Sporadisk hakking i bildet Benq W9000 og Toshiba EP10 på 1080p24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Sporadisk hakking i bildet Benq W9000 og Toshiba EP10 på 1080p24

Hei, har problemer med hakking i bildet når bildet skal oppdateres ved horisontale bevegelser. Har oppdatert til nyeste firmware på EP10 og prosjektoren gjennkjenner signalet som 1080p24. Noe jeg kan gjøre med innstillingene??

Ved 1080p50 og 60 så flyter bildet helt rent...

Noen som har en link eller gidder å forklare hva som skal være bedre med 1080p24 ??

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Det burde ha vært motsatt - hakking ved 50/60hz, mens fin flyt med 24. Vet ikke hvorfor det er motsatt hos deg.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har problemer med hakking i bildet når bildet skal oppdateres ved horisontale bevegelser. Har oppdatert til nyeste firmware på EP10 og prosjektoren gjennkjenner signalet som 1080p24. Noe jeg kan gjøre med innstillingene??

Dersom du har mulighet til det burde du teste med en annen spiller som støtter 1080p24 ut. Alternativt en annen projektor. Da finner du hvertfall feilkilden.
    JEg ville også sjekket gjennom menyene på spilleren for å se om det er en eller annen "muffens" instilling som er slått på.
    Noen som har en link eller gidder å forklare hva som skal være bedre med 1080p24 ??
    Fordelene er jevnere bildeflyt, spesielt synlig når bildet panorerer.
    Grunnen til dette er at film er tatt opp og lagret med en oppfriskningshastighet på 24Hz. Det vil si 24 unike bilder i sekundet. Når da projektoren viser disse bildene i en multipel av 24Hz, eksempelvis 48Hz eller 72Hz, er det eneste som må gjøres å dobble eller tredoble alle bildene (Dobbling = 24Hz x 2 = 48Hz. Alle bildene blir vist 2 ganger).

Dersom det samme materialet vises med en oppfriskningshastiget på 60Hz, sier det seg selv at signalet er "tuklet" med. 24Hz går ikke opp i 60Hz.
    Metoden er da å gjøre det som heter "3:2 pulldown". Det som da blir gjort er å vise første originale bilde (i 24Hz signalet) 3 ganger. Neste bilde blir vist 2 ganger. Bilde nr 3 blir vist 3 ganger etc..

Litt enklere forklart:

Original 24Hz
    Bilde: A B C D

60Hz etter 3:2 pulldown
    Bilde: AAA BB CCC DD

Det originale 24Hz signalet er heller ikke helt "hakkefritt" på grunn av for lav oppdateringshastiget, men siden hakkingen er jevn (alle bilde blir vist samme antall ganger), opplever vi ikke bildet som videre hakkete.
    Når bildet vises som 60Hz, har bildeflyten blitt endret slik at de originale bildene ikke lenger vises like mangen ganger. Resultatet er da at bildet hakker "ujevnt".

Les mer her : http://avforum.no/forum/guider-video...ideoguide.html

Håper dette var litt forklarende

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fin forklaring

Jeg skal sjekke litt videre...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredde

Du skriver ikke hva du forsøker å spille av? Dersom det er en PAL DVD, så vil det oppstå hakking fordi man har "frame rate conversion" fra 25 frames til 24 frames par sekund...? Jeg forstod dette var et problem på EP35 i hvert fall og dermed kanskje også på EP10?

Hvis du spiller av en HD-DVD skal dette ikke være et problem.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsøker å spille av en HD-DVD ja. Nå har jeg forsøkt flere filmer men med samme resultat.

Fikk SONY BDP-S300 innenfor døren på lørdag og 1080p24 går der silkeglatt. Så det må være noe med innstillingene på min Toshiba EP10. Men det er jo ikke så veldig mye å stille på heller da...

Er det noen som har samme Toshiba spiller som opplever det samme? Hadde vært intressant å høre om noen iallefall opplever det samme??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •