Regnbuer - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 255

Tråd: Regnbuer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Og prosentallene som står presentert er vel ikke helt nøyaktige, i og med at det er mulig å avgi flere svar.

Det første svar alternativet burde aldri vært med, for det roter jo til hele undersøkelsen. Og det siste burde vært uten ordet "store".
    Enig med at det er litt uklare alternativ. Har krysset at jeg ser det, men jeg får ikke hodepine eller plager, så jeg krysset ikke der. Jeg vil alikevel ikke se på DLP selv.

Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Det har jeg ingen problemer å støtte Gorm i. Da jeg hadde PE 8720 var det INGEN som var å så film hos meg som merket noe til RGB-flimmer. Forklarte hva dette fenomenet innebar, men ingen som merket noe, og det var faktisk endel mennesker som var å så film hos meg da.
    Forklart eller demonstrert med eks. Sin City? Jeg fikk det forklart hundre ganger og skjønte det ikke, før jeg så denne filmen, deretter så ser jeg det hele tiden. Jeg trodde det var noe i veien med øynene mine.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det stemmer at ca 10% synes at det er et ubehag, så seiler vel regnbuer opp som et av de mest reelle problemene med prosjektorer i dag?

Det er i mine øyne ingen andre "lyter" som er så negative som dette. Jeg tenker da på andre ting som skarphet, sortnivå og andre ting som man vektlegger når man kjøper prosjektor. De tingene blir bare bagateller i forhold til dette problemet.

At noen mener at det er mulig å venne seg til dette problemet synes jeg er direkte tåpelig. Da kan man jo også venne seg til å ha en prosjektor som ikke er HD, eller laste ned filmer i elendig kvalitet fra nettet. Man kan venne seg til mye, men hva er poenget med det i denne sammenhengen?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med deg (midtseksjonen av innlegget ditt), men det er fortsatt et problem for en liten andel av kjøperne. For resten er jo DLP fortsatt et svært attraktivt valg. ;-)

Siste seksjonen er jeg fullstsndig enig i. Er en sensitiv, finnes det alternativer. Hvorfor "lide" en periode, når en kan være fornøyd fra dag en.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med deg (midtseksjonen av innlegget ditt), men det er fortsatt et problem for en liten andel av kjøperne. For resten er jo DLP fortsatt et svært attraktivt valg. ;-)
    Da er vi enige i noe og det er jo bra. Da er det en ting som gjenstår, og det er jo da teorien min om at andre enn den som eier prosjektoren, kan rammes av problemet.

Så da blir min klare anbefaling at alle som har barn og alle som får gjester på besøk, de bør kjøpe LCD eller SRXD.

Jeg regner med at de i dine omtaler av DLP heretter, kommer en stor advarsel om at dette bør man ikke kjøpe. :-P

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg kan love er; om det en dag skulle skje at noen finner det ubehagelig å se film her, ja så skal jeg vurdere det. ;-)

Jeg kan jo også foreslå en annen løsning. Kjøp akkurat den projektoren du ønsker, via nettbutikk, og returner den om noen i familien finner den lite tilfredsstillende. Det fungerer på alt fra dålig kontrast, til screendoor, regnbuer, støy, etc, etc.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt 3 LCD projektorer og 4 DLP projektorer.
    Husker også jeg var veldig redd for regnbuer, når jeg handlet DLP for første gang.

Nå er det ingen problem i det heletatt. Jeg blir heller "dårlig", når jeg ser på en LCD, da den har så mange åpenbare feil/mangler (De LCD projektorene jeg har sett). Dette gjør at jeg ikke klarer å se på en film på en LCD projektor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dirtyboy
    Har hatt 3 LCD projektorer og 4 DLP projektorer.
    Husker også jeg var veldig redd for regnbuer, når jeg handlet DLP for første gang.

Nå er det ingen problem i det heletatt. Jeg blir heller "dårlig", når jeg ser på en LCD, da den har så mange åpenbare feil/mangler (De LCD projektorene jeg har sett). Dette gjør at jeg ikke klarer å se på en film på en LCD projektor.
    akkurat slik føler jeg det også, selv om LCD har sett vesentlige forbedringer de siste åra.

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RGB flimmer er jeg desverre følsom for, og det er ekstremt irriterende (å være følsom altså..). DLP gir jo ellers nydelige bilder

Ikke dermed sagt at jeg må legges inn akutt med tegn på alvorlige hodetraume dersom jeg ved uhell hviler øynene mine på ett slikt bilde - men nok til at jeg velger alternativ teknologi i min egen kino. Foretrakk faktisk blasse LCD bilder, fremfor DLP-alternativene jeg hadde på tiden jeg shoppet sist.

Så på denne pollen ville jeg nok ha svart det siste alternativet kun dersom det ikke var alternativer på markedet

Den projektoren jeg har sett "minst" flimmer på så langt, er projectiondesign's Action one. Det må legges til at jeg ikke har undesøkt følsomheten for rgb-flimmer på nyere projektorer i løpet av det siste året - mulig ting har forbedret seg?
    - Wes

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wes
    Det må legges til at jeg ikke har undesøkt følsomheten for rgb-flimmer på nyere projektorer i løpet av det siste året - mulig ting har forbedret seg?
    - Wes
    Merkelig nok, har ikke dette blitt bedre i det hele tatt. Det har vært sagt mye om teknikker for å redusere problemet, men jeg har ikke sett noe så langt som hjelper på problemet.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Merkelig nok, har ikke dette blitt bedre i det hele tatt. Det har vært sagt mye om teknikker for å redusere problemet, men jeg har ikke sett noe så langt som hjelper på problemet.
    Det har jeg!!

Sett en Benq PE 5120 side om side med en Benq PE 8720, kjør samme film, så vil du se at det er blitt forbedringer.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg kan love er; om det en dag skulle skje at noen finner det ubehagelig å se film her, ja så skal jeg vurdere det. ;-)
    Tar du imot besøk Gorm;-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Det har jeg!!

Sett en Benq PE 5120 side om side med en Benq PE 8720, kjør samme film, så vil du se at det er blitt forbedringer.
    Og igjen viser vel dette at vi oppfatter bilde forskjellig,jeg ser det like mye på gamle som nye projektorer uansett hastighet på hjulet.
    Mvh bigtor

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig har det skjedd forandringer. Selv er jeg en som var "sterkt" angrepet av dette hersens RGB-flimmeret, jeg har blant annet hatt 4805. Denne var det ikke særlig enkelt å leve med pga dette, så den ble solgt like etter at den ble kjøpt. Det har for min del utelukkende gått i LCD, men på 8720 som jeg nå har er dette problemet så lite at jeg ikke ser det i det hele tatt. Så jo, det har skjedd store forandringer på dette området. Noe annet er bare tull å påstå.

Tviler ikke på at noen fortsatt ser det i dag, ei heller på 8720, men de var/er garantert sterkere angrepet på eldre modeller.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Selvfølgelig har det skjedd forandringer. Selv er jeg en som var "sterkt" angrepet av dette hersens RGB-flimmeret, jeg har blant annet hatt 4805. Denne var det ikke særlig enkelt å leve med pga dette, så den ble solgt like etter at den ble kjøpt. Det har for min del utelukkende gått i LCD, men på 8720 som jeg nå har er dette problemet så lite at jeg ikke ser det i det hele tatt. Så jo, det har skjedd store forandringer på dette området. Noe annet er bare tull å påstå.

Tviler ikke på at noen fortsatt ser det i dag, ei heller på 8720, men de var/er garantert sterkere angrepet på eldre modeller.
    Vel jeg ser det som sagt like godt på nye som på gamle og det er ikke tull og det er ikke noe jeg påstår det er faktisk noe jeg ser.
    Mvh bigtor

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nysgjerrig på dere som er ordentlig plaget av regnbuer; Ser dere fenomenet på flatskjermer også (plasma)? Det finnes nemlig der også...

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Er nysgjerrig på dere som er ordentlig plaget av regnbuer; Ser dere fenomenet på flatskjermer også (plasma)? Det finnes nemlig der også...
    Ja jeg har hørt om folk som har snakket om at de ser noe lignende på Plasma men jeg har ikke sett det på Plasma enda;-)
    Mvh bigtor

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det på kontrastrike scener på plasma. Det er ikke akkurat regnbuer med RGB, men snarere regnbue kun bestående av gult.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vises vel ikke fargene sekvensiellt slik som med DLP med fargehjul på flatskjermer som bruker plasmaprinsippet, så man får ikke helt den samme hodepine og bilde forstyrrende effekten.

Det "regnbue" fenomenet som enkelte ser på plasma og andre skjermvisnings arbeids prinsipper ( ser selv noe som kan minne om secundær gul fargeforskyvinger på enkelte CRT projektorer som bruker panasonic rør), kommer av andre fenomener så som litt forskjellig respons tid for å slå på og av de tre primærfargene, og er etter min mening helt anderledes og mye mindre plagsomt enn et DLP bilde som jeg kan oppleve raser sammen i et samensurium av primær farger og kan skape en snikende hodepine.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det på kontrastrike scener på plasma. Det er ikke akkurat regnbuer med RGB, men snarere regnbue kun bestående av gult.
    Nettop, ser det ofte på hvit tekst på sort bakgrunn, og typisk når man leser rulletekstene på slutten av filmen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konstruktiv tilbakemelding for fremtidige spørreundersøkelser: Spørreundersøkelser som denne er fint spesielt siden dette er en av de tingene man stadig vekk kommer med "er det nødvendig å ta denne diskusjonene en gang til"-argumenter. Men undersøkelser som legger opp til tvetydige resultater virker litt mot sin hensikt. For å ungå tvetydige resultater er det dumt å ha overlappende svar og mulighet for å avlegge flere svar. I praksis kunne det vært 3 alternativer her; nei, ja og det er et problem, ja og det er ikke et problem. Alternativ 1 i undersøkelsen overlapper med 3 og 4.

Skal man først lage en spørreundersøkelse bør man tenke litt over hva man egentlig ønsker å oppnå og hvordan man bør ordlegge seg for gi et resultat som best mulig gjenspeiler virkeligheten. Det farlige med statestikk er at den kan fortelle ekkurat det du vil den skal fortelle.

Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •