Aner ikke hvilken prosjektor jeg bør kjøpe. Trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aner ikke hvilken prosjektor jeg bør kjøpe. Trenger hjelp

Hei,

Min gamle prosjektor er så å si søppel nå (fosfor skade) så derfor må jeg få meg en ny.

Problemet er at jeg ikke kan så mye om dette. Jeg har kun prøvd LCD og dette var jeg rimelig fornøyd med.

Mine Forutsetninger :

-Rommet er 4x5 meter
    -Lerretet er 2x2 meter
    -Lengden fra pj til lerret er 3,5 - 4 meter
    -Det er ett lyst rom så jeg trenger en del ANSI-lumen
    -Hovedsakelig til filmbruk, men skal også kobles opp mot PC/X-Box/Digital Tuner
    -Bør kunne kjøre 1024*768
    -Helst ikke mer enn 30dB
    -Pris mellom 10.000 - 20.000

Noen som har tips på hva jeg bør kjøpe ?

PS. Jeg har ikke lyst på X1 da regnbueffekten skremmer meg veldig.

Alle svar mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av projektor

Har selv valgt en Hitachi PJ TX 10. Spilleren er en Philips DV 963 sa. Kjører komponent overføring med audioquest kabler som er relativt billige. Jeg har et Grandview bredformat lerret på 100 ". Mine erfaringer så langt er positive, bildet er meget skarpt og gir svært gode farger. Detaljrikdommen er svært god. Det som jeg finner litt irriterende er nok screendoor effekten. Men dette har jeg inntrykk gjelder de fleste LCD projektorer. Hadde trodd DCDI kretsen i Philips spilleren ville fikse dette men kan altså ikke si meg helt fornøyd. Så er det jo selfølgelig også spørsmål om hvor mye penger du vil legge i dette. Du får det du betaler for osv. En " sykdom " blir det uansett, med alt det positive det medfører.
    Espen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Valg av projektor

Sitat Opprinnelig postet av Espen Stølen
    Har selv valgt en Hitachi PJ TX 10. Spilleren er en Philips DV 963 sa. Kjører komponent overføring med audioquest kabler som er relativt billige. Jeg har et Grandview bredformat lerret på 100 ". Mine erfaringer så langt er positive, bildet er meget skarpt og gir svært gode farger. Detaljrikdommen er svært god. Det som jeg finner litt irriterende er nok screendoor effekten. Men dette har jeg inntrykk gjelder de fleste LCD projektorer. Hadde trodd DCDI kretsen i Philips spilleren ville fikse dette men kan altså ikke si meg helt fornøyd. Så er det jo selfølgelig også spørsmål om hvor mye penger du vil legge i dette. Du får det du betaler for osv. En " sykdom " blir det uansett, med alt det positive det medfører.
    Espen
    Takk for svar

Denne har kun 700 ANSI Lumens. Det holder nok ikke desverre.

Hva er egentlig best av LCD og DLP ? Har blitt litt skeptisk da min LCD prosjektor fikk en fosfor skade

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Valg av projektor

Sitat Opprinnelig postet av Espen Stølen
    Hadde trodd DCDI kretsen i Philips spilleren ville fikse dette
    Screendoor er en fysisk begrensning på LCD-panelene. Ingen signalkilde vil kunne gjøre dette mindre synlig. Faktisk så vil de beste signalkildene forsterke synlig screendoor da bildene slike signalkilder gir er skarpe og fremhever detaljer i bildet (filmen) og desverre også screendoor (avstanden mellom pikslene).

All begresning ligger i projektoren. Eneste tipset som vil virke er enten å øke sitteavstanden, eller stille linsen på projektoren litt ut av fokus. Sistnevnte vil føre til at screendoor "flyter ut" og blir mindre synlig. Men da er jo poenget med en signalkilde som gir skarpe bilder litt borte...

Newcomer 66155 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OPTOMA H30

Har sett på en del prosjektorer under 20.000,- og kommer fram til at OPTOMA H30 må være det beste, så en test på den med ramme lerret.....den var råååbra.Denne skal jeg kjøpe, men lurer på om jeg skal vente til jeg tar meg en USA tur. Der får man den helt ned i 9000,-. Nesten halv pris i forhold til prisen i norge. 8)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    700 AL er mer enn nok for de aller fleste! Du bør ikke benytte AL som kriterie når hjemmekino er formålet. Det er ikke uten grunn at Marantz' og Sharps toppmodeller til over 100k måler lavest i klassen når det kommer til lysutbytte. Skal du imidlertid benytte 240++ cm bredde på lerretet, kan 700+ være et behov. Hjemmekino trives best i mørket.

Se etter:

-best mulig oppløsning, og husk at DLP har bedre fillrate, slik at 800x600 på DLP kan faktisk gi mindre hønsenetting enn 1024x768 på LCD (eksempelvis).
    -best mulig kontrast - da du velger LCD, er de nye kandidatene Panasonic AE500 og Sanyo PLV-Z2 hete poteter, med 1300:1
    -lavest mulig støynivå! Støy er utrolig irriterende når en ser på film
    -best mulig plasseringsvennlighet! Her slår ingen PLV-Z2

PJ-TX10 har lavt støynivå, er meget plasseringsvennlig, men mangler den høye oppløsningen, DVI inngangen samt kontrasten AE500 og PLV-Z2 innehar. Den nye Hitatchi PJ-TX100 som kommer rundt slutten av mars/april, har for øvrig alt det overnevnte, men vil ligge på ca. 19.000.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En jeg kjenner har det siste året hatt 3 projektorer; Infocus X1, Panasonic AE500 (europeisk modell) og nå sist Optoma H30. Hans dom så langt er at H30 er best. Skal prøve meg på en X1 vs. H30 sammenligning når jeg får tid og jeg får lånt H30'en. Gleder meg

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hørt mye bra om H30. Gleder meg til å lese testen din. Tror forresten vet står en i redaksjonen, kanskje jeg kan tyvlåne den litt. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback