Noe vits med HD-DVD på Infocus 4805 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer awesom-o sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noe vits med HD-DVD på Infocus 4805 ?

Tenkte å kjøpe HD-DVD drevet til Xbox 360. Er dette noe vits når jeg har Infocus 4805 ? (Har vel oppløsning på 854x480 ellernoe sånnt), dvs 480p ?

Syntes bildet blir marginalt bedre på 720p enn 480p i spill...eller ?

Vil det bli bedre bilde fra HD DVD'en (komponent) enn fra min Denon 2910 ? (hdmi)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-DVD vil gi deg høyere farge-oppløsning og høyere bitrater (mulighet for mindre kodingsartefakter).

Begge deler taler for noe bedre utnyttelse av de pixlene du tross alt har. Hvorvidt dette er signifikant? Jeg vet ikke.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD DVD vil ikke ha noe for seg hos deg kammerat!

Spar penga og innvester heller i en nyere projector.

btw 360 spilla ser vesentlig bedre ut i 720p enn 480p

Newcomer piano sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyere oppløsning på kilden ser ofte bedre ut selv om projektoren ikke kan gjengi hele oppløsningen. Hadde selv en 480p DLP tidligere og hd-filer lastet ned fra nett så ofte bedre ut enn de fleste dvd'er.

Når det er sagt er det ikke direkte dyrt lenger for en 720p projektor. Selv en 1080p projektor begynner å bli en overkommelig oppgradering for de fleste! Og da MÅ du jo ha HD-DVD (og Bluray selvsagt, hehe!)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Det er overhodet ingen tvil om at HD ser bedre ut på 4805 enn vanlig DVD. Jeg hadde samme proj som deg tidligere, og 720P HD filmer så vesentlig mye bedre ut enn standard DVD

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort svar: Javisst.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    HD DVD vil ikke ha noe for seg hos deg kammerat!

Spar penga og innvester heller i en nyere projector.

btw 360 spilla ser vesentlig bedre ut i 720p enn 480p
    Dette er bare tull! HD er mer enn bare oppløsning. Jeg har flere ganger sett HD-materiale på elavoppløste displayer. Det ser veldig bra ut. Faktisk forbausende bra ut.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-DVD og BD vil nok se bra ut på 4805 projektoren din i forhold til de fleste DVD inspillinger som finnes der ute, men du får jo ikke utnyttet disse nye HD formatene på en god måte heller.
    Det oppleves vel mer som å få superbit versjoner av DVD, enn en egentlig HD opplevelse.
    Ville kanskje derfor tatt med en ny/nyere og høyere oppløst projektor i dette investerings regnestykket sammen med utgifter til HD-DVD/BD avspillere og HD-DVD/BD filmer.

Man må vel nesten opp i Full HD projektorer for virkelig å få utnyttet disse HD kildene på en god måte, så det blir fort litt dyrt pr. i dag å gå for 1920x1080 oppløste bilder (selv om det vel aldri har vært billigere heller).

Er forøvrig litt enig med de som mener at oppløsning ikke betyr alt, men vil samtidig anbefale å ta en titt på dagens nye fullHD projektorer med f.eks filmer som King Kong i HD-DVD eller Kingdom of Heaven eller SpidermanIII i BD, så er jeg redd man kanskje skaffer noen nye og litt (for) dyre må ha produkter, om ikke annet enn på ønskelisten...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer Milo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en Benq 7800 og den er WPAL 1024*576 pixler, og hos meg er det forskjell. Bilder er bedre på HDDVD. Når det er sagt synes jeg at lydkvalitet teller mer enn bilde. Med HDDVD/Blu-Ray får man mye bedre lydkvalitet som lett kan høres.

Derfor, kan man gjerne investere i avspiller før fremviser. Da får man glede av lyden med det samme, man opparbeider seg et bibliotek av filmer og på et senere tidspunkt ved oppgradering av projector får man bedre bilde kvalitet som bonus.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Dette er bare tull! HD er mer enn bare oppløsning.
    kan du utdype det med noen fakta, ikke en personelig vurdering. Ja HD kan muligens også by på bedre farger med hdmi 1.3 men jeg tviler på at det er noe du har sett, langt mer at det er noe en 4805 vil kunne vise.. Høyere bitrate er heller ikke noe poeng, ettersom det er en nødvendighet når oppløsningen økes, og DVD stort sett har høy nok bitrate for sitt formål.

Hva mer er det HD har og by på? Jeg må ha gått glipp av noe du tydeligvis har fått med deg. Kan du være snill og fortelle?

ettersom dette er bilderelatert blir vel lyden uinteresant for denne tråden?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    kan du utdype det med noen fakta, ikke en personelig vurdering. Ja HD kan muligens også by på bedre farger med hdmi 1.3 men jeg tviler på at det er noe du har sett, langt mer at det er noe en 4805 vil kunne vise.. Høyere bitrate er heller ikke noe poeng, ettersom det er en nødvendighet når oppløsningen økes, og DVD stort sett har høy nok bitrate for sitt formål.

Hva mer er det HD har og by på? Jeg må ha gått glipp av noe du tydeligvis har fått med deg. Kan du være snill og fortelle?

ettersom dette er bilderelatert blir vel lyden uinteresant for denne tråden?
    Som sagt før:
    HD har en fargeoppløsning på inntil 1080/2 x 1920/2. SD har en fargeoppløsning på inntil 576/2 x 720/2.

HD kan ha høyere bitrate. Selv om det er påkrevd med høyere bitrate for høyere oppløsninger så kan dette gi færre artifakter etter nedskalering siden alle .

Om dette har praktisk betydning? Tja...

-k

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Som sagt før:
    HD har en fargeoppløsning på inntil 1080/2 x 1920/2. SD har en fargeoppløsning på inntil 576/2 x 720/2.

HD kan ha høyere bitrate. Selv om det er påkrevd med høyere bitrate for høyere oppløsninger så kan dette gi færre artifakter etter nedskalering siden alle .

Om dette har praktisk betydning? Tja...

-k
    Hei Knut, har litt problem med å skjønne hva du egentlig mener i disse regnestykkene med fargeoppløsning. Har det med antall mulige fargekombinasjoner i samme bildet når det vises med 1920*1080 oppløsning vs 720*576? hvorfor deler du f.eks på oppløsningen på 2?

Edit: trodde at det f.eks i hver pixcel på en DLP projektor kan vises 1024 forskjellige nivåer av gråtoner. og den teoretiske antall farger blir ca 16.7M.

Hvis regnestykkene dine er riktig knut, så betyr vel det at projektorens fargeoppløsning er på 854/2 x 480/2 = 102480, noe som sammenlignet med pal fargeoppløsningen 720/2 * 576/2 = 103680, betyr at den vil kunne gi en liten begrensing selv på pal materiale.

Tviler på om det med fargeoppløsning skulle tilsi noen stor forbedring med HD-DVD vs DVD som kilde materiale i alle fall.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei Knut, har litt problem med å skjønne hva du egentlig mener i disse regnestykkene med fargeoppløsning. Har det med antall mulige fargekombinasjoner i samme bildet når det vises med 1920*1080 oppløsning vs 720*576? hvorfor deler du f.eks på oppløsningen på 2?

Edit: trodde at det f.eks i hver pixcel på en DLP projektor kan vises 1024 forskjellige nivåer av gråtoner. og den teoretiske antall farger blir ca 16.7M.

Hvis regnestykkene dine er riktig knut, så betyr vel det at projektorens fargeoppløsning er på 854/2 x 480/2 = 102480, noe som sammenlignet med pal fargeoppløsningen 720/2 * 576/2 = 103680, betyr at den vil kunne gi en liten begrensing selv på pal materiale.

Tviler på om det med fargeoppløsning skulle tilsi noen stor forbedring med HD-DVD vs DVD som kilde materiale i alle fall.
    Jeg var muligens uklar. Alle konsument video-standarder baserer seg på 4:2:0 formatet. Det betyr at den oppgitte oppløsningen (f.eks 1280x720 pixler) bare gjelder "Y" eller "luma" eller "sort-hvit". Fargene (som er separert ut i "Cb" og "Cr"-kanaler) får bare halve den horisontale og vertikale oppløsningen.

Når dette skal vises på en monitor med 1280x720 rgb-pixler så må man interpolere fargene for å fylle alle pixlene. Dersom man viser 720p innhold på en SD projektor så vil det kunne være noe mer båndbredde i farge-informasjonen sammenlignet med SD innhold. Hvorvidt dette har noen visuell betydning? Man kan jo ta en titt på figurene under, som rett nok er syntetiske og ikke helt realistiske.

Chroma subsampling - Wikipedia, the free encyclopedia

Original still image.

4:2:0 progressive sampling applied to a still image. Both fields are shown.

Grunnen til at man gjør dette er fordi synet vårt er mindre følsomt for detaljer i farger enn i sort-hvitt. Dermed er det normalt en enkel måte å halvere båndbredden på.

-k

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaringen Knut, da skjønner jeg mer av de regnestykkene du satt opp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •