Første møte med projektor, fra da til nå.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første møte med projektor, fra da til nå.

For noen år siden, det var vel kanskje i 05, fikk jeg min første demo av projektorer, en dlp, og en lcd hos to ulike selgere i Trondheim.

Først så jeg Optoma HD57, tror jeg den het. Jeg ble slått av hvor klistret bildet var på lerretet. DVD-en som ble spilt av, hadde scener som avslørte både et godt sortnivå, og flotte, sterke farger, bildet var utrolig klart.

Deretter så jeg Hitachi PJ-TX100. Jeg ble overrasket over hvordan bildet i motsetning til å være så glassklart og klistret på letteret som ved dlp-modellen, mer så ut til å være et diffust bilde som sakte men sikkert kom ut av lerretet, men som mer så ut til å bli et filter foran det, enn klistret på det, om dere skjønner hva jeg mener. Dessuten var det jo hønsenetting, et rutenett stort nok til å fange en filmelefant som preget opplevelsen.

Så tenker jeg: Jeg har nettopp solgt min Panasonic PT-AE900 og ser meg om etter en oppgradering, og jeg syntes ikke sortnivået eller skarpheten var spesielt imponerende, men så dekker jo denne over rutenettet med sitt "smoothfilter". For å si det enkelt. Og ja, jeg har et mørklagt rom.

Så hva har skjedd? Er det i bunn og grunn slik fremdeles, at konstrasten har økt på lcd-fronten, spranget fra mørkt til lyst, men at det sorte i bunnen for klare farger som ser skikkelig mettede ut fremdeles er et stykke fram, og at lcd representerer en mer diffus opplevelse? Eller er lcd-projektorene kommet til et slikt nivå nå med de siste Epson-panelene at de nå reelt matcher dlp på opplevelsen av det solid sorte og glassklare? Eller er det optikken som skiller modellene, slik at en dlp ser mye dårligere ut enn en annen, avhengig av produsent.

Jeg vet idag ikke hva jeg skal velge. Jeg har ikke hatt gleden av å se de nyere modellene, jeg har lest alt av tester, men kan ikke velge ut godbitene pga dette.

På papiret ser f.eks Optoma HD80 bra ut, DC3, BrilliantColor, 1080p osv, men får ikke bare ros.

Og når man leser at What hifi skriver 3/5 stars "Decent isn't quite good enough" om den nå så billige BenQ W9000, hva skal man tro da? Blir bra nok noensinne bra nok i denne bransjen?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og poenget var videre at andre kunne dele tanker.

Er det i bunn og grunn slik at lcd ikke klarer å vise samme sortnivå, dybde i bilde og fargemetning, eller opplevelse av det?

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, LCD har dårlig sortnivå, men har andre fordeler. F.eks. farger og plasseringvennlighet (lens-shift)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •