Panasonic pt-ae700e. Blå billedstøy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic pt-ae700e. Blå billedstøy

Har fått ett felt med blålig skjær oppe i det ene hjørnet på bilde fra prosjektoren, lignende slik man kan se på gamle fjernsyn før de tar kvelden. Var sikker på at lampen var gåen, skiftet den, men det blålige skjæret er der enda...

Dette er en LCD-prosjektor.

Noen som har peiling på hva dette er? Dyrt å reparere? Noe jeg kan fikse selv?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en liten mistanke til polariseringsfilteret som det er flere som klager på at kan ryke etter 2-3000 timer.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi to. Samme projektor, samme blå feltet, uregelmessig i form, ca 25 cm i diameter. Omtrent midt på lerretet. Har kjørt nesten 3000 timer på to pærer. Pæreskifte skjedde ved 2000 timer.

Nytter det å bruke trykkluft hvis fargen kommer av rusk/støv mon tro?

Edit:/ Polariseringsfilter, hva og hvor?/

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks: What's wrong with my PT-AE700 colours (blue)? - AVS Forum
    Denne har bilder som viser problemet (men du må være medlem/registerert bruker for å se dem)

Det er mange som rapporter problemer med blå etter en tid drift på LCD. Søk bare på google med "AE700 blue polarizer".

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Ser at det er en del som har problemer med dette ja... Noen som vet hvor lang garanti Panasonic opererer med?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har etteforsket litt, fant denne gamle tråden..
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...v-garanti.html

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Registrerte meg egentlig på forumet for noe annet, men dette var første tråd som fanget mitt oppmerksomhet.
    Har selv samme feil på min PT-AE700E, og da er det kjekt å vite at det tydligvis er en ganske vanlig feil. Min runder snart 24 mnd., så får prøve å få sendt min på service ganske umiddelbart .

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever det samme selv. Har 3 tydelige mindre flekker nederst i bilde og etter en stund blir store deler av midten litt blått, nesten umerkelig men det er der hvis du titter nøye. De 3 nederste flekkene gjør ikke så mye da de blir dekket av den svarte stripen på de fleste 2.35 filmer, men når det kommer til 1.85 filmer så blir det værre..

Den er kjøpt i des 2005. Kan dette gå på garanti? Lest også på avsforum at det er mulig å fjerne dette selv, da det kan være støv men er usikker på dette...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Småflekker er vel mest sansynligvis støv som du nevner. De fleste anbefaler å sende projektoren til service, men er jeg tror jeg ville gjort det selv, i alle fall om maskinen har gått ut av garantiperioden. Jeg er dog av en slik type som pleier å like på plukke ting fra hverandre...:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leverte inn min PT-AE700 til Service Eksperten på mandag (garantien går ut i dag ), og fikk i dag beskjed om hva som var feil. Hos meg var det defekt prismeblokk som forårsaket feilen, og det blir tatt på garantien .

Symptomene hos meg var mye det samme som de bildene som lå ved posten Kokken linket til her oppe, men antar at dette kan forårsakes av flere ting.

[EDIT: magnuswb, du har to års garanti på projektoren, og dette gjelder fra datoen den er kjøpt. Så dersom du kjøpte din i desember 2005 vil det dekkes av garantien. Min ble kjøpt i november 2005, og ble dekket.]

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått LCD oppbyggingen med tre paneler og polariseringsfilter, så er selve polariseringsfilteret er en del av den optiske blokken. Ved defekt polariseringsfilter så skifter de hele den optiske blokken.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leverte min inn for noen dager siden. Garantien var gått ut for ett halvt år siden, men det var ikke noe problem fordi vi i Norge har fem års reklamasjonsrett. Hos meg var det LCD panelet som måtte skiftes. Dette ville kostet ca 5000, hvis jeg ikke hadde fått det på reklamasjon. Dvs at jeg i teorien kan få skiftet LCD panel en gang til innefor reklamasjonsperioden, dersom det nye panelet blir dårlig like fort...

Snakket med servicemannen før jeg leverte den inn og han kunne opplyse om at LCD panel gikk på reklamasjon, men hvis det kun hadde vært polariseringsfilteret som var dårlig ville ikke dette gått igjennom som reklamasjon.
    Han sa også at det blå polariseringsfilteret bare hadde en forventet levetid på ca 4000 h, mens rødt og gult hadde 10000 h.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leverte inn projektoren til service eksperten i starten av desember og venter fortsatt på å få hentet den. Skal det virkelig ta over 2 uker? Hvor lang tid tok det for dere som har sendt inn før? Irriterer meg at alltid kundene skal lide for produkter som ikke holder lengre enn et par år...

Heldigvis gikk alt på garanti. Eneste som kreves er en forsjekk til 430 kr...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=magnuswb]Leverte inn projektoren til service eksperten i starten av desember og venter fortsatt på å få hentet den. Skal det virkelig ta over 2 uker?QUOTE]

Har hatt noe av den samme erfaringen:

Kontakta kundeservice via Panasonic.no da jeg skjønte at det gikk an å få bytta deler på garantien. Projektoren begynte nemlig å vise blå felt. Panaen kom tilbake og da var `optical block` blitt bytta i ny. Antar det er enheten der polariseringsfilteret ligger.

Sendte pakka 3. desember og mottok den i går, altså vel to uker. Fikk vite at det hadde vært post- eller fraktstreik i England/Irland da jeg sjekka. Så hvis Service-Eksperten bruker samme verksted kan det være grunnen til de to ukene.

PS. Det var Panasonic.no som ordna med fraktbrev og reparasjon i Cardiff. Ingen utgifter, alt på garantien. Skryt til Panasonic.no for det. DS.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Takk

Kontaktet bare Nettdata der jeg kjøpte den, og de ba meg sende den til Service-eksperten i oslo, så dem gjør hele greia i norge, men skulle bestille deler sa dem så håper de begynner å bli ferdig snart! Slikt er irriterende!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Leverte inn projektoren til service eksperten i starten av desember og venter fortsatt på å få hentet den. Skal det virkelig ta over 2 uker? Hvor lang tid tok det for dere som har sendt inn før? Irriterer meg at alltid kundene skal lide for produkter som ikke holder lengre enn et par år...

Heldigvis gikk alt på garanti. Eneste som kreves er en forsjekk til 430 kr...
    Da jeg hadde feil på min, gikk jeg inn på Panasonic sine websider og fant ut at det var et firma her i Bergen som var autorisert for arbeid på Panasonic PJ. Jeg reiste ut og leverte den der direkte. Det tok da 6 dager før den var klar. Da måtte de bestille deler fra leverandør.

Når det gjelder det gebyret som du skal betale på 430 kr, så mener jeg at du kan nekte å betale det, forutsatt at det er noe som går på garanti eller reklamasjon. Dette er noe Panasonic må dekke, noe de helt sikkert gjør. Høres nesten ut som verkstedet prøver å lure deg, det er jo ikke din feil at PJ'en ikke fungerer slik den skal.
    Forsjekk skal kun betales dersom det viser seg at feilen ikke går på garanti eller reklamasjon.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Fikk heldigvis beskjed om at den kan hentes nå så skal hente den i morra, og skal sjekke ut litt mer om det der med de 430 kronene for forsjekk...

Newcomer sandalius sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg begynner å få samme problemet på min ae700...

med helt hvit bakgrunn er det 2 veldig lyse lilla søyler midt på bildet.
    Kan kanskje se ut som en begynnelse til dette problemet?

Noen som hvet om dette er samme greiene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sandalius
    Lurer på om jeg begynner å få samme problemet på min ae700...

med helt hvit bakgrunn er det 2 veldig lyse lilla søyler midt på bildet.
    Kan kanskje se ut som en begynnelse til dette problemet?

Noen som hvet om dette er samme greiene?
    Vet ikke om det er det samme greiene, men jeg fikk beskjed fra teknikkeren som reparerte min at dersom det er blålig skjær på helt svart skjerm og det utvikler seg etterhvert som PJ'en blir varm er det mest sannsynlig LCD-panelet.
    Men det kan sikkert være flere symptom på dette...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uhell kommer tre i følge, sies det.

Det som skjedde etter reparasjonen av Panasonic`en var at bildet viser et gul-grønt skjær. (Se 6 innlegg lengere opp.) Har stilt fargene inne på avansert meny og mener å ha fått bildet nogenlunde tilbake til normalen. Likevel er spesielt scener med innendørs belysning der gult dominerer merkbart overdrevet. Synes heller ikke at bildet er så skarpt som før, og ja - scener med mye svart i antar et blålig mylder i det svarte.

Så dette kan jeg ikke anbefale, å la "fremmede" få tukle med projen. Greitt nok at reklamasjonen er utført etter garantien. Men når man ikke møter folka ai-tu-ai. Jeg burde gå videre med saken, jeg vet det...

Har derfor bestilt og forskuddsbetalt en SONY VPL-AW15 fra AVshop. 8K er ikke mange penger hvis omtalen av denne projen stemmer. Noen sier den virker truende der oppe under taket, stygg som den er. Jeg synes derimot at den er, vel... tøff. Gleder meg.

Finns det forresten noe håp om å få Panasonic`en tilbake til default mtp farger? Eller noen lur måte som en amatør som meg kan få det til på?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •