Panasonic PT-AE2000U

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic PT-AE2000U

Specifications

ANSI lumens: 1500

Contrast (full on/off): 16,000:1

Light Engine: 1920x1080, native 16:9, 0.7" LCD with a 165W UHP lamp.

Video Compatibility: 1080p/24/50/60, 1080i, 720p, 576p, 576i, 480p, 480i. NTSC/PAL/SECAM.

Connection Panel: Three HDMI 1.3 ports, one 15-pin VGA input, two sets of 3-RCA YPbPr component video, one composite video, one S-video.

Lens and Throw Distance: 2.00:1 powered zoom/focus lens, with manual vertical and horizontal lens shift. Throws a 100" diagonal 16:9 image from 10 to 20 feet.

Lamp Life: Unspecified.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test fra Projektor Central:

Panasonic PT-AE2000 == Review of Panasonic's New 1080p Home Theater Projector

Som alltid ta tester fra PC med en stor klype salt.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk høre fra butikk at det var Carl Zeiss optikk, det kan ofte være et kvalitetsstempel. Men jeg har ikke funnet info på nettet som bekrefter det, så ta ryktet med en klype salt.

Fremdeles med smoothscreen ser jeg, er det strengt tatt nødvendig på en 1080p PJ (D7 panel C2Fine)?

Skrytebildet fra panasonic's egen side (Link) er jo flott: Se hvor man klarer å gjengi opptil flere hårstrå inne i EN pixel:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker ikke testene til Evan Powell, og er enig i at de må tas med en trillbår med salt..

Når det er sagt, er jeg sikker på at AE2000 er en flott projektor. AE1000 gjorde et godt inntrykk, og dersom AE2000 er bedre, blir den nok en seriøs utfordrer i 1080p klassen.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er også sikker på at det er en meget god projektor for jeg var meget godt fornøyd med den AE1000 jeg hadde og jeg synes at den var en av de beste 1080 lcd projektorene.

Jeg vil også si at dette med smoothscreen så jeg ikke mye til på AE1000 og synes at det var mye mer synlig på AE900 som jeg ikke likte bilde på.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lurte på om noen her på forumet har denne projektor eller har fått sett en grundig visning med den. Leste dette:

The AE2000 has a long list of exceptional features, so it is hard to know where to start. As noted above, probably the single most appealing advantage of the AE2000 is that its black level and dynamic range exceed the other 1080p projectors in its price range. In this regard it is surpassed only by the JVC DLA-RS1 which is about twice the price. With its excellent contrast comes beautifully rich color saturation, which is not only rich but accurate, as it comes carefully color balanced in precalibrated Cinema modes.

Ser at ikke alle er like fornøyde/enige med det Evan P skriver, men kan noen bekrefte dette? Bedre sortnivå enn Jvc`en, anatgelig også bedre enn VW60 også da, virker jo som en riiimelig bra projektor.
    Tror dere en lcd i denne klassen utklasser la oss si BenQ8720, også i dybde på bildet, eller for å si det slik, er disse nye 1080p lcd fullt på høyde med high end projektorer som 8720, eller er 3d følelsen i bildet fra en lcd fremdeles dårligere?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Difool
    Bare lurte på om noen her på forumet har denne projektor eller har fått sett en grundig visning med den. Leste dette:

The AE2000 has a long list of exceptional features, so it is hard to know where to start. As noted above, probably the single most appealing advantage of the AE2000 is that its black level and dynamic range exceed the other 1080p projectors in its price range. In this regard it is surpassed only by the JVC DLA-RS1 which is about twice the price. With its excellent contrast comes beautifully rich color saturation, which is not only rich but accurate, as it comes carefully color balanced in precalibrated Cinema modes.

Ser at ikke alle er like fornøyde/enige med det Evan P skriver, men kan noen bekrefte dette? Bedre sortnivå enn Jvc`en, anatgelig også bedre enn VW60 også da, virker jo som en riiimelig bra projektor.
    Tror dere en lcd i denne klassen utklasser la oss si BenQ8720, også i dybde på bildet, eller for å si det slik, er disse nye 1080p lcd fullt på høyde med high end projektorer som 8720, eller er 3d følelsen i bildet fra en lcd fremdeles dårligere?
    Hehe, jeg tviler meget sterkt på at dette stemmer, men men, time will show. Virker ikke helt stødig han Evan P.........

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Difool
    ...is surpassed only by the JVC DLA-RS1,...

Bedre sortnivå enn Jvc`en
    Du var nok litt kjapp i oversettingen: "Bare overgått av JVC" er mer korrekt og plutselig helt motsatt betydning.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Du var nok litt kjapp i oversettingen: "Bare overgått av JVC" er mer korrekt og plutselig helt motsatt betydning.
    Ja sorry, mente at hvis bare Jvc`en var testet bedre, så må den også være bedre enn de fleste andre, inkl VW60? Selv om det er en annen betydning, hvis dette stemmer er det jo utrolig bra? da har den bedre sortnivå enn mange high end dlp`er også sannsynligvis? eller...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk at du uansett må skille mellom sortnivå fra en iris-basert projektor og en med fast kontrast, slik som HD-1. Selv om det skulle ha bedre sortnivå, må du huske at dette ikke er tilfelle så snart det dukker opp objekter med litt lys i scenen, for da åpnes irisen og fjernet mye av den dynamikken D-ILA (SXRD) og DLP kan by på med langt høyere panelkontrast.

Uansett kan dette være en spennende projektor, og en skal ikke legge seg alt for mye opp i oppgitt kontrast i disse dager, spesielt ikke på irisbaserte projektorer. Her er faktisk erfaring eneste oppskrift!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, ok, nå forstår jeg bedre ja. Med fast kontrast betyr det altså ikke noe hvilke objekter som dukker opp i scener og som krever "sitt" lys, da de vil få det som kreves av lysstyrke, samtidig som sortheten beholdes uansett..har jeg riktig forståelse der ?
    Vil det komme projektorer mon tro som har så høy kontrast/lysstyrke at noenlunde mørke, sorte lerreter kan brukes med stort hell, og sikre absolutt sort, samtidig som fargene beholder sin intensitet?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det er et teoretisk spørsmål vi får bruke tiden fremover til å diskutere oss frem til, Difool... Tar nok litt tid før det blir "perfekt" skal du se, og hvis det skulle bli perfekt skal du ikke se bort fra at vi synes 2D er noe tull og heller vil hoppe inn i filmen og gjerne hogge et hode eller to med blod rennende nedover armene i skikkelig Conan-stil... Fremtiden for AV er vanskelig å spå, det eneste vi vet er at industrien alltid vil lage noe vi bare MÅ ha...

Inntil videre er altså Panasonicen sikkert en god traver, men det finnes altså løsningen som fungerer enda bedre. Det ser ut til at du har forstått prinsippet rundt statisk/dynamisk kontrast på en god måte for øvrig...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så høy lysstyrke vil medføre mer varme (og viftestøy) enn de fleste av oss vil akseptere. Dette gitt dagens lysteknlogi så klart (da også inkludert dagens LED alternativ).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte ikke kommentarene hans om støy på SD materiale.
    Det er tross alt mest SD materiale man ser for tiden.

Ser at nesten alle 1080 projectorer takler alle oppløsninger fra 480i og til 1080p/24 og det er jo bra.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg likte ikke kommentarene hans om støy på SD materiale.
    Det er tross alt mest SD materiale man ser for tiden.

Ser at nesten alle 1080 projectorer takler alle oppløsninger fra 480i og til 1080p/24 og det er jo bra.
    Vel det jeg kan si er at AE1000 var meget god på SD materiale så jeg regner ikke med at AE2000 er noe dårligere.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å tenke at alle som er involvert i design/bygging av hvordan en projektor skal fungere, hvordan de ser for seg måter å komme frem på best mulig bilde ved den teknologien som er tilgjengelig nå (og prisklasse de legger seg i), kan være like store bilde entusiaster som veldig mange her?
    Tror dere ikke de setter seg ned under tester å tenker "hmm, ikke god nok på sd materiale, eller "kontrast kunne vært bedre, skarphet mer optimal, hvordan løse dette best mulig innenfor de økonomiske rammer vi har, og som igjen gir mest mulig glede for forbrukeren".
    De gir vel ikke ut produkter som eks er dårlig på sd materiale, da dette enda er det mediet folk flest ser på?
    Selv om de sikkert må gå på kompromiss med en del ting

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo spennende å se om Panasonic Norge har lyst til å selge denne da.
    AE1000 kom vel aldri for salg i Norge? tror jeg?
    Er vel bare nesten avshop.no som selger denne? Så den er vel kanskje importert.

Jeg håper virkelig at dem velger å selge AE2000 her i landet. Til fornuftig pris.
    Har veldig lyst til å oppgradere fra AE300 til denne. Spesielt siden jeg akkurat bestilte en Toshiba HD-EP10.
    Men hvis den legges rett under 30.000.- så er jeg ikke interessert.
    Håper jeg ikke blir skutt for å nevne pris, men man får den jo ferdig fortollet inkludert frakt for under 20.000.- i fra det store utland.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varmegang atter en gang!

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Så høy lysstyrke vil medføre mer varme (og viftestøy) enn de fleste av oss vil akseptere. Dette gitt dagens lysteknlogi så klart (da også inkludert dagens LED alternativ).
    Kjære Gorm!
    Det mest elementære innen elektriske konstruksjoner, enten det er lyspærer,forsterkere eller projektorer er at effektforbruk = varmegang!
    Altså: Panasonic AU2000 bruker en 165watt pære og har total effektforbruk på ca.200watt . som er det samme som å sette inn en 200watts panelovn i rommet!
    At lysstyrken på AU2000 er oppgitt til 1500 AL på en pære på kun 165watt betyr bare at virkningsgraden er bedre en de fleste andre! F.eks. trenger DLP projektorer og andre, pærer på 250watt og derover for å gi samme lysutbytte!
    Det er dette som er avgjørende for varme!!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Artig lesning, men har nhan i det hele tatt giddet å kalibrere de forskjellige projektorene?

Gamma, kontrast, brightness, overmetting av enkelte farger osv osv er jo helt tydelig noe som burde vært justert på projektorene. Synes det blir helt feil å sammnenligne de forskjellige pj'ene når dem ikke har samme forutsetning.....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •