Det store kalibreringsspøkelset.. Se resten i selve innlegget..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det store kalibreringsspøkelset.. Se resten i selve innlegget..

Kalibrerer og kalibrerer her.. Var så uheldig at jeg kom til å resette pj'n i ettermiddag.. Og tok derfor frem DVE'n for å kalibrere. Men kan ikke si at jeg blir fornøyd selv om jeg ifølge DVE stiller den inn korrekt.. Begynner nesten å lure på om det er meningen at en skal sitte kveld etter kveld og drive med dette her Vet at selve tittelen på denne tråden er vag og litt teit, men jeg lurer på om det er noen her som har en slik antikvarisk pj som meg som kan komme med noen tips om sine settinger? Det er en Hitachi tx100.. Bruker ett greyline lerret.

Vet rett og slett ikke om det er mine øyne som blir helt skakk av denne kalibreringen, for slik den var før jeg var så uheldig å resette den, da var det faktisk veldig ok bilde...

Så, anyone??

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg igjen. Brukte laaang tid på DVE og kalibrering av PJen. Fram og tilbake. Og en gang til. Og enda en gang. Mener jeg fulgte oppskriften og fikk kontrast, primærfarger og lysstyrke slik DVE ville ha det. Så masse film og irriterte meg over felter med "svartere enn svart", blasst bilde og graderinger.

Så leste jeg gjennom den offisielle tråden for PJen min her på forumet, og kopierte oppsettet Gorm la ut for en PJ han hadde kalibrert. Var klar over at kalibrering er individuell for hver PJ, men du verden hvor mye flottere bildet ble etter at jeg hadde lagt inn disse dataene. Og du verden hvor langt unna DVE sin anbefaling....

Er adskillig mer fornøyd nå, og kommer ikke til å justere mer før noen med skikkelig kalibreringserfaring og hardware kan hjelpe meg! Anyone i Trondheim som gjør sånt?

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ikke sant? Men det er kanskje ingen her på forumet som fremdeles bruker slik en pj som jeg har

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Så leste jeg gjennom den offisielle tråden for PJen min her på forumet, og kopierte oppsettet Gorm la ut for en PJ han hadde kalibrert.
    Avviker nå kontrast og lysstyrke fra DVE-oppsettet hos deg? Jeg kalibrerer også farger på annet vis enn med DVE, men bruker fortsatt DVE til nettopp kontrast og lysstyrke.

Ble du forresten kvitt graderingene med Gorms oppsett?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så leste jeg gjennom den offisielle tråden for PJen min her på forumet, og kopierte oppsettet Gorm la ut for en PJ han hadde kalibrert. Var klar over at kalibrering er individuell for hver PJ, men du verden hvor mye flottere bildet ble etter at jeg hadde lagt inn disse dataene. Og du verden hvor langt unna DVE sin anbefaling....
    At innstillingene du fikk, avviker fra DVE sin anbefaling tyder egentlig på at innstillingene du nå benytter ikke er korrekte. DVE er absolutt ingen fasit, men gir en viss indikasjon på hvor en "ligger".

Men det er jo uansett øyet som ser

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Avviker nå kontrast og lysstyrke fra DVE-oppsettet hos deg? Jeg kalibrerer også farger på annet vis enn med DVE, men bruker fortsatt DVE til nettopp kontrast og lysstyrke.

Ble du forresten kvitt graderingene med Gorms oppsett?
    Uten at jeg husker eksakt (litt nede i rødvinen etter å ha tatt tidlig jul 8) ), så er kontrast og lysstyrke (tror jeg) satt noen hakk lavere enn DVE anbefaler. Da forsvant svartere enn svart. Så justerte jeg hastigheten på fargehjulet. Det hjalp mot graderingene. Etter Gorms anbefaling satte jeg irisen nesten pip åpen. Da ble bilder med store kontraster mye bedre (typisk 1/2 bilde inne + 1/2 gjennom dør til lys sommerdag). Fargene er nok ikke vesentlig avvikende fra DVE.

Jeg har sjekket at det ikke er "blooming", og blasse bilder er adskillig sjeldnere.

Det aner meg at det fortsatt er et potensiale for å få ting mer korrekt, men med min kunnskap og utstyr kommer jeg ikke lenger pr i dag.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •