Regnbuer - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 255

Tråd: Regnbuer

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Bare til info, fargehjulet spinner langt fortere enn det. Normalen i dag er 5x RGB, mens enkelte projektorer er oppe i 6x RGB. Det vil si 5 til 6 ganger hastigheten du beskriver. Forskjellen mellom 48, 50 og 60Hz materiale vil derfor være forholdsvis liten.
    Ok, takk for opplysningen. Da skal jeg ta det med i spørsmålet mitt. Er jo et spesielt fenomen dette med at noen ser denne regnbueeffekten, mens andre ikke. Er nysgjerrig på hvorfor det er slike forskjeller i synsoppfattningen vår.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel akkurat som at noen ikke klarer å se på 50Hz CRT-TV, og andre igjen fikser ikke 100Hz. Enkelte får epeleptisk anfall, eller blir uvell av PC-spill! Det er ikke lett å pinpointe et problem som oppstår et eller annet sted mellom øynene og hjernen. Det kan sikkert beskrives i detalj av rett medisinsk sakkyndige, men kompetanse på det området er det vel dårlig med her på forumet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, på mine første DLP-prosjektor Benq PE 5120 var det rett og slett et helv..... men så bytta jeg til Optoma H57, mye mye bedre. Bytta så til Benq PE 8720. Problemet helt borte. Merket heller ikke noe på Mitsubishi HC 3100.

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Studerer optometri og synsvitenskap, så rent faglig sett er jeg interesert i dette fenomenet. Har tenkt å spørre en av foreleserne våre, som har en Dr. grad i Optometry and Vision Science, mulig jeg kan få et godt faglig svar...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært interessant dersom du kom tilbake med en link / klinisk informasjon om hvorfor enkelte opplever RGB-flimmer .

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ser altså ut som om problemet med regnbuer er større enn "ekspertene" trodde.

At så stor andel av brukerne reagerer på dette, er altså god grunn for at jeg ikke vil ha en slik maskin i mitt hus. Jeg setter større pris på venner og familie en at jeg ville gjøre noe slikt mot dem.

Skjønner du nå at jeg er skeptiskt til dine uttalelser om at ingen som har vært innom din hjemmekino har hatt problemer med regnbuer Gorm? Det virker jo som et utrolig statistisk sammentreff at ingen skal har blitt plaget med dette hos deg. Bare for å understreke, jeg kaller deg ikke en løgner.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Skjønner du nå at jeg er skeptiskt til dine uttalelser om at ingen som har vært innom din hjemmekino har hatt problemer med regnbuer Gorm? Det virker jo som et utrolig statistisk sammentreff at ingen skal har blitt plaget med dette hos deg. Bare for å understreke, jeg kaller deg ikke en løgner.
    Det har jeg ingen problemer å støtte Gorm i. Da jeg hadde PE 8720 var det INGEN som var å så film hos meg som merket noe til RGB-flimmer. Forklarte hva dette fenomenet innebar, men ingen som merket noe, og det var faktisk endel mennesker som var å så film hos meg da.

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange like tråder trenger vi egentlig?
    20?

Tulla... men det finnes vel ikke noe svar på det spørsmålet? 8-)

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel ut ifra de som har svart på undersøkelsen til nå så ser det jo ut til at det er en del som sliter med dette.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja syv av 68 (har trukket fra de som har svart dobbelt), det utgør 10 prosent det. Langt mindre enn jeg hadde forventet egentlig. Jeg hadde tippet rundt 10-15 prosent, men det ser heldigvis ut til at problemet er mindre enn antatt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja syv av 68 (har trukket fra de som har svart dobbelt), det utgør 10 prosent det. Langt mindre enn jeg hadde forventet egentlig. Jeg hadde tippet rundt 10-15 prosent, men det ser heldigvis ut til at problemet er mindre enn antatt.
    Vel ut ifra de som har svart så er det tilsammen 17 av 75 så langt som har krysset av for at de ser det og har problemer med det i større og mindre grad og det skulle bli ca13 prosent.

Så får vi se om det forandrer seg.
    Mvh bigtor

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SER DU REGNBUER PÅ DLP PROJEKTORER?
    JA 16,88%
    NEI 49,35%
    JA men det er ikke ett problem 28,57%
    JA og jeg får store plager av det 9,09%

Dette avhenger vel litt av hvordan man leser tall resultatet. Det kan vel likegodt leses som at ca 50% av de som svarer ikke har sett DLP regnbuer og ikke merker noe ubehag med det (samtidig som enkelte av disse også utaler seg om hvor reelt det er for den gruppen som er plaget....), mens den andre 50% ser regnbuer og er gruppert i ikke plaget til sterkt plaget av dette fenomenet.

Som en liten digresjon, (og selfølgelig også humoristisk ment) så ville kanskje en spørreundersøkelse rundt problemstillingen menstruasjon fått noe av de samme tallforholdene, dersom et likt antall kvinner og menn ble spurt....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå leser du mer enn jeg forstår, eller har jeg gått glipp av noe? Det er i skrivende stund syv som har tilbakemeldt problemer, hvor får du de resterende fra? Antar du at de som har krysset at de kan registre fenomet, også har problemer med det? I tillfelle er det vel relativt spekulativt, er det ikke?

Og prosentallene som står presentert er vel ikke helt nøyaktige, i og med at det er mulig å avgi flere svar.

Det første svar alternativet burde aldri vært med, for det roter jo til hele undersøkelsen. Og det siste burde vært uten ordet "store".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten er det en kjent sak at de som vil "klage" i slike undersøkelser avgir oftere sin stemme enn de som ikke har noe å "klage" på. Det skyldes at man får litt utløp for sin "misnøye", mens de som ikke har noe å "klage" på ikke har behov for å uttrykke sin "misnøye" og erfaringsmessig ikke gidder delta i en undersøkelse. Rent statistisk har man med andre ord ikke her et representativt utvalg.

Undersøkelsen er allikevel interessant, men man må være klar over begrensningen.

PS: Merk at jeg har satt ord i anførsels tegn for å indikere en problemstilling. Mener ikke at folke her klager. Sånn, så var det sagt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå leser du mer enn jeg forstår, eller har jeg gått glipp av noe? Det er i skrivende stund syv som har tilbakemeldt problemer, hvor får du de resterende fra? Antar du at de som har krysset at de kan registre fenomet, også har problemer med det? I tillfelle er det vel relativt spekulativt, er det ikke?
    De fikk jeg ved å se på de som hadde krysset av for at de så det men som ikke hadde krysset av at det ikke var ett problem for de.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det å lese mellom linjene? For egen del så jeg ikke at det kunne avgis flere svaralternativer før etterpå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og prosentallene som står presentert er vel ikke helt nøyaktige, i og med at det er mulig å avgi flere svar.
    Det kan selfølgelig være noen som har avgitt flere stemmer, selv om jeg ikke la merke til noen når jeg så i gjennom navnene, og jeg leser ikke denne undersøkelsen som noen statistisk korrekt utført undersøkelse.

For å si det sånn, så var jeg i tvil om jeg skulle velge "JA" eller "JA og jeg får store plager av det", da det kan variere utifra projektor, oppsett kildemateriale dagsform sitteavsatand osv. Derfor og etter min mening kan godt disse to gruppene beskrive de som er plaget med det. Gruppen "JA men det er ikke ett problem" ser også regnbuer til tider (dvs ser feil i bildet som ikke skal være der), men merker ikke ubehag og har valgt å godta dette problemet som et ikke problem. Da blir det vel ca 50/50 mellom de som ikke ser regnbuer og de som gjør det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det kan selfølgelig være noen som har avgitt flere stemmer, selv om jeg ikke la merke til noen når jeg så i gjennom navnene, og jeg leser ikke denne undersøkelsen som noen statistisk korrekt utført undersøkelse.
    Det jeg mente med å har avgitt flere stemmer var dårlig beskrevet. Jeg mente avgitt flere svaralternativer, og ja det er tre som har gjort det så langt. Dermed blir jo prosentregningen feil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok da skjønner jeg hva du mente med de som har avgitt flere stemmer.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at min mening med denne undersøkelsen ikke var å få frem en så rett som mulig prosent over hvor mange som var plaget av dette men mer å få frem at det faktisk finnes en del mennesker som plages i større og mindre grad av dette.
    Mvh bigtor

Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •