Regnbuer - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13
Viser resultater 241 til 255 av 255

Tråd: Regnbuer

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den flimringen ble nok forårsaket av promilletrynet til Keith Richards.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største problemet etter min mening er ikke at det synes visuelt en sjelden gang(5x,6x hastighet på fargehjul) men at hjerne/øyne blir stresset til en slik grad at hodepine forekommer fordi primær fargene aldri vises samtidig.

Er ikke helt sikker på om LED løser alle problemer asosiert med "RGB-flimmer" selv om det ligger i teknologiens natur at det vill bli bedre,vill "spoke-time" alltid være kortere kontra 3-chipper.

Synd at DLP har lite å tilby av 3-chipper til "akseptable" priser,generelt er jo denne opfinnelsen fra Texas instruments en god bildeteknologi.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, må vel si jeg er utsatt men har da heller ikke sett så mange forskjellige modeller. Men vi så en del på Infocus X10 (tror jeg...) på Gausdal og det var ikke direkte plagsomt men i enkelte scener er det jo ganske tydelig. I påvente av at nissen skal bli ferdig i kjelleren så har jeg begynt å planlegge litt rundt utstyr.

Så spørsmålene blir egentlig:
    Er det laget en oversikt/rangering over de forskjellige DLP-er og regnbueproblemet?
    Er nevnte X10 bra eller dårlig på dette området?
    Er det kun fargehjulhastigheten og antall segmenter som avgjør hvor bra/dårlig en DLP-pj er på dette med regnbuer?

Edit: har visst ikke leste hele tråden ops: er vel kanskje noen svar lenger bak her, men det er jo også en gammel tråd så mange av de omtalte typene er jo ikke like aktuelle lenger.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hmm, må vel si jeg er utsatt men har da heller ikke sett så mange forskjellige modeller. Men vi så en del på Infocus X10 (tror jeg...) på Gausdal og det var ikke direkte plagsomt men i enkelte scener er det jo ganske tydelig. I påvente av at nissen skal bli ferdig i kjelleren så har jeg begynt å planlegge litt rundt utstyr.

Er det laget en oversikt/rangering over de forskjellige DLP-er og regnbueproblemet?
    Er det kun fargehjulhastigheten og antall segmenter som avgjør hvor bra/dårlig en DLP-pj er på dette med regnbuer?

Edit: har visst ikke leste hele tråden ops: er vel kanskje noen svar lenger bak her, men det er jo også en gammel tråd så mange av de omtalte typene er jo ikke like aktuelle lenger.
    Jeg har sett de fleste DLP projektorer som er på markedet og kan derfor si ut i fra egen erfaring at Infocus og PD sine projektorer er værstinger på regnbuer.

Det jeg også kan si er at det er flere momenter som er avgjørende for hvor godt du ser det og det går ikke bare dette med hastighet på fargehjul og antall segmenter men også på feks lysstyrke.

Noe rangering over hvilke som er de dårligste finnes ikke da dette også går mye på hvordan den enkelte oppfatter bilde på de feks at det er noen som hevder at Benq er meget god og har lite regnbuer mens andre igjen ser mye regnbuer på de.
    Mvh bigtor

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1

Det jeg har sett av Infocus X10 har ikke vært spesiellt fordelaktig for å si det sånn.

Har i motsetning til bigtor ikke sett de fleste DLP projektorene på markedet i dag, men sammenlignet mot f.eks Optoma HD80 og BenQ W10000 og W5000, så var vel ikke X10 spesiellt overbevisende regnbue messig.

Det er vel også litt viktig å merke seg at det vel er noen faktoerer som kan påvirke hvor synlig RGB flimmeret blir.
    Tenker da på hva slags filmmateriale man spiller av mht. kontrast, bevegelser, 24Hz, 50Hz og 60Hz frekvens man mater projektoren med, sitte avstand vs bildestørrelse, lysstyrke i rommet osv.

Sjekker man f.eks ut Sin City i en bat Cave med 1:1 i sitteavstand og velger en instilling og frekvens som får fargehjulet til å rotere med sin laveste hastighet, da får man vel ganske lett med seg RGB oppbyggningen i de sort/hvitt bildene på de fleste fargehjuls jobbende DLP projektorer.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bare for å nevne forholdene da jeg så denne X10-en. Vi satt jo i et auditorium, lerretet var jo ikke allverdens størrelse i forhold til avstanden, og det var selvsagt to stk. nødlys som sørget for at det ikke ble batcave-forhold. Dessuten; Flageborg/LSound sørget for såpass mengder med bass at det uansett flimret litt for øynene

Under disse forholdene gikk det for så vidt greit, men det var klart synlig, og såpass synlig at jeg kunne komme til å irritere meg over det på litt sikt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Jeg har sett de fleste DLP projektorer som er på markedet og kan derfor si ut i fra egen erfaring at Infocus og PD sine projektorer er værstinger på regnbuer.

Det jeg også kan si er at det er flere momenter som er avgjørende for hvor godt du ser det og det går ikke bare dette med hastighet på fargehjul og antall segmenter men også på feks lysstyrke.
    Bør kanskje føye til at PD ikke lenger en noen "værsting" i så måte, for det du baserer erfaringen din på er det gamle RGBRGBndG fargehjulet. Dette brukes ikke lengre i Avielo serien, og projektorerene fra PD er nå noe av det bedre du kan finne med tanke på redusert RGB-flimmer.

Vil også legge til en kommentar til Tols1. Hvis du plages så kraftig med RGB-flimmer fra en DLP-projektor, ville jeg vurdert andre teknologier var jeg deg. Ikke kast bort tid på å finne en som "plager deg litt mindre", så lenge det finnes gode alternativer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok kommet til samme konklusjon, ja. Vil ikke si jeg plages kraftig men jeg vet det kommer til å bli et irritasjonsmoment, og kommer nok ikke til å bruke mye energi på å finne riktig DLP-modell.

Newcomer auduuun sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda til gode å høre folk kommentere regnbueeffekt på min Optoma HD65 DLP-projektor. Har hatt mange besøkende :-)

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av auduuun
    Jeg har enda til gode å høre folk kommentere regnbueeffekt på min Optoma HD65 DLP-projektor. Har hatt mange besøkende :-)
    Ønsker du besøk? ;-)
    Mvh bigtor

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av auduuun
    Det var jo fint å høre, men hva blir egentlig den riktige konklusjonen utifra det?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har presis kjøpt en Optoma HD67, "oppgradering" fra en Benq PE7800 som var en mye dyrere prosjektor i sin tid.

Bildekvaliteten på Optoman er overlegen - MEN - regnbuer er mye tydligere enn på Benq'en. Den har 6 segments fargehjul mot 4 på Optoman. Nå er jeg ikke "mottaglig" for regnbuer heldigvis - ser dem hvis jeg vil - men bryr meg ikke. Bildekvaliteten er SÅ mye bedre enn på min gamle 576P-prosjektor...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    opplever folk som har eller sett på, benq pe8720 mye til regnbue effekten?

eller har den ikke fargehjul?

eller er den såpass ny at den er rask nok og lite eller ingen regnbue effekt.?
    aldri sett på en dpl PJ så aldri sett regnebue "effekten" redd får at jeg kommer til å irritere meg hvis jeg ser det.. derfor jeg heller mot lcd pj

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så individuelt hvem som ser regnbuer at du må nesten teste selv. Se om du finner en butikk i nærheten som har en dlp projektor utstilt og sett på en film med svart/hvit scener med bevegelser i bildet, det vil typisk være der en ser det best om en er mottakelig for det

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lloydsb
    opplever folk som har eller sett på, benq pe8720 mye til regnbue effekten?

eller har den ikke fargehjul?

eller er den såpass ny at den er rask nok og lite eller ingen regnbue effekt.?
    aldri sett på en dpl PJ så aldri sett regnebue "effekten" redd får at jeg kommer til å irritere meg hvis jeg ser det.. derfor jeg heller mot lcd pj
    andre som har vært borti benq8720 eller benq og de er veldig dårlige(mye rbf flimmer) `??

Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •