Regnbuer - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 255

Tråd: Regnbuer

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Hei folkens!

Jeg har så smått planer om en dedikert kino for hele familien, basert på projektor. Barna er fra 3 til 10 år. Forventer ikke at de kommuniserer noe særlig om regnbueproblemer hvis det skulle dukke opp.

Bør jeg unngå DLP for sikkerhets skyld? Eller er det greit med DLP så lenge en kjøper en nyere modell i (relativt) høy kvalitet/prisklasse?

Har også lurt på om problemet varierer med størrelsen på lerretet eller om det sjenerer uansett oppsett.

Det er mulig det står noe om disse tingene andre steder, men er takknemlig for innspill fra folk med erfaring her. Kan kanskje ha interesse for andre i samme situasjon.

mvh Odd J
    Ja jeg ville ikke valgt DLP når det finnes andre teknologier som ikke har dette problemet.
    Jeg ser det uansett størrelse på lerret og prisnivå.
    Mvh bigtor

Newcomer SonOfNorway sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Ser bare stjerner jeg....

Ser ikke noe til regnbueeffekt på selve filmen, men kun på tekstingen dersom jeg fokuserer på å se det. I følge noen av de jeg ser film sammen med kan det virke som om det også er litt avhengig av dagsformen.

Forøvrig synes jeg slike debatter er nyttig og interessante slik at vi ikke bare ender opp med å diskutere rent tekniske detaljer.

Denne diskusjonen har også vist hvor viktig det er med moderatorer for at tråden ikke skal skli helt ut. Selvfølgelig kan det ende med at noen blir fornærmet men det får en heller diskutere på saklig grunnlag.

Vi er jo samlet i dette gode selskap fordi vi alle liker å nyte en god film og god musikk.:-D

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det har vært snakket om filmer hvor man ser det veldig godt kan jeg da anbefale The Rock og scenen hvor Sean Connery skal rulle seg igjennom flammene for ser man det ikke her ja så vil man aldri se det.
    Mvh bigtor

Newcomer Erik Nygård sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg har en "gammel" Toshiba MT-200. Lurer på om man kan bli vant med regnbuer.... Min erfaring er at jeg syns det var plagsomt til å begynne med, men at jeg etterhvert ikke legger noe særlig merke til det.
    Det er den samme erfaringen som jeg har. Til å starte med var jeg ekstremt følsom for regnbueproblematikken. De første timene var en plage. Jeg vurderte derfor å levere tilbake min første DLP, BENQ PE5120, noe jeg utsatte lenge. Denne kjøpte jeg etter at pæra var oppbrukt på min første prosjektør, en Panasonic LCD. Jeg er glad jeg ventet. Etter noen titalls timer var problemet mer eller mindre forsvunnet som dugg for solen. Kun i ekstreme scener i sort/hvitt kunne jeg legge merke til regnbueproblemet, uten at det av den grunn opplevdes plagsomt.
    Etter ca. 500 timers bruk slo jeg til på AVShops gode tilbud på BENQ PE8720, en modell som jo er mye bedre på alle områder, ikke minst på dette.

Newcomer SonOfNorway sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Ingen regnbuer !!!

:-D Hei. Har endelig tatt steget og fått projektor i hus.
    Det ble en Optoma HD70 som er av typen dlp. Jeg har som nevnt i tidligere innlegg sett fargestripene på andre pj'e, men på denne pj'en ser jeg ikke antydning til noe som helst, herlig!!!

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er intressant å se at etter at ca100 har avgitt sin stemme så er det såpasse mange som ser det og at det er ett problem for over en tredjedel av de som har stemt.
    Mvh bigtor

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg syns det er interessant å se at en så forsvinnende liten del av medlemmene på forumet er interessert i temaet. Sier kanskje det vel så mye om andelen som sliter med problemet?

40 av 29000 tilsvarer vel sånn cirka 0,14%. Et noe urealistisk bilde, men dog ???
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer ganske bra. Bare 40 av de 29000 som har vært og sett film hos meg har klaga på regnbuer.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    jeg syns det er interessant å se at en så forsvinnende liten del av medlemmene på forumet er interessert i temaet. Sier kanskje det vel så mye om andelen som sliter med problemet?

40 av 29000 tilsvarer vel sånn cirka 0,14%. Et noe urealistisk bilde, men dog ???
    Det kan jo også være at det ikke er så mange av forumets medlemmer så vet så mye om dette problemet og aldri har sett bilde på en dlp projektor og at de derfor ikke stemmer?

Og ja det er mange måter å tolke de resultatene som er i undersøkelsen men du kan jo ikke komme vekk i fra at det over en tredjedel av de som har valgt å stemme som tross alt har et problem med dette.

Og så vil jeg spørre deg Gorm hvorfor du prøver å bagatelisere at det tross alt finnes noen som har dette problemet og at selv om det kommer nye DLP projektorer med ny og forbedret teknologi så finnes det noen mennesker som fortsatt ser regnbuer.

Hverken du eller jeg Gorm sitter vel på noe fasit om hva som er det beste for de som er brukere her inne på forumet og at det derfor er i alles interresse at alle svakheter på de forskjellige projektortypene kommer frem i lyset:-)
    Mvh bigtor

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Optoma HD72i og har aldri sett regnbuer, ingen jeg har hatt på besøk har heller sett dem selv om de kanskje ikke er like lyd og bilde interessert som meg. Samboeren ser dem heller ikke og vil absolutt ha DLP neste gang også, pga av at alle LCD vi har sett, den siste var PT-AE2000 ser utvasket ut i forhold (Jeg planlegger en VW60, men har ikke forklart henne SXRD enda ).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Og så vil jeg spørre deg Gorm hvorfor du prøver å bagatelisere at det tross alt finnes noen som har dette problemet og at selv om det kommer nye DLP projektorer med ny og forbedret teknologi så finnes det noen mennesker som fortsatt ser regnbuer.
    Men kjære deg Bigtor, det er da ikke jeg som bagatelliserer "problemet", det er det responsen i denne tråden som står for. Jeg klistret i sin tid denne tråden så den skulle være maksimalt synlig, nettopp fordi jeg også er nyskgjerrig på omfanget av dette problemet. Men uansett hvor høyt du hyler virker det jo ikke som om du får særlig respons?
    Jeg har aldri bagatellisert problemet, for jeg vet at det er en showstopper for de som er ømfintlige. Omfanget har derimot vist seg så minimalt (din undersøkelse), at det nærmest kan beskrives som ubetydelig. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    j40 av 29000 tilsvarer vel sånn cirka 0,14%. Et noe urealistisk bilde, men dog ???
    Jeg må si jeg også reagerte litt på denne "spesielle" statistikk-bruken...

Er det ikke slik at man også kan si at bare 0.14% IKKE ser regnbuer ut fra undersøkelsen???

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støy?

Har ikke selv opplevd regnbuer som noe stort problem på DLP, digger bildet på DLP.
    Har valgt LCD selv på grunn av at jeg blir plaget av den høyfrikvente lyden som farge hjulene lager.

Noen andre som har samme opplevelse?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg må si jeg også reagerte litt på denne "spesielle" statistikk-bruken...

Er det ikke slik at man også kan si at bare 0.14% IKKE ser regnbuer ut fra undersøkelsen???
    Har du lest resten av tråden?
    Mitt skråblikk på denne statistikken var jo bare et svar på hentydningen om at 33% er følsomme for fenomenet. Les innlegget mitt en gang til (i sammenheng med det foregående), så får du sikkert med deg ironien i det. ;-)

Når det gjelder støy Whitedmon, så er jeg enig i at det kan være slitsomt. Heldigvis har nye, litt påkostede DLP-projektorer fargehjul som er "lyddempet" (veskefylte lagre).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nesten ikke sett film på projektor i det heletatt, men var på subwoofer kalibreringskurs og da forstod jeg hva regnbueeffekten var. Vet ikke om jeg kan si at det var fryktelig plagsomt, men nok til å vite at jeg ikke skal ha en sik projektor. Desverre fikk jeg ikke med meg åssen projektor som hang oppunder taket hos Hjemmekino, men det er det sikkert noen andre som vet her?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det var en projectiondesign M20. Altså en 720p DLP.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt rart å støte på deg Gorm i alle disse "regnbue" debattene. Du SER jo ikke regnbuene engang! Eller klarte du å fremprovosere dem med X1 i gamle dager? :razz:

Ikke vondt ment, men jeg tenker at det blir litt sånn som å fortelle metanolvitser til blinde. De som har problemer med regnbuer er hissige nok fra før av som blir frarøvet muligheten til å bruke disse fantastiske projektorene.

Jeg måtte selv kvitte meg med min X1 etter 3-400 timers bruk. Regnbuene forsvant aldri, de ble nesten heller værre etter som tiden gikk. Kikket på en del da nye DLP projektorer med raskere fargehjul, men alt ble ubrukelig for meg. Redningen kom i form av en Panasonic PT-AE900. LCD testvinner i en haug av land, untatt Norge. Bildet ble for "uskarpt" for "noen". Jeg skjønte nesten ingenting, i Norge ville "ekspertisen" heller ha enten regnbuer eller screendoor fremfor PT-AE900. Vel, personlige preferanser er jo nettopp det. Og i stedet for å ergre meg for mye over det har jeg til de grader kost meg med film med Panasonic.

MEN, DLP'ens kontrast og farger var jo ikke GLEMT, så når AVForums "ekspertise" fant en ny "X1" å omfavne, med nesten garantert ingen regnbuer, den hadde jo hele 5x fargehjul og hurra meg PE8720 rundt. Så ble fristelsen for stor, denne måtte prøves. Og den ble raskt sendt tilbake til butikk. Jeg skal innrømme at regnbuene var blitt betraktelig mindre tilstedeværende, men ubehaget var der fremdeles. I tillegg slet denne modellen med "Clayface", og den introduserte et nytt bildenedgraderende element for meg; DLP dithering tror jeg det kalles. Og Panasonic'en hang dermed trygt i taket en god stund til.

Nå har jeg hukket av i denne undersøkelsen for: "Ja, men det plager meg ikke." Det er strengt tatt en sannhet med modifikasjoner. Mitt svar skulle vært: "Ja, men med opplyst rom, Xscreen og med W9000 med fargehjulet på bånn gass MED SLR.....så plager det meg ikke. Merkelig nok var ikke det noe alternativ. :-P Og det er også litt av poenget mitt med denne posten. Vi som er plaget, er det i forskjellig grad. Våre erfaringer vil være forskjellige fra kinorom til projektorer. En slik undersøkelse som dette vil være statistisk ubrukelig uansett. MEN, for de som ER plaget av det, så er det greit å se at man ikke er alene, at det ikke bare er "jeg" som er gal liksom. Det er også en grei pekepinn for hvorvidt det er noen vits å gi 1-chip DLP projektorer en ny sjangs med nye modeller på markedet, eller om det bare vil bli bortkastet tid.

JEG syns det er utrolig at selv i dag er det over 60% i denne undersøkelsen som SER regnbuer i det hele tatt, uavhengig av grad. DLP begynner å bli "moden" nå, regnbuer BURDE være et ikke-tema, but there you go....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er ikke noe problem for meg å fremprovosere RGB-flimmer. Den som påstår at det ikke er mulig lyver. Og ja, jeg så masse RGB-flimmer på X1, men opfattet det aldri som noe problem. Alternativet den gangen var jo LCD, med tilnærmet null kontrast. ;-)

Jeg er ingen tilhenger av teknologien DLP, men alternativene har inntil nylig vært veldig dyre (LCoS). Nå er jo LCoS blitt tilgjengelig til hyggelige priser, i tillegg til at Epson har løftet kontrasten på LCD til et akseptabelt nivå. Jeg har ingen problemer med å oppfatte bilde fra de sistvevnte teknologiene som "roligere".

Mitt forsøkte "bidrag" i disse trådene, har vært å nedtone det som av svært få hevdes å være et gigantisk problem. Det er selvsagt det for den det gjelder, men det er likevel en forsvinnende liten del av befolkningen. Jeg har selv opplevd mange som har styrt unna DLP (skremt av gjetord om "regnbuer"), og som har angret etter å faktisk ha sett en.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers lurer jeg på hva en slik: LINK ville gjort for oss med regnbuer?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største problemet med regnbuer er at noen absolutt skal lære folk å fremprovosere de og at om de klarer det så er det et problem.

INGEN har klaget på regnbuer hos meg eller klaget på hodepine eller lignende! ALE er superimponert over bildet!

LCD har problemer som gjør det ubrukelig for meg.

Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •