Panasonic PT-AE2000U - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Robert U.
    Kjære Gorm!
    Det mest elementære innen elektriske konstruksjoner, enten det er lyspærer,forsterkere eller projektorer er at effektforbruk = varmegang!
    Altså: Panasonic AU2000 bruker en 165watt pære og har total effektforbruk på ca.200watt . som er det samme som å sette inn en 200watts panelovn i rommet!
    At lysstyrken på AU2000 er oppgitt til 1500 AL på en pære på kun 165watt betyr bare at virkningsgraden er bedre en de fleste andre! F.eks. trenger DLP projektorer og andre, pærer på 250watt og derover for å gi samme lysutbytte!
    Det er dette som er avgjørende for varme!!!!!
    Stole blindt på spesifikasjoner oppgitt av produsent... eh nei takk!
    på hvilken måte tror du di 1500AL er oppnådd f.eks. Med mest mulig korekte farger? antagelig ikke.

Så det gorm sier må jeg si meg enig i.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Stole blindt på spesifikasjoner oppgitt av produsent... eh nei takk!
    på hvilken måte tror du di 1500AL er oppnådd f.eks. Med mest mulig korekte farger? antagelig ikke.

Så det gorm sier må jeg si meg enig i.
    Robert U har selvsagt helt korrekt.

Jeg er sikker på at Gorm sikkert forstår fysikken bak dette, men rett og slett ikke tenkte seg godt nok om. (vanligvis er jo det en sammheng mellom wattstyrke og lysstyrke og han la sikkert ikke merke til at det var en 165 Watt pære)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære Gorm!
    Det mest elementære innen elektriske konstruksjoner, enten det er lyspærer,forsterkere eller projektorer er at effektforbruk = varmegang!
    Altså: Panasonic AU2000 bruker en 165watt pære og har total effektforbruk på ca.200watt . som er det samme som å sette inn en 200watts panelovn i rommet!
    At lysstyrken på AU2000 er oppgitt til 1500 AL på en pære på kun 165watt betyr bare at virkningsgraden er bedre en de fleste andre! F.eks. trenger DLP projektorer og andre, pærer på 250watt og derover for å gi samme lysutbytte!
    Kjære Robert
    Du må ta deg tid til å lese innleggene før du svarer slik som dette. Les en gang til, så ser du at mitt innlegg var svar på dette spørsmålet:
    Vil det komme projektorer mon tro som har så høy kontrast/lysstyrke at noenlunde mørke, sorte lerreter kan brukes med stort hell, og sikre absolutt sort, samtidig som fargene beholder sin intensitet?
    Det må være sånn passe flaut å være så nedlatende, og samtidig ta så veldig feil. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Robert U har selvsagt helt korrekt.

Jeg er sikker på at Gorm sikkert forstår fysikken bak dette, men rett og slett ikke tenkte seg godt nok om. (vanligvis er jo det en sammheng mellom wattstyrke og lysstyrke og han la sikkert ikke merke til at det var en 165 Watt pære)
    hva mener du? ved å plukke ut enkelte påstander så ja:
    "effektforbruk = varmegang!"
    "...som å sette inn en 200watts panelovn i rommet!"

Men poenget... ikke like overbevist.
    (At AU2000 har mye høyere virkningsgrad basert på (oppgitt) 1500AL og 165W...)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mykje lys og mykje varme!

Hei Gorm!
    Fint at du presiserer hva du komenterer og svarer på - ihvertfall i ettertid.
    Hilsen Robert

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lys og varme

hva mener du? ved å plukke ut enkelte påstander så ja:
    "effektforbruk = varmegang!"
    "...som å sette inn en 200watts panelovn i rommet!"

Men poenget... ikke like overbevist.
    (At AU2000 har mye høyere virkningsgrad basert på (oppgitt) 1500AL og 165W...)
    Hei eXa!

Monterer du opp en projektor i filmrommet ditt som har et effektforbruk på 200Watt,- får du når du benytter denne, helt fiks og gratis en varmekilde på 200watt,-tilsvarende en 200watts panelovn.

Projektorer og virkningsgrad - lysutbytte:
    Tar en utgangspunkt i et akseptabelt hjemmekinonivå på 1000 AL.er min erfaring følgende:
    Produsentene av proj. med LCD teknikk klarer dette nivået med bruk av pærer på mellem 130-170watt
    DLP Projektorene benytter pærer på 210-270watt for tilsvarende lysutbytte!
    En kan kansje ut fra dette konkludere med at virkningsgraden på LCD proj. er ca.1/3 bedre enn DLP,-men det er jo mange andre og viktigere kriterier som er avgjørende for bildekvaliteten.
    Personlig håper jeg på at nå som kvaliteten på hjemmekinoproj.er på et meget
    akseptabelt nivå at vi får pærer som holder ihvertfall 5 ganger lenger en dagens 2000 timer. Til glede for oss som bruker proj. til mer enn bare film.
    Hilsen Robert

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm!
    Fint at du presiserer hva du komenterer og svarer på - ihvertfall i ettertid.
    Hilsen Robert
    Nå trenger en ikke akkurat være rakettforsker for å skjønne sammenhengen her. Et lite tips, sjekk klokkeslettet på innleggene, så ser du at det er fremdrift i trådene. Hvis mitt innlegg ikke var svar på et spørmål, hvilken relevans hadde det da hatt? Skulle det bare vært en utblåsning, om at lysstyrken på AE2000 var alt for høy? Ta deg sammen Robert, og ikke pek på alle andre (eller meg) når det er du som ...... deg ut.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer SonOfNorway sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Kjære Robert

Opprinnelig skrevet av Robert U. Kjære Gorm!
    Diskusjonen er jo blitt en avsporing av det tråden handler om, men må likevel påpeke at du er nok litt ut å kjøre med påstandene dine.
    Du hevder at effektforbruk = varmgang, og bruker som eksempel en pj som med total effektforbruk på 200 w gir 200 w med varme.
    Du er da inne på det som kalles virkningsgrad: Virkningsgraden er et forholdstall mellom tilført effekt og avgitt effekt.

Hvis du ser på en panel ovn får du 100 % tilført effekt = 100% varme

Hvis du ser på en motor oppstår dette forholdet : Mye av av den tilførte effekten blir ikke avgitt fra motorakslingen pga tap.
    Effekten som blir borte i motor eller en generator er jerntap, koppertap, luftgapstap og friksjonstap.

Når det gjelder lyspærer består effektforbruket av 5% lys og 95% varme.

Anbefaler deg å lete frem fysikkboka di før du ønsker å belærer andre.

Må også bemerke at jeg ikke helt forstår grunnen til den nedlatende og bedreviterholdningen som du utviser i ditt opprinnlige innlegg.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei eXa!

Monterer du opp en projektor i filmrommet ditt som har et effektforbruk på 200Watt,- får du når du benytter denne, helt fiks og gratis en varmekilde på 200watt,-tilsvarende en 200watts panelovn.
    Kansje du skulle lese over innlegget mitt en gang til?

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje du skulle lese over innlegget mitt en gang til?
    Nå er det veldig avsporing av hva dette handlet om. Roger U oppfattet svaret feil (noe som jeg godt skjønner at man kan gjøre), men det du kom opp med var jo hen total avsporing i forhold til Robert U sitt argument.

Hvordan projektoren er kalibrert og hvordan lysstyrken er målt har INGENTING med argumentet til Robert U. Det Robert U svarte på var jo tross alt ett innlegg som kunne feiltolkes slik at lysstyrke på 1500 ansi lumen betyde mer varme en enn projektor med lavere lysstyrke. Som Robert U påpekte er det altså ikke lysstyrken, men wattstyrken til pæren som avgjør varmegang.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det på tide å spore tråden tilbake til teknisk diskusjon rundt AE2000.

Når skal den være tilgjengelig her på berget?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

Amen!

Ser fra AVS i USA att en del har begynnt å få problemer med missfarging etter 40 - 50 timers bruk, og sent dem tilbake. Rødskskjær på ene siden og bø¨skjær på den andre. Polariseringsfilterne er hovedmissteknkt uten at dette er bekreftet. Kipt er det i alle fall hvis dette ikke er sjekket ut før den lanseres i Norge.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette den beste 1080 LCD projectoren for tiden slik Projectorcentral hevder eller er de blendet av lyset ( som vanlig )?

Det står vel mellom Epson 2000, Panasonic 2000 og Mitsubishi 6000 eller har jeg glemt noen?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Er dette den beste 1080 LCD projectoren for tiden slik Projectorcentral hevder eller er de blendet av lyset ( som vanlig )?

Det står vel mellom Epson 2000, Panasonic 2000 og Mitsubishi 6000 eller har jeg glemt noen?

Det blir spennende å se hva som blir årets vinner på LCD fronten...

HC6000 med D6 paneler (forrige generasjon) men med i mine øyne det beste chassiet og bilde behandlingen. Sammen med bra sort nivå med den Cine4home inspirerte oppdaterte optikken. Gleder meg til å se den, det skal visst være et demo eks på plass i Stavanger som snart kan beskues.

Pana 2000 som kommer rimelig ferdig kalibrert (cinema 1 moduset) rett fra fabrikken (det sparer jo noen kroner), har D7 panelene, stygg som nøkken, stor, stillegående, men får vedlig bra kritikk (minus misfargingen) fra de som har sett den. (påstås nærmere 400:1) ansi kontrast og over 2000:1 ON/OFF uten DI i beste farge modus.

Sanyo Z2000, stor, har det kule motoriserte linse lokket, stillegående, litt mindre lyssterk en Panaen har D7 paneler, veldig billig (2200 daler) i USA (ikke så mye biliggere enn de andre her.)

Epson TW2000. D7 paneler der Epson som produserer panelene til alle. Hevder at de har en spesial utgave til egene projektorer i år med tre ganger panel kontrasten. 4500:1 i stedet for ca 1500:1 som de andre D7 modellene har. Dette gjenstår jo å se i uavhengige målinger, men Gorm målte vel sitt prepro eksemplar til neremere 3000:1 uten dynamisk iris aktivert. Den skal også ha en full CMS (colour management system) som gjør at en kan få "perfekte" farger hvis en har det rette måleutstyret eller leier inn noen som gjør det.

Så må en heller ikke glemme VW60 som i Norge er ganske bra priset selv om den ikke er LCD så er den i samme prissgementet i norge men i ett segment over i andre land (nermere dobbel pris av Sanyo'en i USA)...

For ikke å snakke om HD1 som det snart bare her i Norge at den selges for den hutløse prisen den har i dag. Det blir en killer til 34.999... Noe som jeg selvsag ikke har noe peiling på om den kommer til å koste noen gang men ikke ueffent mhp det som er prisen med UK moms i England.

Det blir en spennende høst....

På LCD siden ville jeg helst sett de D7 panelene fra Epson (de med 4500:1 panel kontrast..) i et Mitsu chassis med en full CMS, men den kommer vel sikker ikke før neste høst.... Og da er det vel D8 og alle de andre er kommet med noe som er mye bedre....

Hvis en vil være med så er det vel bare å hive seg på...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

I følge Hjemmekino.no - Produktdatabase - Panasonic PT-AE2000
    Skal den komme i februar og koste ca 35.000? Regner med at prisen blir lavere hvis dem har tenkt til å selge denne.
    Spesielt når Sanyo plv-z2000 ligger på 23.000 i følge prisfallinken på siden her.

Blir spennende å se. Regner med at det blir import fra USA,greier ikke å vente helt til februar.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter og venter på 3chips DLP jeg.
    Når de også kommer i 3 panels 1080 utgave og fornuftige priser blir det ett cirkus uten like tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter og venter på 3chips DLP jeg.
    Når de også kommer i 3 panels 1080 utgave og fornuftige priser blir det ett cirkus uten like tenker jeg.
    Når tror du vi kan forvente å se 3chips 1080 dlp?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp av prosjektor

Hei,

Er det noen som har erfaring med å kjøpe prosjektor fra utlandet (USA-Japan-Hong Kong)?

Ser at det er mulig å få f.eks. Panasonic AE2000 for USD 2.600, Mitsubishi HC6000 for USD 2.700 og Sony VW60 for USD 3.500.
    Fant disse prisene på HIVIZONE.COM. Noen som kjenner dette firmaet?
    Noen som har noen butikker å anbefale?

Er det noe spesielt en må tenke på, bortsett fra nytt støpsel selvsagt?

Så i testen av Panasonic'en at en kunne få delt bilde og derved se forandringene i den ene halvdelen når en gjorde forandringer med farger, kontrast etc.
    Kjekt å kunne se forandringene når man gjør dem.

Mvh
    Carlos

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Difool
    Når tror du vi kan forvente å se 3chips 1080 dlp?
    De er jo her allerede, men de koster fra 100K og oppover så det selges nok ikke så fryktelig mange at det gjør noe.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

6000 imponerte meg i motsetting til preprod 2000.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •