Vurderer prosjektor, men lurer litt på plassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer lionheart@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer prosjektor, men lurer litt på plassering

Snuser litt på tanken å kjøpe prosjektor (Benq W9000), og slenger ut ett lite spørsmål i forhold til plasering av proj og høyde på lerret..
    Har laget en liten skisse (ren kunst..hehe) på hvordan jeg ser for meg å sette dette opp, vil gjerne ha lerretet 60cm over gulvet for å dekke tv'n bak. har ikke helt bestemt meg på størelsen på lerretet, men blir vel rundt 70" eller 90"..

Om noen skjønner tegninga, lar det seg gjør å plasere dette som jeg har tegnet?? og lar det seg gjøre å vinkle proj noe fremover for å få til dette, eller vil ikke det funke?

På forhånd takk for svar:-)

ØyvindVedlegg 25370

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt dette lar seg gjøre kommer egentlig ann på hvor stort lærret du har mulighet til/ønske om å ha.

Rask tur innom kalkulatoren på projecto central forteller at å plassere den i bakkant vil gi en bildebredde på minimum ca 265 (16:9 og avhengig av hvor langt ut fra veggen lerretet er).

Har ikke klart å finne data på hvor langt linseskiften til W9000 går så det må noen andre svare på. Dersom man er avhengig av å tilte projektoren for å få bildet dit man vil må man benytte keystone correction. Det bør man helst unngå.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Hvorvidt dette lar seg gjøre kommer egentlig ann på hvor stort lærret du har mulighet til/ønske om å ha.

Rask tur innom kalkulatoren på projecto central forteller at å plassere den i bakkant vil gi en bildebredde på minimum ca 265 (16:9 og avhengig av hvor langt ut fra veggen lerretet er).

Har ikke klart å finne data på hvor langt linseskiften til W9000 går så det må noen andre svare på. Dersom man er avhengig av å tilte projektoren for å få bildet dit man vil må man benytte keystone correction. Det bør man helst unngå.
    Takker for svar:-)

Leser øya såre her.. og har sett litt på Epson TW700.. Den har jo gode muligheter å stille bilde både horisontalt og vertikalt.. Jeg nevnte ikke at proj vil står noe til siden bak i rommet også, men bar litt.. Upraktisk, men digg å slippe proj rett over hue i sofaen:-)

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du absolutt gå for en projektor med horisontal linseskift. Hvis projektoren er skrådd mot lerretet vil bildet få trapesform i horisontal og/eller vertikal retning (kalles vel ikke trapes lenger hvis det er i begge retninger, men, men). I vertikal kan dette til en viss gra fikses med keystonecorrection (bildet ser ut som gammel grastein; bredere opp enn nede), men dette er en digital prossesering og det er derfor bedre å benytte linseskift dersom dette er tigjengelig. I horisontal retning har man ikke noen digital prossesering så der er eneste mulighet uten om linseskift at man plasserer projektoren slik at linsa ligger på en vinkelrett linje midt på lerrettet.

Fler og fler projectorer kommer med linseskift som gir bedre plasseringsvennlighet, men jeg ahr funnet ut at de skjeldent har en linseskift som gjør at jeg kan plassere den der jeg vil. Det er derfor greit å prøve å finne ut i hvor stor grad linseskiften fyller dine krav for de enkelte modellene. Epson har god linseskift, men horsiontalt må den fortsatt plasseres innenfor bildets bredde. Men jeg vet ikke om man får noe bedre på noen andre projektoerer.

Er det noen som vet om det er mulig å få tak i eksterne linser som gjør linseskift?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    igjen takk for svar:-)

Gjorde noen "målinger" i går i form av en god gammeldags hyssing.. som jeg festet i ca lerret høyde og strakk denne til der prisjektoren skal stå, og det ser ut som det skal gå akkurat. Kanskje det er en god ting at jeg klippet meg kort og begynner å få måne alikevel.. hehe:-) hyssingen var rundt 10-15 cm over hode da jeg satt i sofaen.
    Tittet litt på Epson sin TW700, den har jo linseshift.. og prosjektoren vil jo stå innenfor lerretets "rammer" men noe til siden, tipper en 60cm til siden for center av lerretets midtpunkt..

Så med andre ord, det bør gå bra?? :-) (uten å måtte bruke keystone??!!)

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tw700 går greit å plassere. På den har du også større zoom så på 6m avstand har du bildestørrelse fra 2-4 meter bredde. Hvis vi tar utgangspukt i bilde på 200cm (bredde) så må linsas posisjon fta taket være minimum 10cm. regner med at den er lavere enn det og det er bra for det er ikke bra å bruke linseskiften helt i ytterkant av kapasiteten (jo større vridning jo mer av de optiske efektene som kromatsik abresjon kommer til gjelde). tw700 er spesifisert med 50% i horisontal retning og 102,3% i vertikal retning. Det vil si at uten linseskift er bildet sentrert rundt linsa og med maksimal linseskift legger bildets overkant rett under der bildets underkant lå uten linseskift (man har skiftet bildet litt mer enn hele bildets høyde). For horisontal rettning vil bildets ytterkant ligge der senter lå uten linseskift (halve bildets bredde). I praksis kan man ikke ha maksimal linseskift i begge retninger.

Hyssingtrikset er fint når projektoren står veldig langt bak sitteposisjon.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånn at plaserer jeg proj 6 meter fra lerret er 2meter bildebredde minimum? Kan muligens få plass til ett 2m lerret, men mulig det blir i drøyeste laget.. kjekt å slippe viplash i en så ung alder:-) Kan jo vurdere å smelle proj i taket og, men blir fort litt rotete utseende i stua.. men kan vurdere det..

Brikkene begynner virkelig å falle på plass nå:-)

Eneste som gjenstår nå er vel å finne ut hvor mye jeg skal legge i dette.. Er jo første gang jeg går for projektor, og vurderer frem og tilbake om jeg har behov/ser forskjell på en full hd løsning eller 720p.. har et budsjett på 12-15k. (ink lerret)

Øyvind

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kastelengden er avstanden fra linsa til lerretet. Hvis rommet er 6m langt så trekker du fra ca 40cm for projektoren og eventuelt den avstanden lerretet er fra andre veggen. Så i stede for 6m kan vi vel si 5m (?) og da er bildet 160cm eller større.

lek litt med denne; Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Men man bør også ta hensyn til at avstanden fra sitteposisjon til lerret ille bør være mindere enn 1,5-2xbildebredden.

TW720 tror jeg er en fin startprojektor. Det er også fint å ta med seg at Epson har veldig god lampegaranti (3år eller 1700timer) hvis man strekker budsjettet ved innkjøp.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitte avstanden blir vel 3-3,5 meter.. og ja avstanden på prosjektoren til lerretet blir rundt 5 meter, så ett 77" lerret vil vel være ideelt?!!?! evt kanskje opp en str:-)

Mye man må tenke på for å få det som man vil utseendemessig, ønsker å dekke tv'n helt med lerretet.. syntes ikke det ser bra ut å ha en halv tv synlig under lerretet.. så nå er vel neste fase å finne ut hvordan jeg kan få lerretet helt ned til 60cm over gulvet.. En mulighet er jo å få opp en vegghylle å feste lerretet på denne, ikea har jo lack hyller som er 190cm, dvs akkurat like bredt som kassene på dreamscreen sine 77" lerret.. hmmm?!

Vet du/dere om det finnes motoriserte lerret med dropdown over og under????

Newcomer SonOfNorway sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig løsning

Hvis du går for et 77" lerret (180 cm bredt) kan du jo montere en mørk rullgardin på 2x2 meter bak lerretet. Da for du ekstra maskering både på sidene og under.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SonOfNorway
    Hvis du går for et 77" lerret (180 cm bredt) kan du jo montere en mørk rullgardin på 2x2 meter bak lerretet. Da for du ekstra maskering både på sidene og under.
    ikke så dum ide det der altså:-) Hadde jeg ikke tenkt på:-)

Men ser ut som jeg har funnet en ok løsning på lerretproblematikken..
    Går til innkjøp av noen ikea overskap som ser ganske så ok ut, to av disse vil dekke 240 i lengden, og er 40 dype.. fester deretter lerretet fast under disse.
    Da får leg lerretet og langt nok ut og ned fra veggen til å dekke hele tv'n.

Neste fase nå er str på lerret (92" eller 77"), og hvilken proj jeg skal gå for.. plutselig blitt 3 kandidater.. Infocus in76, Benq W9000 eller Epson Tw700.. plasseringsvenlighet er litt essensielt her, men bilde har jo og noe å si!! Men spm er om jeg (rookie på projektor) ser stor forskjell på DLP og LCD.. Epson er jo LCD, mest plasseringsvenlig.. og sikler i utgangspunktet på denne!!

Nesten like vanskelig å velge Projektor, som å velge mello Plasma og LCD Tv..

Men morro er det alikevel.. hehe :-D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok få en demo med en LCD-projektor. Siden du ikke plages av RGB-flimmer, vil du nok foretrekke den høye bildeskarpheten og kontrasten fra DLP-projektoren. Disse to egenskapene gir en mer realistisk bildedybde, enn det TW700 presterer.

Når det gjelder lerret, så gå for største alternativ. Jeg tror nok uansett du vil finne TW700 i overkant lys for så små lerret (dårlig sortnivå).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny kandidat har dukket opp, Panasonic Ax200.. skal se denne i aksjon i dag, så får vi se hva jeg lander på:-) Holder bare posten i live jeg.. om det er andre som er i samme handlemodus.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk det?
    Er i samme situasjon selv. Har tenkt å gå for tw700, med et 77"lerret.
    Har fra før av en 190cm Lack hylle over tv`n som je skal feste lerret i, men for at lerretet skal dekke over tv`n så må jeg nok henge tv`n på veggen..

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

Ja burde kanskje følge opp denne tråden:-)

Jeg endte opp med en Panasonic PT-AX200 og Dreamscreen 92" motorisert..
    Prosjektoren festet jeg i taket litt baksofaen, 3.7m fra lerretet, og får senket bildet så lavd som 80cm fra gulvet. Litt av tv', syntes under lerretet, men det gjør ikke noe foreløbig
    planen var å feste noen overskap på veggen (Ikea Bestå), og deretter feste lerretet under disse for å få det litt ut fra vegge, men endre opp med å feste lerretet i taket. Det veier ganske mye. Skal du feste dette under en lackhylle ville jeg brukt vinkler til å støtte opp hylla:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm veier det så mye?
    Lack hylla skal vist tåle 20kg... 4 av dem bruker jeg allerede til center.

Men jeg har ikke tenkt på høyden fra gulvet.. Jeg er avhengig av at bildet begynner ca 40cm over bakken hvis jeg henger lerretet i lack hylla.

Glemte jo at du hadde motorisert lerret, det er sikkert tyngre enn et manuelt et.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nå bekrefte at 77" dreamscene passer helt utmerket til Lack hylla fra ikea...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •