Regnbuer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 255

Tråd: Regnbuer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Man sitter vel ikke med et glassaktig blikk og ser midt på skjermen? Med mindre man er påtvunget å lide seg gjennom Dirty Dancing med dama eller noe slikt da... ;-)
    Hehe, dagens.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å starte en samtale-, sorg- og støttegruppe for de som er plaget med dette? Vi må være sterke sammen... -slik at de plagede kan i skjønn forening tilby en skulder og gråte på, til den som så en film med regnbuer og slikt sist.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW: joda man flytter noe på blikket selv når man fokuserer på filmen. Men for meg er det de stor (raske) hodebevegelsene som gjør RGB-flimmeret mest framtredende. Og jo lenger avstand man har i fra lerretet i forhold til lerretsbredden jo mindere flytter man blikket selv når handlingen flytter seg i bildet. Slik det er nå sitter jeg ca 1.8x fra lerretet. Vurderer ett større lerret og da vil jeg nok merke regnbueeffekten oftere.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Bare det at det er knapt en håndfull personer, av et forum på snart 25 000 medlemmer, som rapporterer problemer med fenomenet, er en grei indikator i dseg selv.
    Det med at antall tråder som tar opp regnbue problemet, noe som du anga tidligere i denne tråden Gorm, taler vel litt for det motsatte også.

Det stemmer nokk at problemet ikke er så strort for folk flest. Har inntrykk av at de som er litt over gjennomsnittet teknologisk interesset i projektorer, og har satt seg inn i 1cip DLP lteknologien går litt inn for å provosere frem hvordan man ser dette eller lettere lar seg "opplære" til å faktisk se RGB forskyvinger osv og dermed også får problemet med å hele tiden legge merke til det.

Så er vel spørsmålet litt om de andre som ikke kjenner til problemstillingen kanskje merker dette på en annen måte, uten å vite om det... De sitter kanskje å lurer på om de trenger nye briller eller bedre ventilasjon for bedre luftkvalitet i stue osv, pga hodepine ved filmtitting osv.

Var f.eks innom en annen avforumer nå i helga og i forbindelse med en opplisting av hva slags projektorer han hadde hatt og/eller testet i hjemmekinoen sin, han nevnte en ganske ny DLP modell som hadde blitt testet og valgt bort som uegnet pga RGB flimmer.

Det hang forøvrig nå en HD1 med anamorph linse på et buet 2.35:1 lerret der nå, så det finnes heldivis noen greie alterative teknologier å velge i mellom.

Hvis argumentet for valg av 1chip DLP 1080P projektorer skal være pga helt fjerning av convergens problemer i forhold til 3chip teknologier osv, da begynner jeg å lure litt holdet i det når f.eks projektoer som HD1 og VW60 får bildet så skarpt at det nesten begynner å gå ut over virkelighets oppfattelsen av bildet.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri sett regnbuer pra DLP.
    Jeg er enig i at dette temaet er utdebatert for lengst. Det går fint ann å fortsette diskusjonen med nye innlegg. Men hvorfor i all verden starte enda en tråd?... Burde da i hvertfall inneholdt en poll...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hehe - ja, da er det jo bare tull å diskutere dette... ;-)

Newcomer piano sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke plaget av regnbuer, men ser dem av og til dersom jeg prøver.

Hadde tidligere en Plus Piano He3200 (480p) projektor med 4x fargehjul. Så av og til regnbuer (feks starten på spiderman med zooming og kjøring gjennom hvitt spindelvev mot mørk bakgrunn). Så mindre og mindre regnbuer etterhvert, så det kan virke som hjernen venner seg til regnbuene og lærer seg å ignorere dem etterhvert?

På benq 8720 (5x) ser jeg aldri regnbuer, bortsett fra om jeg setter på et testbilde (grid) som er hvitt rutenett mot svart bakgrunn. Flakk med blikket over dette bildet og de fleste vil nok se noe regnbuer tenker jeg.

Synes synd på de som må utelukke DLP pga regnbue-problematikken.
    Etter å ha sett m25 i helga er jeg overbevist om at DLP er kongen av bildeDYBDE!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En lyssterk projektor i mørkt rom gjør regnbuer lettere å se. Det kan være med på å forklare hvorfor man blir "vant" til det da lystyrken avtar en del i løpet av de første hundre timene.

Jeg er glad jeg ikke er plaget av regnbuer, for det høres helt forferdelig ut for de det gjelder.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - ja, da er det jo bare tull å diskutere dette... ;-)
    ;-)

Neida, ikke tull å diskutere dette. Men opprette enda en tråd når det finnes så mange fra før?...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller, aller, aller (nevnte jeg aller) fleste venner seg til disse såkalte regnbuene etter noen timers bruk og vil deretter ikke en gang legge merke til dem.

Mitt inntrykk er at de som er mest opphengt i dette regnbuefenomenet er de som har sett det en eller to ganger for deretter å ikke velge DLP og faktisk venne seg til regnbuene. Jeg skjønner bekymringen, men den er sterkt overdrevet. Sterkt overdrevet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ;-)

Neida, ikke tull å diskutere dette. Men opprette enda en tråd når det finnes så mange fra før?...
    Jada, jeg skjønte det var det du mente, da vettu ;-)

Synes bare innledningen din ble litt morsom. Ble på en måte litt: "hvorfor starte alle disse trådene når JEG ikke er plaget"?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    De aller, aller, aller (nevnte jeg aller) fleste venner seg til disse såkalte regnbuene etter noen timers bruk og vil deretter ikke en gang legge merke til dem.

Mitt inntrykk er at de som er mest opphengt i dette regnbuefenomenet er de som har sett det en eller to ganger for deretter å ikke velge DLP og faktisk venne seg til regnbuene. Jeg skjønner bekymringen, men den er sterkt overdrevet. Sterkt overdrevet.
    For å være litt seriøs, så kan det utmerket godt være at du er inne på noe her, for jeg har aldri sett lenge (ukevis) på en enkeltprojektor og er VELDIG plaget med "regnbuer".

Men hvor lang tid pleier det å ta før man venner seg til dette da? På HTF ser vi som regel 3-4 filmer i strekk. Si rundt 6-8 timer intensiv titting. Jeg har egentlig ikke tenkt på om jeg var like plaget på slutten, men kan ikke huske at jeg ikke ble det heller.

-

Forøvrig har jeg min egen teori om at hjernen fungerer etter man-venner-seg-til-alt-prinsippet når det gjelder det meste innen lyd og bilde (og at det til en viss grad er HJERNEN som blir spilt inn i like stor grad som komponenter, men den diskusjonen tar vi et annet sted ;-))

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint ann å fortsette diskusjonen med nye innlegg. Men hvorfor i all verden starte enda en tråd?... Burde da i hvertfall inneholdt en poll...
    Ja men da må jeg spørre deg det samme Hvorfor Ikke?Og skulle man hele tiden henge seg opp i dette ja så blir det jo kjedelig for de som kommer med spørsmål om hvilken projektor de skal kjøpe og får til svar at det ligger jo hundrevis av tråder om dette tema...er det sånn vi vil at Avforum skal være?
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Dette er langt ifra den opplevelsen jeg har av DLP projektorer og å si at dette er overdrevet?ja det reagerer jeg kraftig på for hvordan kan du uttale deg om hva jeg opplever når jeg ser på en DLP projektor?

Jeg ser Regnbuer på alle de DLP projektorene jeg har sett så langt og det begynner å bli en del og for meg å se en hel film på det er utelukket.

Jeg kan også opplyse deg om at jeg har selv eid en 8720 i 3mnd som jeg fikk levere tilbake på grunn av problemet med regnbuer.

Jeg vil også til slutt si at jeg har vært i kontakt med flere som har samme problem som jeg har så det er nok ganske mange som sliter med dette problemet og ja jeg skulle ønskt at jeg ikke så det:-)
    Mvh bigtor

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unntak som bekrefter regelen skissert av meg over finnes alltid. Synd at du plages av regnbuer. Hvilken projektor har du nå?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du egentlig med "ganske mange"? Snakker vi et visst antall, eller mener du at en stor del av befolkningen har dette problemet? Hvis det siste er tilfellet, så er jeg sterkt uenig. Graden av engasjement i denne tråden er vel også en grei indikator. De som ikke plages har vel ikke noe voldsomt behov for å diskutere dette?

Bare så det er nevnt, jeg er stor tilhenger av LCoS, bare de får løst prblemet med "soft" bilde. Det er ikke sånn at jeg ønsker å løfte frem DLP som "det beste valget for alle", for DLP har (i likhet med andre teknologier) flere ulemper.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnbueeffekter er noe som er indviduelt..
    En person, x ,kan sitte å se på samme bilde som person y. Person x ser regnbueeffekter, person y ikke. Det kommer av at alle personer har forskjellig toleranse for frekvenshastigheter. (Frekvensfølsomhetskurven).

Hvis fargehjulet spinner i 50 Hz og person x har en følsomhet for frekvenser som er over det, vil person x se "regnbuer". Hvis vi antar at person y har en frekvensfølsomhet på 45 Hz, vil ikke person y se disse effektene.

Det er ivertfall slik jeg fikk forklart det av min foreleser.. Men skal sende en mail til ei annen foreleser som har mer kunnskap om dette emnet og få et mer utfyllende svar.
    Kommer tilbake med mer da.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå HD1.

Du mener at jeg er ett unntak?Vel da begynner vi å bli en del unntak ettervert som sliter med dette som jeg kjenner til.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hva mener du egentlig med "ganske mange"? Snakker vi et visst antall, eller mener du at en stor del av befolkningen har dette problemet? Hvis det siste er tilfellet, så er jeg sterkt uenig. Graden av engasjement i denne tråden er vel også en grei indikator. De som ikke plages har vel ikke noe voldsomt behov for å diskutere dette?

Bare så det er nevnt, jeg er stor tilhenger av LCoS, bare de får løst prblemet med "soft" bilde. Det er ikke sånn at jeg ønsker å løfte frem DLP som "det beste valget for alle", for DLP har (i likhet med andre teknologier) flere ulemper.
    Jeg kjenner til en del ja Gorm som har dette problemet og som har tatt kontakt med meg bla.her på forumet etter at jeg fortalte min historie da jeg kjøpte 8720.

Hvor stort problem dette er vet jeg ikke men jeg tror nok det at vi er en del som sliter med dette.

Og hvis du husker tilbake til projektor 2007 så var jeg ikke den eneste Gorm som så dette på DLP projektorene.
    Mvh bigtor

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første gang jeg så en DLP (Infocus X1 i 2003) så visste jeg ikke helt hva jeg skulle si når en kompis hadde montert den og var superfornøyd med bildet. For meg så var det kun et virrvarr av regnbuer jeg så. Men,etter en stund i tenkeboksen den gang så kjøpte jeg en X1 selv, og etter en del filmer så var jeg kurert.

Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •