Regnbuer - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 255

Tråd: Regnbuer

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av balko
    Regnbueeffekter er noe som er indviduelt..
    En person, x ,kan sitte å se på samme bilde som person y. Person x ser regnbueeffekter, person y ikke. Det kommer av at alle personer har forskjellig toleranse for frekvenshastigheter. (Frekvensfølsomhetskurven).

Hvis fargehjulet spinner i 50 Hz og person x har en følsomhet for frekvenser som er over det, vil person x se "regnbuer". Hvis vi antar at person y har en frekvensfølsomhet på 45 Hz, vil ikke person y se disse effektene.

Det er ivertfall slik jeg fikk forklart det av min foreleser.. Men skal sende en mail til ei annen foreleser som har mer kunnskap om dette emnet og få et mer utfyllende svar.
    Kommer tilbake med mer da.
    Bare til info, fargehjulet spinner langt fortere enn det. Normalen i dag er 5x RGB, mens enkelte projektorer er oppe i 6x RGB. Det vil si 5 til 6 ganger hastigheten du beskriver. Forskjellen mellom 48, 50 og 60Hz materiale vil derfor være forholdsvis liten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så for første gang en hjemmekino pj i 2002 eller 2003. Det var en infocus etellerannet. Jeg ble sjokkert over hvor elendig bildet var, og kunne ikke fatte at de jeg var sammen med kunne si at de likte bildet. Det var helt uforståelig for meg at noen vill kjøpe slikt. Dette var før jeg visste hva regnbueffekten var. Det samme gjentok seg ett års tid senere, med det resultat at jeg avskrev pj som alternativ for meg. Ble litt lettet da jeg fant frem til den klistrede tråden på avforum som beskriver regnbueeffekten, og dermed kunne konkludere med at det ikke bare var meg som var litt sær. Når det gjelder å venne seg til rgb-flimmer, så er det sikkert mulig å gjøre det, men det frister ikke så lenge det finnes alternativer. Først ble det lcd, og nå etterhvert sxrd.

Jeg synes det er litt lett provoserende når folk som ikke plages med dette i det hele tatt, uttaler at rgb-effekten bare er tull, noe som indirekte kommer frem også i denne tråden. Det er fullt mulig å plages med rgb-flimmer på en sånn måte at DLP ikke fremstår som noe reelt alternativ.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå oppdatert tråden med en undersøkelse om dette problemet så kan vær og en legge inn sin stemme.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd du ikke laget en åpen undersøkelse, slik at en kan se hva den enkelte har stemt. På den måten ville det vært null tvil/diskusjon rundt resultatet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Hva skal jeg velge? Jeg ser ikke regnubuer når jeg ser film eller uprovosert, men kan se de om jeg går inn for det i noen situasjoner.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål SER DU REGNBUER PÅ DLP PROJEKTORER OG ER DETTE ETT PROBLEM FOR DEG?

Et svar alternativ : JA men det er ikke ett problem

Hehe... Genialt

Jeg er følsom mot noen merker jeg.. Det er rart men slik er det. Husker en opplevelse hos Hifiklubben med noen Benw projektorer, der ble det så ille at jeg fikk hodepine.. Testet dagen etter og samme resultat.. Men med min Infocus så har jeg ikke merket det i noen særlig grad

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Synd du ikke laget en åpen undersøkelse, slik at en kan se hva den enkelte har stemt. På den måten ville det vært null tvil/diskusjon rundt resultatet.
    Jeg ser hvem alle er på hver av avstemningene...

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva som skjedde men jeg krysset av for at man skulle kunne se hva den enkelte har stemt.
    Mvh bigtor

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Undersøkelsen er åpen.

Jeg ser regnbuer på DLP-projektorer, men det er ikke et problem. Hvorfor er ikke det ett av svaralternativene?

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser regnbuer på bla rulleteksten, men er ikke plaget overhodet Heldigvis..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endret overskriften på undersøkelsen, slik at svaralternativene ble mer fornuftige. Håper det er greit for deg bigtor? Hvis ikke regner jeg med at du sier ifra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Undersøkelsen er åpen.

Jeg ser regnbuer på DLP-projektorer, men det er ikke et problem. Hvorfor er ikke det ett av svaralternativene?
    Jeg synes da alternativet "JA men det er ikke ett problem" matcher godt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Undersøkelsen er åpen.

Det er svaralternativ 3.
    Mvh bigtor

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Men det alternativet høres ut som jeg ser regnbuer ved vanlig titting.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Jeg vet ikke hva som skjedde men jeg krysset av for at man skulle kunne se hva den enkelte har stemt.
    Ops, me bad. Det er bare å klikke på antallet stemmer i en av valgmulighetene, så dukker listen opp. ops:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endret overskriften på undersøkelsen, slik at svaralternativene ble mer fornuftige. Håper det er greit for deg bigtor? Hvis ikke regner jeg med at du sier ifra.
    Nei det er fint Gorm:-)jeg ser det at overskriften ble litt feil ja.
    Mvh bigtor

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken og bigtor: Alternativ 3 var jo feil (se quote under), men nå er det riktig etter at Gorm rettet opp.

PS: Kokken Tor?

Spørsmål SER DU REGNBUER PÅ DLP PROJEKTORER OG ER DETTE ETT PROBLEM FOR DEG?

Et svar alternativ : JA men det er ikke ett problem

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så regnbuer veldig godt da de første DLP-prosjektørene kom på markedet, og syntes det var irriterende. Men etterhvert som jeg ble mer vant til dem, og prosjektørene fikk raskere fargehjul, er det blitt et ikke-problem for meg. Jeg støtter forøvrig opp om at man etterhvert "venner seg til" regnbueeffekten og ikke legger merke til den lenger. Da jeg kjøpte min BenQ PE8720 satte jeg fargehjulet til 5X fordi jeg så regnbuer på 4X, men da jeg nettopp forsøkte å sette ned hastigheten til 4X, kunne jeg ikke se regnbuene med mindre jeg gikk inn for det.

Personlig er jeg enig med Gorm om at LCD blir et kompromiss på bildekvalitet så lenge du ikke overveldes av regnbuer, og jeg ville i dag ikke gått for en ordinær LCD-prosjektør.

Men siden jeg ikke kan gi noen medisinsk begrunnelse på om noen er mer disponert for å se regnbuer eller ikke, så kan jeg ikke utelukke at noen ser regnbuer hele tiden uansett hva de gjør.

Med det skader ikke å prøve å akseptere det, i stedet for å avskrive DLP som en styggedom

...og så heter det ikke "Ja, men det er ikke ett problem", men "Ja, men det er ikke et problem".

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg så regnbuer veldig godt da de første DLP-prosjektørene kom på markedet, og syntes det var irriterende. Men etterhvert som jeg ble mer vant til dem, og prosjektørene fikk raskere fargehjul, er det blitt et ikke-problem for meg. Jeg støtter forøvrig opp om at man etterhvert "venner seg til" regnbueeffekten og ikke legger merke til den lenger. Da jeg kjøpte min BenQ PE8720 satte jeg fargehjulet til 5X fordi jeg så regnbuer på 4X, men da jeg nettopp forsøkte å sette ned hastigheten til 4X, kunne jeg ikke se regnbuene med mindre jeg gikk inn for det.

Personlig er jeg enig med Gorm om at LCD blir et kompromiss på bildekvalitet så lenge du ikke overveldes av regnbuer, og jeg ville i dag ikke gått for en ordinær LCD-prosjektør.

Men siden jeg ikke kan gi noen medisinsk begrunnelse på om noen er mer disponert for å se regnbuer eller ikke, så kan jeg ikke utelukke at noen ser regnbuer hele tiden uansett hva de gjør.

Med det skader ikke å prøve å akseptere det, i stedet for å avskrive DLP som en styggedom

...og så heter det ikke "Ja, men det er ikke ett problem", men "Ja, men det er ikke et problem".
    Jeg skulle som sagt ønsket at jeg ikke hadde dette problemet men det har ikke noe med at jeg ikke har prøvd å akseptere å kunne se på det men jeg blir rett og slett dårlig og kvalm av å se for lenge på det.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken og bigtor: Alternativ 3 var jo feil (se quote under), men nå er det riktig etter at Gorm rettet opp.

PS: Kokken Tor?
    Mulig at jeg nok engang må til optikeren, men jeg tolket tredje svar gyldig mot overskriften slik:

SER DU REGNBUER PÅ DLP PROJEKTORER
    JA
    OG ER DETTE ETT PROBLEM FOR DEG?
    men det er ikke ett problem

Skal vi si at det flisespikkeri og heller konsentrere oss om temaet? Ellers må kanskje merge med Tor og komme nynnede... Jeg elsker deg din j*vel.... Men snart skal du få deg en på tryne

My 5 cent venter jeg til å svare på til engang etter i morgen når W9000'en får snurret hjulet. De regnbuene jeg så før var mest på Infokus X1, ørlite på noen nyere kontorPJ's men ingenting merkbart på PE8720.

Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •