Valgets kval .. w9000, w10000 eller w5000 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 118
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Surrete menyer? Neppe.

Hvis du absolutt ikke ønsker å gå deg bort i menyene, kan du jo bare følger denne enkle "bruksanvisningen": http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer tomsun sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Surrete menyer? Neppe.

Hvis du absolutt ikke ønsker å gå deg bort i menyene, kan du jo bare følger denne enkle "bruksanvisningen": http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html

Takker for den.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsun
    Er ikke det den DVDn med veldig surrete menyer?
    Tror en kammerat har den der, skal høre om jeg kan låne den.
    Du finner sikkert DVDer med mer intuitivt menysystem ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dirtyboy
    Hvordan synes du bilde er iforhold til W9000? Ser du store forskjeller? Spent på dine inntrykk
    Kontrasten er bedre, out of the boks. Når det er sagt ble W9000 vesentlig bedre etter jeg lekte meg litt i menyen enn det den var rett ut av boksen. W10000 ga meg ett bedre førsteintrykk, men W9000 ble bra etter den var instilt riktig for mine forhold.

Jeg ser for meg at W10000 blir fantastisk etter at jeg har lekt meg litt i menyen, men jeg har ikke fått tid til det enda, alt er så hektisk nå før jul så det har ikke blitt prioritert.

4000 i prisforskjell er jo ingenting, så jeg må si at jeg føler det var verdt det basert på førsteinntrykk. Men det gjennstår jo å se. W9000 ble som sagt utrolig bra etter jeg kalibrerte den.

Newcomer Triton sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W9000 er en kjempebra projector , ett kanonkjøp prisen tatt i betraktning .
    W10000 er enda bedre ! litt bedre kontrast, og med mere mettede farger .
    Det er faktiskt så mye mere punch i fargene på w10000 , og da spesielt gult , att jeg har litt problemer med å forstå att det bare er dlp brikken som er den eneste fysiske forskjellen på disse . W5000 har jeg aldri sett , men jeg personlig hadde valgt for en dc3 projector fremfor en dc2 med autoiris .
    Bildet oplleves også som vesentlig skarpere på w10000 uten att jeg helt forstår hvorfor .

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Triton
    Bildet oplleves også som vesentlig skarpere på w10000 uten att jeg helt forstår hvorfor .
    Jeg opplevde begge to som knivskarpe.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg ikke at skarpheten er noe forskjell på disse to. Har tross alt samme optikk...

Hvordan er "dithring" i mørke partier? Det var her jeg så forskjellen mellom disse to.

At 4-5 i prisforskjell ikke er noe, er jeg ikke helt enig i Synes faktisk at det er avgjørende...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om prisforskjellen er avgjørende eller ikke er jo bare tull å diskutere. Det varierer jo fra lommebok til lommebok. Hvis kun prisen hadde vært avgjørende, ville det vært bedre å finne noe brukt til rundt tusenlappen. Det å "spare penger" betyr vanligvis å inngå kompromisser. Hvor mye en er villig til å "kompromisse", er jo like individuelt som det er brukere på forumet. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sammenliknet nok og var vel ikke kritisk nok når det gjelder den W9000 jeg hadde til å kunne uttale meg om det var noe særlig forskjeller når det kommer til dithering på disse.

Tritons beskrivelse på forskjellene mellom disse er rimelig nøyaktig det samme jeg opplever, og ja, jeg også heller mot at W10000 oppleves skarpere, selv om det høres helt dustete ut.

Oppgraderingen fra W9000 til W10000 oppleves omtrent likt som da jeg oppgraderte fra PE7700 til PE8720. Det er en ganske dramatisk forbedring.

På ett område knuser W9000 imidlertid W10000 og det er plasseringsvennlighet. W9000 kan flyttes langt nedover med shift og det som BenQs projectorcalkulator sier om denne i så måte stemmer ikke. W10000 får toppen av bildet i linsehøyde. Jeg måtte flytte lerretet 3-4 cm opp for å få brukte den uten keystone. Jeg har det imidlertid lavt under taket i kjellern så lerretet henger ikke høyt av den grunn. For mange kan imidlertid dette være ett problem.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg en bra deal på W10000, så da bestilte jeg en. Får håpe forskjellen er stor, ellers så sender jeg den tilbake via angrefristen.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    På ett område knuser W9000 imidlertid W10000 og det er plasseringsvennlighet. W9000 kan flyttes langt nedover med shift og det som BenQs projectorcalkulator sier om denne i så måte stemmer ikke. W10000 får toppen av bildet i linsehøyde. Jeg måtte flytte lerretet 3-4 cm opp for å få brukte den uten keystone. Jeg har det imidlertid lavt under taket i kjellern så lerretet henger ikke høyt av den grunn. For mange kan imidlertid dette være ett problem.
    Har ca 2 meter under taket, og pr idag en 8720 plassert stående på en hylle like under taket og bruker lens shift for å få bildet langt nok ned. Når du sier toppen av bildet i linsehøyde, vil det si at W10000 ikke kan plasseres stående, men eventuelt må monteres opp/ned?

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Self. kan den plaseres stående.men senteret på linsa blir toppen av bildet uansett hvilken vei du har den,for å si det sånn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg en bra deal på W10000, så da bestilte jeg en. Får håpe forskjellen er stor, ellers så sender jeg den tilbake via angrefristen.
    Forskjellen er ganske stor så du vil ikke angre på det.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg ikke at skarpheten er noe forskjell på disse to. Har tross alt samme optikk...
    Nå er vel DLP brikka en del av de delene i en DLP projektor som har klare optiske egenskaper som påvirker resultatet. Den økte optiske skarpheten kan vel både tilskriver en noen % større brikke på w10000 dc3 vs w9000 dc2, samt at den noe større native contrasten på dc3 vs dc2 vil vel også betyr bedre kontoll over internt strølys og et mere markert og klarere skille mellom pixcelene osv. Summen av disse egenskapene er vel helt klart faktorer som vil ha en mer oppskarpende effekt på bildet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    W9000 kan flyttes langt nedover med shift og det som BenQs projectorcalkulator sier om denne i så måte stemmer ikke. W10000 får toppen av bildet i linsehøyde.
    BenQs projectorcalculator sier at avstanden fra toppen av bildet til senter av linsen = 0" (for både 9000 og 10000) (husk å velge riktige modellen i kalkulatoren, den defaulter ikke til den projektoren du ser på når du starter kalkulatoren). Dette stemmer vel? Og lens shift på begge disse er vel 100% som på PE8720?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    BenQs projectorcalculator sier at avstanden fra toppen av bildet til senter av linsen = 0" (for både 9000 og 10000) (husk å velge riktige modellen i kalkulatoren, den defaulter ikke til den projektoren du ser på når du starter kalkulatoren). Dette stemmer vel? Og lens shift på begge disse er vel 100% som på PE8720?
    Det stemmer ikke som kalkulatoren sier at avstanden fra toppen av bildet til senter av linsen = 0" for W9000.

Av disse tre projectorene er det kùn W10000 som har 100% shift. De to andre har mer.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Nå kan det vel variere med hva man kaller 100% lens shift. Slik jeg tolker det i alle fall betyr 100% i denne sammenhengen at det går an å plassere hele det projiserte bildet utenfor det oprinnelige midstillte bildet som har center av linsa er på høyde med center av bildet. Har man f.eks center av linsa i samme høyde som topp eller bunn av bildet som i BenQ kalkulatoren, tilsvarer det 50% lens shift.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig min tolkning av 100% lens shift er feil. Jeg har trodd 100% shift betydde at bildet kan plasseres innenfor ett område av to lerretshøyder der ytterpunktene er å ha enten topp eller bånn av lerrettet i senter av linsa.

(skjønte noen hva jeg mente med det?)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ut i fra din beskrivelse vil jeg angi at den har 50% lensshift opp og 50% ned.

Her er et eksempel fra brukermanualen til JVC HD1

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som sagt, det er godt mulig min tolkning av begrepene her er feil