Regnbuer - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 255

Tråd: Regnbuer

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tja, hvis 3D ved hjelp av projktor og polariserte briller er målet, så har du ikke noe annet valg. LCD-projektorene har jo allerede polarisert lys, og kan derfor ikke brukes med pola-filtre.

Dersom en får opp oppdateringshastigheten til rundt 100Hz, så kan jo LCD-projektorer brukes med lukkerbriller.

Edit: Løsningen i linken er forøvrig basert på lukkerbriller
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Tja, hvis 3D ved hjelp av projktor og polariserte briller er målet, så har du ikke noe annet valg. LCD-projektorene har jo allerede polarisert lys, og kan derfor ikke brukes med pola-filtre.

Dersom en får opp oppdateringshastigheten til rundt 100Hz, så kan jo LCD-projektorer brukes med lukkerbriller.

Edit: Løsningen i linken er forøvrig basert på lukkerbriller
    Det i linken var nå DLP bakprojeksjons TV'er med switching av bildet bare i sjakkmønster. 60Hz til hvert øye. Hadde vært artig å prøve, men hva da med regnbuer, det er jo fremdeles DLP.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg fulgte linken videre til Mitsubishi, og det var lukkerbriller de benytter. Uansett, plages du av RGB-flimmer så er det vel en dårlig løsning. Du kan imidlertid lage deg 3D hjemmekino ved hjelp av en hvilken som helst projektor-teknologi. Du trenger en projektor, og en PC utstyrt med lukkerbriller. Svakheten er vel tilgang til filmmateriale. Det er jo ikke spesielt mange spennende titler å velge blant (enda).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg mente med "60Hz til hver øye", lukkerbriller. Var nå uansett bare ment som et kuriosa da TV'ene neppe er å oppdrive i Norge. Jeg har ikke lest noe særlig på linkene med andre ord. Det som fanget min interesse er at 60Hz til hvert øye blir 120Hz til normal titting. Om disse TV'ene f.eks. tar 1080p/24 og viser hvert bilde 5 ganger skulle man jo i teorien hjelpe til noe vannvittig på regnbuene. W9000 skal etter sigende vise hvert bilde bare 2 ganger til sammenlikning. 3D aspektet var mer ment som morro, at her får man regnbuene til å hoppe ut av skjermen liksom. Rainbows like youve never seen them before!! Now in 3D!!

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt

LCD har problemer som gjør det ubrukelig for meg.
    Hvilket problem er det?

Skal handle projektor når kinorommet nermer seg ferdig, så kunnevært kjekt å vite hvilke problemer de enkelte har, som jeg har lært av erfaring så er ikke gode spesifikasjoner alt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Det var det jeg mente med "60Hz til hver øye", lukkerbriller. Var nå uansett bare ment som et kuriosa da TV'ene neppe er å oppdrive i Norge. Jeg har ikke lest noe særlig på linkene med andre ord. Det som fanget min interesse er at 60Hz til hvert øye blir 120Hz til normal titting. Om disse TV'ene f.eks. tar 1080p/24 og viser hvert bilde 5 ganger skulle man jo i teorien hjelpe til noe vannvittig på regnbuene. W9000 skal etter sigende vise hvert bilde bare 2 ganger til sammenlikning. 3D aspektet var mer ment som morro, at her får man regnbuene til å hoppe ut av skjermen liksom. Rainbows like youve never seen them before!! Now in 3D!!
    hehe, RGB-flimmer i flere dimensjoner er neppe drømmen.
    Når det gjelder 120Hz, så er det svært få projektorer som takler dette som inn-signal. Etter intern prosessering er det flere som gjør det (blant annet VW200), men som sagt må de takle det på inngangen også dersom lukkerbriller skal benyttes.

EDIT:
    Det finnes forøvrig en egen 3D-klubb i Norge (norsk gren av ISU, base Oslo), som driver med både 3D-film og stereo fotografering. Interesserte kan ta kontakt via PM for mer info.

Jeg lover å ikke avspore tråden mere. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjære deg Bigtor, det er da ikke jeg som bagatelliserer "problemet", det er det responsen i denne tråden som står for. Jeg klistret i sin tid denne tråden så den skulle være maksimalt synlig, nettopp fordi jeg også er nyskgjerrig på omfanget av dette problemet. Men uansett hvor høyt du hyler virker det jo ikke som om du får særlig respons?
    Jeg har aldri bagatellisert problemet, for jeg vet at det er en showstopper for de som er ømfintlige. Omfanget har derimot vist seg så minimalt (din undersøkelse), at det nærmest kan beskrives som ubetydelig. ;-)
    Hvordan du kan få det til at jeg hyler om dette problemet forstår ikke jeg,men snarere er opptatt av å få frem at det tross alt er noen som sliter med dette og derfor ikke kan bruke DLP projektorer.

Min intensjon Gorm er å få frem de svakheter og sterke sider som er på projektorer og det er uansett om det er DLP eller LCD eller annen teknologi.

Jeg er heller ikke enig med deg i at problemet er ubetydelig da det tross alt er en noen mennesker som ikke kan se på DLP på grunn av dette problem.

Og jeg vet jo det at du ikke er enig med de som sier at dette er et problem for en del mennesker men men heller velger å bagtellisere det for å få frem ditt syn på det og det er greit det men da må jo andre som ikke er enig med deg Gorm også få komme med sine erfaringer da det jo er det som er det viktigste for alle som er brukere her på forumet;-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Og jeg vet jo det at du ikke er enig med de som sier at dette er et problem for en del mennesker men men heller velger å bagtellisere det for å få frem ditt syn på det og det er greit det men da må jo andre som ikke er enig med deg Gorm også få komme med sine erfaringer da det jo er det som er det viktigste for alle som er brukere her på forumet;-)
    Det er tydelig at du ikke leser mine innlegg, men svarer ut i fra at du tror du vet hva jeg skriver. Ta deg bedre tid bigtor. :-D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydelig at du ikke leser mine innlegg, men svarer ut i fra at du tror du vet hva jeg skriver. Ta deg bedre tid bigtor. :-D
    vel det samme kan vel jeg si til deg Gorm :-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis intensjonen er å få frem alle teknologiers sterke og svake sider, så finner jeg ikke mye om DLP-teknologiens positive/sterke sider? Eller for den sakens skyld, LCoS og LCD's negative sider? Er det bare jeg som er dårlig til å lete?

Når det gjelder min "bagatellisering" av problemene rundt RGB-flimmer, så vil jeg bare quote meg selv fra denne tråden:

At du er uenig i dette på grunn av din følsomhet for oppdateringsfrekvensen på fargehjulet, finner jeg fullt ut forståelig!
    Bare så det er nevnt, jeg er stor tilhenger av LCoS, bare de får løst problemet med "soft" bilde. Det er ikke sånn at jeg ønsker å løfte frem DLP som "det beste valget for alle", for DLP har (i likhet med andre teknologier) flere ulemper.
    Vertigo skrev:
    At noen mener at det er mulig å venne seg til dette problemet synes jeg er direkte tåpelig. Da kan man jo også venne seg til å ha en prosjektor som ikke er HD, eller laste ned filmer i elendig kvalitet fra nettet. Man kan venne seg til mye, men hva er poenget med det i denne sammenhengen?

Gorm skrev:
    Det er jeg fullstendig enig i. Er en sensitiv, finnes det alternativer. Hvorfor "lide" en periode, når en kan være fornøyd fra dag en.
    Vel, det er ikke noe problem for meg å fremprovosere RGB-flimmer. Den som påstår at det ikke er mulig lyver. Og ja, jeg så masse RGB-flimmer på X1, men oppfattet det aldri som noe problem. Alternativet den gangen var jo LCD, med tilnærmet null kontrast.
    Jeg er ingen tilhenger av teknologien DLP, men alternativene har inntil nylig vært veldig dyre (LCoS). Nå er jo LCoS blitt tilgjengelig til hyggelige priser, i tillegg til at Epson har løftet kontrasten på LCD til et akseptabelt nivå. Jeg har ingen problemer med å oppfatte bilde fra de sistnevnte teknologiene som "roligere".
    Hvis du etter dette kan påstå at jeg ikke aksepterer problemet RGB-flimmer, så skjønner ikke jeg. Det jeg har hevdet hele tiden er bare at det ikke er et veldig utstrakt problem. Sett bare responsen i denne tråden i forhold til medlemstallet på forumet, så sjønner du vel hvor jeg vil hen?
    I likhet med deg selv, så oppfordrer jeg alle til å få demo før kjøp av projektor. Dette nettopp for å slippe å finne ut at en er noe ved teknologien en ikke liker/tåler etter at projektoren henger i taket. Det være seg alt fra dårlig konvergens, lav kontrast, uskarpe bilder, overmettede farger, til nettopp, problemer med RGB-flimmer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis intensjonen er å få frem alle teknologiers sterke og svake sider, så finner jeg ikke mye om DLP-teknologiens positive/sterke sider? Eller for den sakens skyld, LCoS og LCD's negative sider? Er det bare jeg som er dårlig til å lete?

Når det gjelder min "bagatellisering" av problemene rundt RGB-flimmer, så vil jeg bare quote meg selv fra denne tråden:

Hvis du etter dette kan påstå at jeg ikke aksepterer problemet RGB-flimmer, så skjønner ikke jeg. Det jeg har hevdet hele tiden er bare at det ikke er et veldig utstrakt problem. Sett bare responsen i denne tråden i forhold til medlemstallet på forumet, så sjønner du vel hvor jeg vil hen?
    I likhet med deg selv, så oppfordrer jeg alle til å få demo før kjøp av projektor. Dette nettopp for å slippe å finne ut at en er noe ved teknologien en ikke liker/tåler etter at projektoren henger i taket. Det være seg alt fra dårlig konvergens, lav kontrast, uskarpe bilder, overmettede farger, til nettopp, problemer med RGB-flimmer.
    Vel for å begynne med det første du sier så handler jo denne tråden først og fremst om regnbuer og derfor har jeg ikke i denne tråden tatt for meg hva som er de sterke sidene til DLP projektorer men jeg har jo i andre tråder oppfordret folk til å kjøpe DLP projektorer da det finnes flere meget gode med et meget godt sortnivå som det ikke er mange LCD projektorer som kan matche.

Jeg påstår ikke at du ikke aksepterer problemet med RGB flimmer men jeg er uenig med deg i omfanget av det da jo du bruker medlemstallet som en mal for dine konklusjoner om at dette ikke er noe stort problem og dette er ikke jeg enig i og det må jo være lov?eller?
    Mvh bigtor

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett bare responsen i denne tråden i forhold til medlemstallet på forumet, så sjønner du vel hvor jeg vil hen?
    Å bruke medlemstallet som en refferanse, og at den skal kunne vektes utifra den responsen undersøkelsen i denne tråden for DLP sin Regnbue problematikk, det er vel noe som minner meg om en grotesk feilbruk av tallmatteriale og statistikk.

De fleste spørreundersøkleser som foretaes her inne vil vel sånn sett gi ganske mange latterlig dårlige prosentvise tallresultateter, hvis man bruker dette samme medlemstall prinsippet, og ikke isolerer det mer ut i fra antall som har deltatt i spørreundersøkelsen.

Var selv ikke noen reser i statistikk, men selv jeg skjønner at det blir veldig feil å bruke forumets medlemmstall som en refferanse. Det blir jo nesten som å se på antall normenn som f.eks stemmer på fremskrittspartiet , for så å dele på hele klodens befolkning, og bruke det som en verdi som sier noe om partiets miljøprofil.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest resten av tråden?
    Mitt skråblikk på denne statistikken var jo bare et svar på hentydningen om at 33% er følsomme for fenomenet. Les innlegget mitt en gang til (i sammenheng med det foregående), så får du sikkert med deg ironien i det. ;-)
    Tjah... synes faktisk Bigtor sin bruk av statistikk er mer vitenskapelig enn din, og ikke noe å ironisere så veldig over. Sikkert derfor jeg ikke tok ironien...

Når det er sagt, er jeg (som deg) temmelig sikker på at 30% er et alt for høyt tall. Hadde dette vært reelt, hadde ikke DLP-teknologien eksistert i utgangspunktet. Det er klart at de som har problemet lager mest lyd. Sånn er det jo alltid... ;-) Hadde jeg ikke vært svært plaget selv, hadde jeg antageligvis ikke fulgt med på denne tråden i det hele tatt...

Men en del er faktisk plaget, og vi "plagede" har nok en tendens til å bli provosert av det vi oppfatter som de "ikke-plagedes" bagatellisering av problemet. Og kanskje spesielt når de kommer fra folk i din posisjon, Gorm. Ok?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel gutter, hvor interessant tror dere tittelen på denne tråden er for de som ikke er berørt av problemstillingen? Jeg er av den tro at tittelen trekker til seg nesten samtlige av de som er berørt, men bare promiller av de som ikke er det. Hvis dere er uenige i det, strider det jo mot all fornuft?

Jeg har også full forståelse for at det er provoserende at jeg "bagatelliserer" problemet, men les hva jeg skriver. Problemet er ikke en bagatell for de som berøres, men antalles som berøres er bagatellmessig lavt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det blir jo nesten som å se på antall normenn som f.eks stemmer på fremskrittspartiet , for så å dele på hele klodens befolkning, og bruke det som en verdi som sier noe om partiets miljøprofil.
    Hehe... Det der var grotesk feibruk av statestikk..
    Selv om Gorm kanskje strekker den litt langt med å refferere til den totale medlemsmassen, har han et poeng. Alle medlemmene har stemmerett, i motsetning til hele verdens befolkning ved norske valg...
    Så hvorfor har så få stemt i denne avstemningen? Mange er nok ikke klar over tråden. Mange er kanskje ikke aktive på forumet overhodet. Men faktum består; Det er svært liten deltagelse i denne undersøkelsen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer ikke, selv om jeg legger godviljen til, å se at RGB flimmer bagatelliseres i denne tråden (som noen så bastant hevder).
    Jeg tror faktisk at det er svært får som plages av dette fenomenet, men det er naturligvis synd for disse at DLP teknologien utgår. Lyspunktet er at det i dag finnes flere gode alternativer.

Newcomer SonOfNorway sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm skrev:
    HTML-kode:
    vel gutter, hvor interessant tror dere tittelen på denne tråden er for de som ikke er berørt av problemstillingen? Jeg er av den tro at tittelen trekker til seg nesten samtlige av de som er berørt, men bare promiller av de som ikke er det.
    Og det også tror jeg er grunnen til at så mange har krysset av for at de ser regnbuer.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hehe... Det der var grotesk feibruk av statestikk..
    Selv om Gorm kanskje strekker den litt langt med å refferere til den totale medlemsmassen, har han et poeng. Alle medlemmene har stemmerett, i motsetning til hele verdens befolkning ved norske valg...
    Så hvorfor har så få stemt i denne avstemningen? Mange er nok ikke klar over tråden. Mange er kanskje ikke aktive på forumet overhodet. Men faktum består; Det er svært liten deltagelse i denne undersøkelsen.
    Selfølgelig et ganske grotesk og søkt eksempel jeg kom med der ja , og det var jo nettop for å sette fokus på bruk av tall som ikke har så mye med saken å gjøre inn i en annen sammenheng, selv om det også kan ha noe interesse globalt.

Er enig med Gorm i måten en slik regnbue tråd og avstemning virker på de som er DLP RGB plaget vs de som ikke er det, og dermed vil en litt "ladet" spørreundersøkelse bli farget og skjevt fordelt. Tror derfor at man ikke får noen god indikasjon på den størrelsen dette DLP fenomenet egentlig er, og ikke kan legge for mye vekt på slike resultat.

Skulle jeg tippe, ut fra egen erfaring rundt dette DLP regnbue fenomenet, vil jeg tro at 5-10% av projektorbrukerene har reelle problemer med det, 20-30% ser det men godtar det som et ikke problem, mens resten 60-75% ikke er plaget, eller kanskje ikke kjenner til problemstillingen og kanskje med litt mere kunnskap, ville kommet i de to andre kategoriene.

Det er vel også litt viktig å merke seg at den settingen DLP projektoren brukes og dens fargehjuls-egenskaper kan påvirke hvor stort probelemt rundt regnbue flimmeret blir. Slik er det i alle fall for egen del, der det i møteromms sammenheng med statiske bilder lange sitteavstander og normalt opplyste omgivelser ikke er noe problem, men i en typisk hjemmekino setting (med mørklakt rom, og 1-3x sitte avstand i forhold til bildebredde) blir det, selv på de med 5x fargehjul og mere "avangsert" inndelte primær og sekundær fargede sektorer.

Har selv anbefalt og fått mange hjemmekino interesserte venner og bekjennte som som skal ha projektor, til å velge DLP, da pris og ytelse er meget bra på mange av disse modellene. Har imiddlertid alltid annbefalt de som har spurt meg i disse sammenhengene til å bruke tid å se på noen filmer på DLP projektoren før de handler eller eventuelle returordninger går ut osv, så det ikke blir noen neggativ overaskelse etterpå. Er rktignokk forsiktig med å angi hvordan man kan provoserer frem RGB flimmeret, men mer opptatt av eventuelle bivirkninger som hodepine osv.

Sånn sett er det vel det man burde fokusere på i et forum som dette, det å få flest mulig fornøyde DLP brukere som er så heldig at de kan bruke disse projektorene, og få de andre som ikke kan bruke DLP til å velge gode alternative løsninger.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg klarer ikke, selv om jeg legger godviljen til, å se at RGB flimmer bagatelliseres i denne tråden (som noen så bastant hevder).
    Jeg tror faktisk at det er svært får som plages av dette fenomenet, men det er naturligvis synd for disse at DLP teknologien utgår. Lyspunktet er at det i dag finnes flere gode alternativer.
    Det var vel Gorm sin "litt" uheldige spørsmålstilling
    jeg syns det er interessant å se at en så forsvinnende liten del av medlemmene på forumet er interessert i temaet. Sier kanskje det vel så mye om andelen som sliter med problemet?

40 av 29000 tilsvarer vel sånn cirka 0,14%. Et noe urealistisk bilde, men dog ???
    som vel trigget meg og sikkert andre som har plager med bruk av 1 chip DLP projektorer med fargehjul, og som provoserte.

Leser man mer av det Gorm skriver, er jeg også enig med deg Ak.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Gorm sier er at dette er et problem som kun berører et lite antall mennesker og det er ikke jeg enig i.

Og det kommer av at jeg har vært i kontakt og kjenner såpass mange mennesker som har dette problemet.

Men å komme med noe prosentvis del av befolkningen som har dette problemet er jo vanskelig å si men det må jo være lov til ikke å være enige om akkurat dette som går på hvor stor del av befolkningen som har dette problemet.
    Mvh bigtor

Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •