Optoma H30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 119

Tråd: Optoma H30

Newcomer Phantom sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optoma H30

Hei !

Jeg er en nybegynner innen hjemmekino og vurderer hvilken prosjektor til under 20.000,- jeg bør investere i. Har i det siste
    sett en del positive kommentarer om Optomas H30. Er det noen her på forumet som har testet den ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare hatt denne i hus et par timer,men her er førsteinntrykket

Meget bra kontrast
    Svart er svart
    Bra lysstyrke også i ecomode.
    Ingen SDE på en sitteavstand på 1,7-1,8x lerretbredden.
    Flotte farger.Litt mye rødstikk etter min smak,men er enkelt å tweake bort.
    Har sålangt heller ikke sett noen pikseleringer i bildet.Pixelwork scaleren som sitter i denne har fått mye skryt på avsforum.com
    Har heller ikke sett regnbuer,men er ikke spesielt plaget av dette.
    PJ har en 4:3 brikke men den er maskert til 16:9.For de som vil benytte seg av hele brikken kommer det ny software i mars (ifølge importør)som åpner hele brikken.Dette er jo også fint for de som vil bruke en anamorfisk linse.
    Offseten er ganske stor.Ca 60 cm ned fra linsa i mitt oppsett(180 cm lerret og takmontert)
    Viftestøyen er ganske lav,men er nok ikke ned på nivå med Z2/PTAE500
    Uansett mye lavere enn f.eks X-1 og støyen er av den "snille" typen.

Så alt i alt en meget bra PJ i mine øyne(i hvertfall til en pris av ca 17000,-)Skal sjekke ut bedre etter vinterferien.
    Ga meg faktisk lyst å se alle filmene mine på nytt. :shock: :lol:

Newcomer Phantom sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann !

Dette høres jo veldig bra ut Vennligst gi meg mer informasjon når du har fått prøvd den ut litt mer. Legg gjerne ut noen testbilder dersom du har mulighet for det. Høres ut som denne totalt sett vil være ett bedre valg enn Z2/PTAE500 og X1 til filmvisning 8) Synes forøvrig at det er litt liten debatt rundt Optoma H30 her på forumet :?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at med VGA tilslutning bruker den hele brikken. Det må den vel også gjøre dersom man kjører RGB/komponent over en VGA adapter så, eller ?
    Niels.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisdiskusjon flyttet HIT

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet denne og synes dette var skummelt bra :P

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tiger, ta ditt spørsmål under pris -og produktjakt. Her diskuteres tekniske elementer, ikke forhandlere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at med VGA tilslutning bruker den hele brikken. Det må den vel også gjøre dersom man kjører RGB/komponent over en VGA adapter så, eller ?
    Koblet opp fra dvd med Scart og rgb signal ut på denne.Fikk ikke full skjerm ved avspilling av 4:3 matriale.Tror bare dette virker når du bruker Pc.
    Håper ny firmware snart er på trappene.

Legger ved et screenshot.Ikke heng dere opp for mye i kvaliteten.Den er selvfølgelig bedre enn bildet viser.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det skjermen min, eller er det grønnskjær i bildet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke noe grøskjær i bildet ihvertfall.. Det er uansett ikke lett å bedømme noe utifra et screenshot..

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Enig med deg, det ser ut som det er et grønnskjær i bildet.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom en forretning i Bergen og tok en titt på H30 som de har utstilt der.

Jeg var veldig spent på om jeg ville se noen regnbuer, da jeg så veldig mye av de på jobben sin BenQ SL705X (1xdlp såvidt jeg vet), men jeg så heldigvis ikke noen! :-)

Når det gjelder selve bildet så er det litt vanskelig å sette ord på det, men jeg likte rett og slett ikke bildet på den...
    Var på en eller annen måte akkurat som noe "forstyrret" bildet (noe av den samme følelsen jeg får når jeg ser på en pc-monitor som er satt opp med 60 Hz oppfriskning) og skjønte veldig godt hva enkelte har ment i noen tråder jeg har sett rundtomkring, når de sier det er mer slitsomt å se på en dlp enn på en lcd projektor...
    Vet ikke om den som står utstillt der kan være feilinstillt på noen måte som forårsaker denne "følelsen"...

Ellers så var bildet på ca 80" og projektoren var vinklet ganske mye oppover, pga en crt sak som hang foran den. Den var senket langt ned, også vippet oppover for å plassere bildet lenger opp på lerretet igjen, og da måtte de også bruke keystone for å korrigere bildet. ca + eller -7 såvidt jeg husker, vet ikke hva dette hadde å si for bildekvaliteten...

Fargene var jo bra, og skarpt bilde var det også, med bra dybde i bildet, men jeg så "punktene" som bildet er bygget opp av, fra sofaen som stod der inne... Avstanden til lerret var vel 1,5-2 ganger bildebredden tipper jeg uten at jeg målte det. Uansett er jeg redd for at jeg havner omtrent like nærmt hvis jeg skal ha det montert hjemme...

I tillegg hadde den noen mørke "skygge-striper" på øvre halvdel av bildet, spesielt synlig når bildet flyttes sideveis. Vet ikke om det kanskje er det de kaller VB (Vertical Banding). Irriterende var det i allefall...

Støymessig så var den forsåvidt bedre enn de jeg har prøvd tidligere, men den støyer i grunnen for mye for min del...

Har testet en hitachi lcd sak tidligere med kun 300:1 i kontrast, og det var mye mer behagelig å se på det bildet (mye roligere), selv om dybde og ikke minst svartnivå var vesentlig mye dårligere enn H30.

Så har veldig lyst til å ta en titt på panasonic ae500 og sanyo z2.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kameraet mitt.Skulle ikke lagt ut bildet.Er nok mer misvisende enn oppklarende.

Var på en eller annen måte akkurat som noe "forstyrret" bildet (noe av den samme følelsen jeg får når jeg ser på en pc-monitor som er satt opp med 60 Hz oppfriskning) og skjønte veldig godt hva enkelte har ment i noen tråder jeg har sett rundtomkring, når de sier det er mer slitsomt å se på en dlp enn på en lcd projektor...
    Vet ikke om den som står utstillt der kan være feilinstillt på noen måte som forårsaker denne "følelsen"...
    Som du også antyder tror jeg at denne ikke er helt "godt" satt opp.PJ har en resync knapp som jeg tror kunne ha fått vekk forstyrrelsene.Dette stemmer også med skyggene i øvre del av bildet.Tipper det var slik at bildet ikke hang helt med liksom??
    Vet du hvilken måte den var koblet opp?
    Ikke glem at dette tross alt er en SVGA PJ,og du bør nok sitte med en avstand av 1,7x lerretbredden.
    Er ellers enig med deg angående støy.Den kunne vært litt stillere,men etter en del bruk tenker jeg ikke på det lenger.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Som du også antyder tror jeg at denne ikke er helt "godt" satt opp.PJ har en resync knapp som jeg tror kunne ha fått vekk forstyrrelsene.Dette stemmer også med skyggene i øvre del av bildet.Tipper det var slik at bildet ikke hang helt med liksom??
    Vet du hvilken måte den var koblet opp?
    Ikke glem at dette tross alt er en SVGA PJ,og du bør nok sitte med en avstand av 1,7x lerretbredden.
    Er ellers enig med deg angående støy.Den kunne vært litt stillere,men etter en del bruk tenker jeg ikke på det lenger.
    Hadde ikke noe inntrykk av at den slet med å henge med, eller kanskje det var det som var årsaken? Som sagt, litt vanskelig å sette ord på det...
    Det var i allefall ikke like "behagelig" å se på det bildet, som på den lcd saken jeg prøvde ut for litt siden, ble mer "sliten" av å se på det...

Den var koblet til med komponent (via et adapter på vga porten eller noe sånt), og hvis du er i Bergen så får du ta en tur innom å vise de hvordan den skal settes opp ;-)
    (Gi i såfall beskjed så jeg kan ta en ny tur innom hehe)
    Angående støy, så er det utrolig hva en klarer å venne seg til, og jeg kunne sikkert klart å leve med det for å få et godt og stort bilde...

Men iom at sanyo z2 ikke koster nevneverdig mye mer, så har jeg lyst til å ta en titt på den. Er jo en god del høyere oppløsning på den, og den er vesentlig mer stillegående. (på papiret i allefall) Så får jeg håpe at svartnivå og kontrast er såpass bra at jeg kan leve med det... :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optoma H30 leveres med en ScartRGB til VGA adapter:

The unique SCART RGB adaptor supplied enables very high quality, inexpensive computer monitor VGA cables to be used to connect easily to your DVD player, Digital TV or games console. These cables can be up to 20m long making it easy and inexpensive to position the H30 exactly where you want it.
    Det er jo ikke akkurat et drawback...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produktbrosjyre kan lestes ned her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I USA snakker de også om at det kommer en lokk til å sette utenpå linsa med "16:9 åpning".Denne sperrer for strølys utenfor bildet,og skal visstnok øke kontrasten til 2500:1.En slik finnes alt til H56,så det skulle vel virke bra??

Newcomer froand sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    h30 fikk veldig god omtale i dvd & hjemmekino denne mnd..
    Positivt: Knallbra bilder
    Negativt: ingenting
    93 poeng

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    I USA snakker de også om at det kommer en lokk til å sette utenpå linsa med "16:9 åpning".Denne sperrer for strølys utenfor bildet,og skal visstnok øke kontrasten til 2500:1.En slik finnes alt til H56,så det skulle vel virke bra??
    har sett det lokket. genial ide egentlig. tror jeg må prøve å lage noe lignende til min egen. lokket var merket med prototype, men blir sikkert standard på 4:3 prosjektorer. koster sikkert ikke mange kronene å lage.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bare et filter som blokkerer litt lys? Litt morro dersom det har en "16:9" funksjon..

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •