Dybdetest: Infocus IN82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dybdetest: Infocus IN82

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende test, som vanlig AK!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norges desidert grundigste tester AK. Inponert!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, veldig veldig bra Ak, dybdetester som dette er perfekt for AVforums klientell som ikke blir svett mellom øya uten videre!

Som en kommentar til selve produktet synes jeg nok det mangler litt her og der rent spekk-messig da, sånn sammenlignet med PD M25. Tenker da spesielt på fargehjulet... Nå er det jo mulig M25 vil havne på 50k da, så i så måte er det sikkert et greit kompromiss InFocs har foretatt hvis det er tilfellet...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger. Det gir ny giv !

Som en kommentar til selve produktet synes jeg nok det mangler litt her og der rent spekk-messig da, sånn sammenlignet med PD M25. Tenker da spesielt på fargehjulet... Nå er det jo mulig M25 vil havne på 50k da, så i så måte er det sikkert et greit kompromiss InFocs har foretatt hvis det er tilfellet...
    Jeg er enig, men som du selv også sier, vil nok M25 koste en god del mer. Personlig likte jeg IN82 velldig godt, og det er bra at Infocus tenker litt annerledes enn de fleste andre. Med den høye lysstyrken til IN82, bør vel en og annen amerikaner også være fornøyd....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette var som vanlig enda en seriøs test, anbjørn! I motsetning til lygren ble jeg svett med en gang jeg så at du hadde lagt ut denne testen Vet jo hvor grundig du pleier å gå til verks.

Keep ut the good work!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest alt en gang til AK.

Selv om jeg kjenner deg så må det være lov å skrive dette:

Etter å ha lest ekstemt mange tester av lyd og bildeprodukter gjennom 20 år så er dette den mest grundige men samtidig lettfattelige testen av et produkt jeg har sett noen gang (Det hjelper ikke at de andre skiver for Widescreen Review, Ultimate AV, Perfect Vision eller andre blekker i inn eller utland). Du er grundig samtidig som du forklarer og illusterer begrepene du beskriver på en meget god og grundig måte.

Flott at vi har en slik ressurs som modererer dette forumet.

Håper at det kan bidra til at fler blir interessert andre aspekter av denne hobbyen enn hvor kan jeg få, X, Y eller Z billigst mulig (eller krangle om BR eller HD-DVD er best/overlever...).

Stå på AK!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

En glimrende jobb du har gjort her. Dette gjør det lettere for oss som har noe peiling, men ikke stålkontroll å orientere oss i et landskap man lett kan gå seg vill i. Takker!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette var utrolig bra skrevet, takk for at du tar deg tid til å skrive slike tester for oss her på forumet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker !

Så lenge jeg synes det er lærerikt og underholdende, fortsetter jeg å skrive. Regner med det ikke avtar med det første :smile:

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig grundig, Ak, imponerende!

Hadde det vært mulig å få en grafisk fremstilling av hva som skjer med kontrasten når antall ruter på "sjakkbrettet" økes? 4x4, 8x8, 16x16, 32x32.

Er det i det hele tatt interessant med en slik måling - vil det være store forskjeller mellom prosjektørene?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...årsaken til at en check-board måling er spennende er jo å se hvordan projektoren reagerer på lyse og mørke objekter i samme frame. En irisbasert projektor er det poengløst å måle ANSI på, men på en DLP kan det jo våre et poeng. En slik måling sett opp mot HD-1 hadde eksempelvis etter mitt syn vært interessant nok det, men jeg mener å lese at Ak mener DLP uansett yter bedre i så henseende? Hva skyldes det? HD-1 benytter jo ikke noe iris den heller, så en skulle jo tro det var mulig å produsere vel så god ANSI med en slik som DLP? Nå bør vel kanskje ikke denne tråden ta helt av rundt dette emnet, men har du en rask tilbakemelding er jeg takknemlig for det...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åraken er vel ganske enkelt at en DLP har mye bedre kontroll på strølys (helt fra panelet/DMD-brikken og ut gjennom optikken). Dette gjelder spesielt de dc3 og dc4 baserte DLP-projektorene.

Bare for å ha sagt det, rommet har aller størst innvirkning. Det er få rom en kan måle korrekt ANSI-kontrast i, men AK's fullstendig sortmaskeret hjemmekino er ett av dem. Et par hvite tennis-sokker er imidlertid nok til å gjøre målingen meningsløs, da de faktisk vil være med på å utjevne forskjellen mellom projektorene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært mulig å få en grafisk fremstilling av hva som skjer med kontrasten når antall ruter på "sjakkbrettet" økes? 4x4, 8x8, 16x16, 32x32.

Er det i det hele tatt interessant med en slik måling - vil det være store forskjeller mellom prosjektørene?
    Gitt at en klarer å maskere målesensoren innen de enkelte rutene, bør resultatet teoretisk sett bli lik iom. at mengden hvitt og sort i bildet er lik hele tiden.
    Om det er mulig å gjennomføre ? Tja, alt er vel mulig, men jeg er usikker på om det har så mye for seg. 32x32 vil nok uansett være relativt vanskelig å få til da rutene blir så små.

...årsaken til at en check-board måling er spennende er jo å se hvordan projektoren reagerer på lyse og mørke objekter i samme frame. En irisbasert projektor er det poengløst å måle ANSI på, I men på en DLP kan det jo våre et poeng. En slik måling sett opp mot HD-1 hadde eksempelvis etter mitt syn vært interessant nok det, men jeg mener å lese at Ak mener DLP uansett yter bedre i så henseende? Hva skyldes det? HD-1 benytter jo ikke noe iris den heller, så en skulle jo tro det var mulig å produsere vel så god ANSI med en slik som DLP? Nå bør vel kanskje ikke denne tråden ta helt av rundt dette emnet, men har du en rask tilbakemelding er jeg takknemlig for det...
    Allerede forklart av Gorm

ANSI kontrast er DLP projektorene sitt område, og de gruser alle andre teknologier. Dette er også grunnen til at de gode DLP projektorene ofte gir et overlegent 3D bilde i lysere scener. Når scenene blir mørkere, endrer dette forholdet seg vesentlig. Når bildene blir mørke nok, vil HD1 ha høyere kontrast mellom det sorte og hvite i bildet, enn DLP projektorene.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt nyttår gutter. Jeg snublet over "AVS contrast thread" nettopp og kom til å tenke på hva jeg spurte om i denne tråden for en tid tilbake. Jeg snakket om antall ruter på sjakkbrettet (2x2, 4x4 etc), og det gir jo selvsagt ingen mening da forholdet mellom sort og hvitt på skjermen ikke endrer seg (50:50).

Det jeg MENTE å spørre etter var en grafisk representasjon som viser hva som skjer med kontrasten fra 0% til 50% luminance i et gitt bilde. on/off og ANSI vil jo være ytterpunktene her. I AVS-tråden kaller de det "intra-image contrast vs luminance": AVS Contrast Thread - Now with Dynamic Contrast Results! - AVS Forum

Her sammenlignes VW50, RS1 og 20K, og viser at RS1 har en kontrast-fordel opp til ca 2% luminance, over dette tar 20K over. Kanskje ingen spesielt stor overraskelse, men interessant å se uansett.

Hadde noen flere slike målinger (ikke bare 0% og 50%) vært interessant å samle i testene fremover?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde noen flere slike målinger (ikke bare 0% og 50%) vært interessant å samle i testene fremover?
    Det kunne nok vært interessant, men det vil være fryktelig mye ekstra-arbeid. Det er allerede veeeeldig mye jobb. Det vil også forutsette gode testbilder med eksempelvis 30% og 40% hvitt mot sort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •