Regnbuer - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 255

Tråd: Regnbuer

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du er vel ikke så "meget plaget" bigtor, for du blir jo ikke eksponert for rgb-flimmer til daglig. Projektoren din er jo et noenlunde greit kompromiss, så du plages vel ikke av å bruke den (selv om den selvagt ikke er på høyde med DLP-projektorer flest). ;-)

PS: håper du tåler at jeg bare fleiper litt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bigtor, du skulle vær jagerflypilot eller hardcore fps gamer! Øynene dine høres ut som de får med seg det meste? hehe

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du er vel ikke så "meget plaget" bigtor, for du blir jo ikke eksponert for rgb-flimmer til daglig. Projektoren din er jo et noenlunde greit kompromiss, så du plages vel ikke av å bruke den (selv om den selvagt ikke er på høyde med DLP-projektorer flest). ;-)

PS: håper du tåler at jeg bare fleiper litt.
    Nei jeg får jo bare leve med at jeg aldri kan få det beste og derfor må ta til takke med å se på bilde i fra min HD1;-)

Fleiper???
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Bigtor, du skulle vær jagerflypilot eller hardcore fps gamer! Øynene dine høres ut som de får med seg det meste? hehe
    Vel det var jo kanskje noe å tenke på;-)men jeg kan jo gjerne stille opp for å finne regnbuer på de som måtte ha en DLP projektor som de mener ikke har regnbuer:-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får være forsiktig da, så du ikke peker i feil retning. Jeg overhørte nemlig en som hardnakket påsto at han så rgb-flimmer på lerretet i kjelleren på Sony-Senteret i Oslo.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg utfordrer deg ikke. Jeg ser ikke regnbuer til vanlig med min 8720, men klarer å fremprovosere det. Jeg kan se, men plages ikke i det hele tatt, har vel kun vært ett par ganger under film jeg har lagt merke til det, ellers må jeg til med rutenettet som er i menyen på pj.

EDIT: Litt OT, jeg overhørte en som snakket om lcd og plasma og skulle vise at plasma var bedre. Han sammenlignet da px80 og PG6000! haha, så var det en ung gutt som sa: "begge er plasma"... jaujau, lurr på hva slags tv ho dama som fikk hjelp endte opp med...

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får være forsiktig da, så du ikke peker i feil retning. Jeg overhørte nemlig en som hardnakket påsto at han så rgb-flimmer på lerretet i kjelleren på Sony-Senteret i Oslo.
    Så han det og;-)
    Mvh bigtor

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Nei den har jeg ikke fått sett enda men jeg tviler på at jeg ikke ser det på denne da jeg er meget "plaget" av dette med regnbuer.
    Har du vansker med å holde øynene rolig?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så også rgb-flimmer på Sony-Senteret i Oslo, men der kommer imiddlertid fargene ut sånn någen lunde samtidig, så noen forstyrrende regnbue effekt blir det vel ikke og bildet blir vel ofte tolket som et levende bilde fra 24fps filmkilder og ikke en mosaikk av RGB pixler.... :-D

Skal man peke og forklare på Sony-Senteret, husk å kalle det mangel av farge uniformitet og konvergens....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    EDIT: Litt OT, jeg overhørte en som snakket om lcd og plasma og skulle vise at plasma var bedre. Han sammenlignet da px80 og PG6000! haha, så var det en ung gutt som sa: "begge er plasma"... jaujau, lurr på hva slags tv ho dama som fikk hjelp endte opp med...
    Mens vi snakker plasma i en regnbue tråd, er det noen fler som ser gult?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Har du vansker med å holde øynene rolig?
    Holde øynene rolig? hvilket forhold har du mellom sitte avstand og lerret størrelse?

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter omtrent én meter fra et lerret på 200 cm, noe som gir kjempebra trening. Jeg kan krølle ølbokser med øyelokka.
    Nei, grunnen til at jeg spør er det faktum at mange personer beveger blikket når de bruker prosjektør, de er ikke nødvendigvis helt klar over at det skjer. Små bevegelser er nok, da vil fargeflimmer kunne fremtre på nær sagt hvilken som helst DLP.
    Er selv ytterst regnbuefølsom, men jeg ser ikke regnbuer på min egen BenQ PE8720 med mindre det fremprovoseres.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Jeg sitter omtrent én meter fra et lerret på 200 cm, noe som gir kjempebra trening. Jeg kan krølle ølbokser med øyelokka.
    Nei, grunnen til at jeg spør er det faktum at mange personer beveger blikket når de bruker prosjektør, de er ikke nødvendigvis helt klar over at det skjer. Små bevegelser er nok, da vil fargeflimmer kunne fremtre på nær sagt hvilken som helst DLP.
    Er selv ytterst regnbuefølsom, men jeg ser ikke regnbuer på min egen BenQ PE8720 med mindre det fremprovoseres.
    Ølboks klemming overlater jeg som hjemmekino interessert om mulig til andre kopsdeler enn øyelokkene, og som tidligere bilopretter strider det å ødelegge en slik "perfekt" tynnplate kostruksjon litt mot min natur...

Det med å flytte blikket synes jeg er et litt interesant tema når det gjelder projektorer. Det fordi man nettop for opplevelsen ønsker å fylle mer av synsfeltet med kino bilde og det er jo bare en liten del av dette bilde igjen man aktivt går inn for å få med seg og som man til en hver tid kan ha hovedfokus på.
    Bedre blir det vel blikkforflyttningsmessig å bruke FullHD utstyr der man jo pga oppløsning kan/børr sitte nærme enn tidligere bruk av SD oppløst materiale for å kunne utnytte den høyere oppløsningen. Bruker selv ca 1:1-1:2 forhold mellom lerret bredde og sitte avstand.

En annen faktor som vel ofte fører til mye flytting av blikket er lesing av tekst. Fra CRT projektor tiden ble jeg ganske "allergisk" mot å ødelegge sortnivå og kino bilde med underteksting, så på engelsk språklige filmer er jo dette stort sett ikke på eller noe problem å være foruten, men jeg skjønner ikke helt hvordan det går ann å ikke flytte blikket bevisst/ubevisst hvis man av og til skal lese tekst eller handlingen i bildet.

Synes du er veldig heldig hvis du ikke er plaget av regnbuer på 1 brikke DLP og faktisk må fremprovosere regnbue effekten og sikkert også slipper hodepine i denne prosessen.

Edit: ellers er det vel ikka alle for unndt å se filmer der denne dama spiller, å klare å stirre lige godt tilbake uten å flytte fokuserings punktet...

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett litt på SIN CITY filmen nå ikveld. og blei endel RGB flimmer eller regnbue effekt som dere kaller det. dette skjer gjerne når jeg flytter blikket på litt forskjellige steder på skjermen.

Men det var ganske mye på denne filmen, ellers legger jeg skjeldent merke til det på andre filmer / spill. Er det et veldig kjent fenomen med denne filmen?

Prøvde å sette på andre filmer som top gun, No country for old men ect ect. men da ble det minimalt.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zcum: At du opplever mere regnbuer i sin city er nok pga av det er mye sort og hvit med stor kontrast.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zcum
    har sett litt på SIN CITY filmen nå ikveld. og blei endel RGB flimmer eller regnbue effekt som dere kaller det. dette skjer gjerne når jeg flytter blikket på litt forskjellige steder på skjermen.

Men det var ganske mye på denne filmen, ellers legger jeg skjeldent merke til det på andre filmer / spill. Er det et veldig kjent fenomen med denne filmen?

Prøvde å sette på andre filmer som top gun, No country for old men ect ect. men da ble det minimalt.
    Ja denne filmen har mange scener med regnbueeffekt men også filmen The Rock har noen scener som du ser det meget godt i.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RGB-flimmer er best synlig ved skarpe kontraster, gjerne i sammenheng med at øynene "vandrer" over lerretet. Verstingfilmene blir da sort/hvitt filmer, der en stort sett bare har kraftige kontraster (sort mot hvitt, og omvent). Shcindlers liste, SinCity og andre filmer med innslag av "gamledager" (les; sort/hvitt film) vil derfor være kildemateriale der en lettes kan observere fenomenet. Scenene bigtor refererer til er også noen ordentlige verstinger (levende flammer som fyller mesteparten av lerretet).
    Selv har jeg heldigvis (i likhet med mange andre) evnen til å "undertrykke" fenomenet, og plages derfor ikke av det. Bigtor er blant de som ikke har denne evnen, og for den delen av befolkningen er ikke DLP-projektor noe godt alternativ.
    Hvordan opplevde du fenomenet Zcum? Var det en konstantering av "å, er det slik RGB-flimmer ser ut", eller var det direkte plagsomt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg heldigvis (i likhet med mange andre) evnen til å "undertrykke" fenomenet, og plages derfor ikke av det. Bigtor er blant de som ikke har denne evnen, og for den delen av befolkningen er ikke DLP-projektor noe godt alternativ.
    Ikke noe Godt alternativ Gorm;-)
    For meg så er DLP ikke noe å tenke på som et alternativ i det hele tatt.

Så jeg og alle oss andre som sliter med dette må nok nøye oss med at vi ikke får se på det beste bilde;-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noe "beste bilde"? I så tilfelle, beste for hvem?

For egen del vil jeg vel si at TW2000 for meg gir det "beste bildet", men at jeg også setter stor pris på den bildedynamikken DLP-projektorene sikrer oss. Andre vil nok være helt uenige i dette, og derfor syns jeg det er vanskelig å utrope noe "beste bilde". Kanskje det hele ordner seg til høsten? Det ryktes nemlig at TW2000's arvtager skal ha 7000:1 native kontrast, og 80.000:1 dynamisk. Da gjenstår det bare å se hva ansi-kontrasten blir.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var nettopp innom Elkjøp Forus hvor det hang en Benq DLP projektor. Vet ikke hvilken modell det var, men jeg innså at RGB flimmer var ganske så tydelig for min del. Sto på en konsertdvd med Rolling stones og så tydelig en del flimmer. Blir vel LCD på meg da selv om det sikkert er forskjell på DLP og den som hang der var vel ikke av ypperste kvalitet kan jeg tenke meg.

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •