Regnbuer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 255

Tråd: Regnbuer

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Regnbuer

Jeg starter denne tråden for at man her kan komme med sine synspunkter på dette med REGNBUER -RGB flimmer.

Jeg håper at man her vil legge inn sine erfaringer med dette problemet om man ser det eller ikke og hvilke DLP projektorer som vær og en synes er de verste på dette.

Jeg har nå lagt til en undersøkelse om dette i tråden så kan alle gi sin stemme.
    Mvh bigtor

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en "gammel" Toshiba MT-200. Lurer på om man kan bli vant med regnbuer.... Min erfaring er at jeg syns det var plagsomt til å begynne med, men at jeg etterhvert ikke legger noe særlig merke til det.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Du liker ikke DLP, du.

Jeg har hatt flere DLP-projektorer. Jeg så de ofte i begynnelsen men det har aldri plaget meg, og jeg legger ikke merke til regnbuer mens jeg ser film. Før jeg visste om de la jeg ikke merke til de. Ingen som har vært hos meg har noen gang sett regnbuer. Lysstyrke har mye å si for om jeg ser regnbuer eller ikke.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Hehe. Du liker ikke DLP, du.

Jeg har hatt flere DLP-projektorer. Jeg så de ofte i begynnelsen men det har aldri plaget meg, og jeg legger ikke merke til regnbuer mens jeg ser film. Før jeg visste om de la jeg ikke merke til de. Ingen som har vært hos meg har noen gang sett regnbuer. Lysstyrke har mye å si for om jeg ser regnbuer eller ikke.
    Jeg har ingenting i mot DLP:-) men ønsker bare at man her skal komme med erfaringer med dette problemet.
    Mvh bigtor

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig dette med regnbue-problemet. Tror det er svært individuelt hvor mye folk er plaget av det. Jeg er veldig "følsom for problemet" ogblir helt gal av å se på det, mens andre ikke skjønner hva jeg snakker om... (selv om vi sitter og ser på samme bildet). Har ikke testet PJer med N x fargehjul (eller hva det heter...).

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Merkelig dette med regnbue-problemet. Tror det er svært individuelt hvor mye folk er plaget av det. Jeg er veldig "følsom for problemet" ogblir helt gal av å se på det, mens andre ikke skjønner hva jeg snakker om... (selv om vi sitter og ser på samme bildet). Har ikke testet PJer med N x fargehjul (eller hva det heter...).
    Er det noen du ser det mer på enn andre?For meg så er Infocus og PD sine de verste for meg så langt.
    Mvh bigtor

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Er det noen du ser det mer på enn andre?For meg så er Infocus og PD sine de værste for meg så langt.
    Jeg kan dessverre ikke skilte med å ha sett så enormt mange forskjellige projektorer, så jeg har ingen "trend" å vise til når det gjelder hvilke jeg synes er verst.

Vet ikke hvor interessert du er i mine problemer (:-)), men jeg kan jeg jo nevne at jeg opplever denne effekten sterkest ved hurtig forflytting av blikket (i lyse scener). Hvis jeg holder blikket i ro, blir jeg ikke like mye plaget. Så for min del er nok regnbueproblemet større jo større del av synsfeltet mitt lerretet dekker.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den verste jeg har sett mtp regnbuer er Infocus X1. Jeg og en kamerat var og så på den i Sandnestror jeg det var for noen år siden. Da vi kom ut sa jeg: "Greit bilde, men den hadde mye regnbuer." og da sa han: "Herregud, jeg trodde jeg var blitt gal da dere kommenterte bildekvaliteten, for jeg så bare masse farger i bildet."

Han har sett film hos meg med både NEC HT1000 og BenQ PE8700+ og han har aldri lagt merke til regnbuer hos meg.

Jeg har også hatt en Optoma HD70 hjeme hos meg. Der så jeg noen regnbuer da jeg satte den opp med HTPC da jeg bevegde blikket mye opp og ned mellom tastaturet og lerretet, for den var ganske lyssterk når den var ny. Jeg la ikke merke til noe under filmtitting der heller.

Jeg har et 2 m bredt lerret og sitter med øynene ca 3 m fra lerretet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange like tråder trenger vi egentlig? Her er et lite knippe jeg fant på to sekunder:

http://avforum.no/forum/digitale-pro...hlight=regnbue

http://avforum.no/forum/generell-vid...hlight=regnbue

http://avforum.no/forum/generell-vid...hlight=regnbue

Søker en på innlegg, og ikke tråder, kan en lese til øyet blir vått og stort. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.

To andre problemer er konvergens og fargejevnhet på flerpanel projektorer.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvor mange like tråder trenger vi egentlig? Her er et lite knippe jeg fant på to sekunder:

Søker en på innlegg, og ikke tråder, kan en lese til øyet blir vått og stort. ;-)
    Da kan jo alle trådene på forumet stenges ned, og vi kaller dette avarkivet. Det meste er vel diskutert fra før, så man kan vel egentlig bare linke til avsforum, de er som oftest først på det meste.

Det må da vel være lov å diskutere på et forum?

Quoter meg selv:

http://avforum.no/forum/generell-chi...rum-faqen.html

Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Prosjektor, DLP eller LCD?: Et kraftig argument mot DLP, er at om ikke man selv har problemer med dette, så får man jo av og til besøk. Dersom man ikke får mye besøk, kan man velge DLP.

Viser til ditt innlegg i annen tråd: http://avforum.no/forum/digitale-pro...ngskjoper.html

Nei Vertigo, du har ikke bare quotet deg selv. Du linker til "avforums uoffisielle tråd", for å gi dine egne kommentarer (quote) større tyngde. Mulig du ikke mente det sånn, men det er uansett slik det ser ut. Jeg mener ikke at din mening er noe mindre verd enn min, men jeg syns du bør tenke over hvordan innlegget oppfattes.

Du antyder jo at jeg lyver, eller leser jeg kommentaren "dette er ikke rette tråden til å belyse dette i helt feil? Tror kanskje vi bør ta resten av denne diskusjonen via PM.

Jeg har vel lov å stille spørsmål? Og et av dem er vel om det ikke er noen som har hatt problemer med dette hos deg? Og vet de hva de skal se etter?

Jeg kaller ikke deg en løgner, jeg bare stiller spørsmål med det du sier. Du er vel ikke untatt fra å begrunne dine påstander fordi om du er en "guru". Jeg merker også en svært fiendlig holdning fra deg, og jeg skjønner ikke helt hvorfor.

Dersom det er "regnbue standpunktet" mitt du reagerer på, så bør vel en slik diskusjon tåle dagens lys?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes kanskje du burde få linket alt (også quotene) som ligger i de quotede innleggene til Gorm når du setter inn refererer til inleggene hans Vertigo, så blir det litt lettere å følge med på hva Gorm egentlig reagerer på i det du skriver.

Når det gleder regnbuer og 1chip DLP med fargehjul, så er vel noe av problemet rett og slett at man ikke i utgangspunktet vet hvordan forskjellige personer opplever regnbue problemet før man har testet.

Har ellers ikke noe problemer med å tro at Gorm ikke har hatt problemer med dette for sin egen del eller for de som har oppsøkt hjemmekinoen hans, RGB flimmer problemet er vel egentlig ikke et så vanlig problem blandt folk flest, selv om man kan få intrykk av dette i avforum.

Men for egen del er jeg også litt enig med deg Vertigo (hvis jeg tolker deg riktig) om at dersom man planlegger at hjemmekinoen skal brukes sammen med familie og venner, så kan det å ta hensyn til andres mulige problemer med det også være på sin plass.
    Jeg ville f.eks ikke likt dersom en kamerat som vet om enkeltvenners RGB følsomhet rigger til en hjemmekino med en 1x speed fargehjuls projektor og forventet at alle vennene sine skulle i timevis lide seg gjennom hodepine, kvalme og synlig filminnlevelses drepende eksploderende RGB farge "masaker-bilder" som plutselig spretter opp i bilder der man må flytte blikket.
    Det er slik jeg i alle fall opplever regnbue effekten selv, dette med 4-5x fargehjuls modeller som f.eks InFocus IN76 som var den modellen jeg så sist jeg testet dette....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg har en "gammel" Toshiba MT-200. Lurer på om man kan bli vant med regnbuer.... Min erfaring er at jeg syns det var plagsomt til å begynne med, men at jeg etterhvert ikke legger noe særlig merke til det.
    Har lest om DLP eiere som har beskrevet en form for en nødvendig tilvennings periode i starten eller etter noen uker/måneders DLP fravær fra osv, så din erfaring er vel ikke en helt helt ukjennt problemstilling.

Må inrømme at jeg aldri har orket å eie en hjemmekino DLP eller teste dette ut ofte eller lenge nok selv.

Har i møteromms sammenheng på jobben klart å kommet gjennom 8 timer dager med statiske DLP projektor bilder uten de helt store problemene, men hvor mye RGB forstyrrende det blir er fremdeles avhengig av sitte avtand og hvordan bildet man ser på er byggd opp. Store sorte felt på hvit bakgrunn osv sammen med tekst osv, kan lage noen heftige rgb forskyvinger når man leser osv, men ettersom man ikke trenger å leve seg like mye inn i slike bilder som man gjør ved film avspilling, så synes jeg det ikke like ødeleggende eller plagsomt, og det at man ikke trenger å hele tiden følge kunn med på projektor bildet, gjør at ikke hodepinen kommer like fort.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare det at det er knapt en håndfull personer, av et forum på snart 25 000 medlemmer, som rapporterer problemer med fenomenet, er en grei indikator i dseg selv. Tilbakemeldingen fra flertallet av de som har lagt merke til fenomenet er også at det ikke er plagsomt, eller at det går over etter en tids bruk.
    Og jeg er ikke fientlig innstillt overfor deg vertigo, jeg syns bare du skulle se over hvordan innlegget ditt så ut. At du plages med RGB-flimmer er da ikke noe problem for meg, annet enn at jeg syns synd på deg selvsagt. For det er ikke til å komme unna at LCD er et komromis i forhold til DLP i en optimal hjemmekino setting. At du er uenig i dette på grunn av din følsomhet for oppdateringsfrekvensen på fargehjulet, finner jeg fullt ut forståelig!

PS; bare for å ha nevnt det, hjemmekinoen min har ikke akkurat vært lite besøkt opp igjennom årene, og aldri har det skjedd at noen er blitt uvel. Ei heller har jeg noen gang fått tilbakemelding om at RGB-flimmer har vært et problem blant gjestene.
    Argumenter som "vet de hva de skal se etter" faller jo på sin egen urimelighet. Da har du jo ikke forstått noen ting.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri sett en eneste regnbue, hverken på PD eller infocus. Har hatt 7700 og har 8720 nå, aldri sett regnbuer på disse heller. Aldri har noen påpekt det hos meg heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PS; bare for å ha nevnt det, hjemmekinoen min har ikke akkurat vært lite besøkt opp igjennom årene, og aldri har det skjedd at noen er blitt uvel. Ei heller har jeg noen gang fått tilbakemelding om at RGB-flimmer har vært et problem blant gjestene.
    Jeg er ikke enig i din tolkning av hvor grensen går når det gjelder dette fenomenet. Når det gjelder alle andre aspekter av prosjektorer, så er det ikke måte på "flisespikkeri", som du og jeg og mange andre ser etter når vi vurderer en prosjektor. Men når det kommer til RGB-flimmer, så blir terskelen litt vel høy hos deg, etter min mening.

Mitt krav er ikke at folk skal falle om og spy, eller spørre etter mer enn en Paracet, før jeg oppfatter dette som et problem. Bare det faktum at det er en del av befolkningen som opfatter et ubehag ved å se på DLP, er nok for meg. Et annet faktum, er at man ikke kan vite om barn har det, da det ikke er så lett å forklare. Jeg har selv to små barn som liker å se tegnefilmer på prosjektor, så det er enda en grunn til at jeg ikke kommer til å ta en slik maskin inn i mitt hus.

Jeg har all respekt for deg og dine ytringer, og jeg mener du er meget kompetent og jeg har etterprøvd en del av det du sier, og finner det for å stemme med virkeligheten,

Argumenter som "vet de hva de skal se etter" faller jo på sin egen urimelighet. Da har du jo ikke forstått noen ting.
    Jeg synes du er litt vel hard i tonen her, etter å først ha antydet at jeg kaller deg en løgner. Du kan vel vise litt moderasjon?

Jeg var ikke selv klar over hva det var, før jeg kjørte en scene fra "Sin City". Etter jeg da ble klar over hva det var, så ser jeg det konstant og synes det er en stor ulempe. Jeg har mange ganger forklart fenomenet til venner og personer som jobber i hi-fi butikker, og de er ofte ikke klar over hva det er. Etter jeg viser dem det, så ser de fleste dette fenomenet, og synes det er en stor ulempe.

Det er under 3 uker siden jeg var på Demo av en av de nye 1080P DLP prosjektorene, og den hadde problemet i like stor grad som gamle modeller jeg har sett. For min del, så virker det som om uansett antall fargehjul og hastigheten på dem, så er dette et problem.

Jeg klarer å se en film med DLP, men det legger litt demper på opplevelsen. Er det et stort problem? JA, etter min mening.

Grunnen til at jeg mener det er et stort problem, er at når man tar i betraktning hvor bra de nye prosjektorene som er på markedet er, og hvilke begrensinger og fordeler de har, så mener jeg denne "lyten" er en av de største.

Hadde man sammenlignet en dagens DLP med gårsdagens LCD med hønsenetting som var synlig fra månen, så hadde det vært snakk om å velge ulemper. Men det er ikke nødvendig i dag, etter min mening. Du er selvfølgelig en ekspert på området, og kan mye mer om emnet enn meg, men her mener jeg likevel at du tar feil. Man skal vel ikke banne i kirken, men jeg mener det må være lov å si ifra.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok riktig at dette er veldig individuelt. Jeg har et gammelt dråg av en LG (jt51) og har overlevd med denne i 3 år nå. Jeg kjenner mange som ikke klarer å se regnbuer samme hva de gjør og jeg kjenner folk som der de veldig lett og føler ubehag ved dette. Personlig ser jeg de lett hvis jeg vil, men er skjeldent plaget av dette når jeg ser på film. Når vi ser film konsenterer jeg meg om filmen og blikket flakker ikke så mye rundt om kring på lerrettet. Men jeg har opplevd filmkvelder der man har sittet og pratet litt ved siden av filmen. Da blir det til at man snur blikket frem og tilbake mellom personer i rommet og lerretet. Då føler jeg fort et sterkt ubehag og enkelte filmer så har det faktisk gått så langt at jeg har blitt litt kvalm (kjekk unskyldning for å få folk til å slutte å prate og heller se på filmen). Men som sagt har jeg 3 år og 1500 tittetimer på denne PJen og det er for meg generelt et lite problem.

Men som sagt har jeg venner som er plaget av dette og vurderer derfor LCD som mitt neste projektorvalg. Det jeg har blitt veldig i tvil om er hvorvidt de andre kompromissene ved LCD over tid vil plage meg mer enn jeg er plaget av regnbuer. En annen ting er om de venner som er plaget av regnbuer vil se mindere til de på en nyere DLP enn de gjør på min gamle JT51.

Vanskelig dette her gitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å legge inn en undersøkelse i denne tråden?

Spørsmål kan være:

Ser du regnbuer på DLP prosjektor i filmen "Sin City"?

Svar:

1. Nei
    2. Ja, men det er ikke et stort problem til vanlig
    3. Ja, og det er plagsomt å se film med dette.
    4. Ja, og jeg får plager av dette.

Dette var bare et eksempel. Lag gjerne andre spørsmål. Det er ikke mulig å endre noe etter det er opprettet.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Hva med å legge inn en undersøkelse i denne tråden?

Spørsmål kan være:

Ser du regnbuer på DLP prosjektor i filmen "Sin City"?
    hehe. Var faktisk denne jeg ble "bilsjuk" av. Glimrende film å teste følsomhet for RGB-flimmer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Når vi ser film konsenterer jeg meg om filmen og blikket flakker ikke så mye rundt om kring på lerrettet.
    Er det ikke slik at selv om man konsentrerer seg om filmen kan det bli veldig mye flakking med blikket rundt på skjermen? Alt skjer jo ikke på midten? Det er nok med en dialog mellom to mennesker på hver sin side av skjermen. Da ser man jo gjerne på den som snakker osv.

Man sitter vel ikke med et glassaktig blikk og ser midt på skjermen? Med mindre man er påtvunget å lide seg gjennom Dirty Dancing med dama eller noe slikt da... ;-)

Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •