Hjelp, gulaktig farge på prosjektor-bildet!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp, gulaktig farge på prosjektor-bildet!

Hei.
    Jeg har en kompis som har en gammel Epson prosjektor. Husker ikke hvilken type det er. Men i hvert fall så er bildet gulaktig når den visses på lerretet. Hva kan dette være?
    Må pæra skiftes?
    Både jeg og han er veldig "nye" på prosjektor fronten, så jeg tar imot alle forslag på hva det kan være.

På forhånd tusen takk for hjelpen.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det et slags "50-tallslook" over hele bildet, eller er det en gul flekk begrenset til et (som regel ganske stort) område? I tilfelle det siste kan det være brent panel/coating - vi hadde en prosjektor på jobben hvor dette skjedde fordi den stadig ble slått av "the hard way" og pæra ikke fikk kjølt seg ned skikkelig. Prosjektoren ble erstattet..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå snakka jeg litt med kompisen min. Han sa han hadde en EMP-700 prosjektor.
    Og at Rødfargen blir mer sånn oransje-gul.. altså ja.. en litt 50-talls look.
    Dvs at han trenger bare å skifte pære. (Hvor får man tak i billig pærer?)

Han lurte også på noe annet .
    Prosjektoren er nå plassert veldig langt bak i rommet slik at bildet blir altfor stort forhold til lerretet. Er det mulig å kjøpe en "linse" eller liknende slik at man kan plassere fremviseren langt bak i et rom og da få hele bildet på lerettet? I så fall hvor kjøper man det? Har du en link?
    Igjen takk for alle innslagene!

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk litt på forumet etter pris på pærer, eller legg inn et nytt innlegg i "prisjakt-video" - jeg har dessverre ikke oversikt over dette.

For å forminske bildet ved lang avstand vil han antakelig måtte bytte linse til en "long throw"-versjon. Dette kan sikkert skaffes via Epson, men med dagsprisen på gamle produkter spørs det om det koster mer enn det smaker. Samme med pære, egentlig - men det er jo verdt et forsøk.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Desverre er det ikke pæren, uansett tilfelle. Vanskelig å si uten å se det selv, men det er en av 3 ting:

- innbrenning, som neonsun nevner, om den har noen år på baken(behøver ikke være så lenge heller) , blir ofte coatingen på fosforen "tørr", og brennes lettere inn mens man bruker projen.

- Dårlig kalibrering- og/eller -utstyr, Om den er såpass gammel at det er benyttet sonekalibrering, kan det lett bli gule flekker rundtomkring, ofte langs ytterkantene av bildet. Hvis bildet var fint før, er det lite trolig at det er dette alternativet.

- om det er en "grøtete" gulfarge, kan det være at det er mye støv på det blå panelet.

Han lurte også på noe annet .
    Prosjektoren er nå plassert veldig langt bak i rommet slik at bildet blir altfor stort forhold til lerretet. Er det mulig å kjøpe en "linse" eller liknende slik at man kan plassere fremviseren langt bak i et rom og da få hele bildet på lerettet? I så fall hvor kjøper man det? Har du en link?
    en mulighet, er å søke opp projen på www.projectorcentral.com , og se om det eksisterer alternative linser. sannsynligvis utgått, og det er stor sjanse for at det ikke er å få tak i. altså bedre å lete etter en løsning for å få projektoren nærmere lerrettet. eller bytte til et større lerret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •