Mine erfaringer fra Electroworld 2007 - VW60, HC6000, M25 og TW2000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Mine erfaringer fra Electroworld 2007 - VW60, HC6000, M25 og TW2000

...da har jeg fått tatt meg turen ut til messen på nytt, og benyttet litt tid på de forskjellige oppsettene, da HC6000, VW60, M25 og TW2000. Det er helt korrekt at 1080p@24fps som Gorm understreket (Gorm tar jo sjelden feil...) gir jevnere panoreringer. Ulempen sammenlignet med DVDO VP50 PRO mellom er at støyreduksjonen på projektorene ikke er tilstrekkelig god, og resultatet er tydelig filmgrain. Dette problemet var til stede og etter mitt syn svært tydelig på samtlige oppsett. Det er helt klart at alle projektorene har godt av støyreduksjon også på Blu-ray. Problemet er at mpeg-prosesseringen ikke klarer å skille filmgrain fra annen informasjon, og resultatet er ustabilitet. Dette problemet bare forsterkes ved bruk av sylskarp Blu-ray/HD-DVD selv om en skulle tro noe annet... Panoreringene var også meget bra på 60Hz, men igjen, enda jevnere på 24fps. Tydelig at VP50 PROen AVshop hadde i sin besittelse ikke var helt på pari...

Når det gjelder kalibrering er det slik at VW60 utvilsomt skilte seg positivt ut i så måte. Der var hudtonene korrekt, fargene balanserte og generelt produserte den et meget godt bilde. Det kunne en ikke si om TW2000 og M25, selv om de absolutt produserte lekre bilder der også. Litt dumt at rommet ikke var helt mørkt på Sony-standen, samt at lerretet ikke var helt prima (2.35:1 er jo utvilsomt å foretrekke på film), men uansett synes jeg VW60 produserte messens beste bilde. Gorm - BRA JOBBA - men anbefal Sony (og AVconcept) å vurdere bruk av BEF og Aktos nye firma -Norsk Custom Installasjon- til neste år, det vil de GARANTERT ikke angre på... BEF har også lovet å installere avtrekksvifte til neste år, så slipper en koke bort også...

Selv om VW60 brillierte med best fargekalibrering var det fullt mulig å danne seg en hel del inntrykk;

Pros M25:

-SYLSKARP - selv med bruk av en anamorfisk linse. Når en byttet bilde fra TW2000 (fokuset var i det minste stilt inn, selv om det ryktes om ny linse på den endelige versjonen) til M25 var som å fjerne et slør.
    -Regnbuer var for mitt vedkommende, og jeg er SVÆRT følsom, rett og slett BORTE. Selv på 24fps (antar den konverterer til 48Hz, men ikke sikker, kan være 72 også...). Her har uten tvil Projectiondesign gjort en jobb.
    -Flotte farger. Selv om den ikke var 100% kalibrert fremstår fargene som svært mettede og fine, dette var bare nydelig å se på...
    -Utrolig jevne panoreringen, og da som nevnt spesielt ved bruk av 1080p@24fps inn...
    -YPPERLIG ansi-kontrast, halvmørke scener med mye blandet innhold av lyse og mørke objekter (f.eks. kapittel 8 på Spiderman3, en Blu-ray med glimrende bildekvalitet etter mitt syn) ser ekstemt bra ut. Her slår den alle de vurderte kandidater, inkludert VW60.

Cons M25:

-Sortnivået er ikke på nivå med verken VW60 eller etter mitt syn HC6000. Nå kan det faktum at AVshops rom var totalt mørkmaskert, noe ikke Mitsubishis oppsett var, har en viss betydning. Da snakker vi SORTNIVÅ, ikke ansi-kontrast/tilgjengelig kontrast i samme frame, for der slår den alle iris-baserte projektorer.
    -Detajler i det mørke ble ikke tilstrekkelig godt tegnet opp, selv om vi kjørte opp gamma og brightness til maksimalt forsvarlig nivå. Mulig en fargekalibrering kunne bedret dette, men her har jeg på følelsen av at årsaken ligger i det faktum at projektoren er et preproduksjonseksemplar, ev. kombinert med dårlig kalibrering. Dette var uansett et problemet på dette oppsettet.

Pros VW60:

-Dog ikke like skarp som DLP var dette imponerende skarpt, som jo SXRD må sies å være. Eksemplaret på messen var heller ikke spesielt god mht konvergens, noe som gjør skarpheten ytterligere forbedret.
    -God iris, så den ikke en eneste gang (som for øvrig er det samme på de øvrige LCDene også).
    -Relativt godt sortnivå selv i scener med blandet innhold. Her faller LCDene gjennom, da irisen åpnes og avslører at native kontrastnivå ikke er på nivå med andre teknologier. VW60 yter altså bra i så måte, men langt fra HD-1-nivå selvsagt (jeg må jo innrømme at jeg bare digger HD-1/Blackwing også da....)
    -Veldig gode og balanserte farger. Dette skyldes selvsagt Gorms glimrende kalibrering av enheten, men viser jo absolutt at enheten har mulighet for slike glimrende bilder.
    -Nydelige panoreringen som ikke mister bildeskarphet. Kilden var Blu-ray på 24fps selvsagt...

Cons VW60:

-Konvergens er jo et stadig tilbakevendende problem og er ikke løst selv med mer nøyaktiv innstilling av det enkelte panelet. Denne enheten hadde en pikselrad eller to feil på bl.a. blått (brukte ikke for mye tid til å studere dette). Til tross for dette hadde den god skarphet, men det er jo tydelig at skarpheten vil variere fra enhet til enhet som er litt kjipt når en kjøper en vare til nesten 40.000... Det samme problemet gjelder jo for HD-1/Blackwing, og kontrasten og generell bildekvalitet oppveier for dette problemet i stor grad, men verdt å ta med i vurderingen. Her er altså DLP i en SÆRKLASSE, helt utrolig på 1080P...
    -Jeg blir ikke HELT revet med at ansi-kontrasten. I scener med blandet innhold faller den litt gjennom hvis jeg skal sammenligne med HD-1, men det er jo litt urettferdig, for den er veldig god, og ikke SÅÅÅ langt unna med M25 på dette området. Uansett er det ikke her den brillierer, men i rene mørke scener derimot funker irisen glimrende...

Pros TW2000:

-Fine farger, selv om den ikke var 100% kalibrert synes jeg fargene var relativt oppegående.
    -Screendoor var etter mitt syn ikke noe issue på ca. 3 meters sitteavstand på et 230cm bredt 2.35:1-lerret, selv uten bruk av anamorfisk linse.
    -Høyt detaljnivå i mørke scener - gammafunksjonen gjør en veldig god jobb.

Cons TW2000:

-I mellommørke scener faller den litt gjennom... Her avsløres i litt for stor grad begrensningen i panelkontrasten. Resultatet er lavere tredimensjonalitet enn VW60 og M25, litt mindre WOW-faktor...
    -Skarpheten var ikke fantastisk bra, selv om den jo var veldig god, for all del. Her tror jeg linsen skal oppdateres på den endelige versjonen, så vi får avvente "dommen"...
    -Selv om en ikke se screendoor er ikke sømløsheten på nivå med VW60 eller kongen av skarphet; M25.
    -Panoreringene, selv ved bruk av 1080p@24fps var ikke like imponerende som på de øvrige projektorene. Bra, for all del, men igjen litt mindre WOW-faktor enn på utvalget for øvrig. Også dette kan selvsagt være et område som forbedres på den endelige versjonen...

Pros HC6000:

-Utrolig jevne og fine panoreringer.
    -FLOTTE farger, selv om VW60 og M25 etter mitt syn var enda hakket flottere i så måte. Litt "LCD"-aktig på samme måte som TW2000, og selv om det høres litt i overkant negativt ut må jeg understreke at fargene var VELDIG gode, og en HEL DEL bedre enn på TW2000 (som da som kjent ikke var 100% kalibrert).
    -God detaljering i mørke scener, imponerende tatt panelkontrasten i betraktning.
    -Godt sortnivå, en hel del bedre enn TW2000...

Cons HC6000:

-Som TW2000 er ikke skarpheten på nivå med VW60 / M25. Uansett imponerende bra, nesten så bra at en kunne skimte bittelitt screendoor grunnet den svært oppegående linsen, men nå stod jeg litt over hakket nærme lerretet da.

Som en oppsummering vil jeg basert på dagens observasjoner rangere projektorene i følgende rekkefølge;

1.: VW60
    Delt 2. plass: M25
    Delt 2. plass: HC6000
    3.: TW2000

Nå har selvsagt de ulike teknologiene hver sine fordeler og ulemper, og en må jo selv vurdere disse i kombinasjon med pris. Jeg må til slutt også si at jeg er SVÆRT imponert over samtlige 1080P-projektorer i år, dette er bra greier selv om (heldigvis for oss freaker) det er en lang vei å gå før ting er PERFEKT. Bruken av 2.35:1-lerret har UTROLIG mye å si for opplevelsen, MYE mer enn jeg tidligere har antatt. Bruken av anamorfisk linse er videre selvagt morsomt, men jeg mener at bildet selv uten bruk av dette blir langt bedre enn uten. Det er i så måte nok viktig at en har det relativt mørkt bak lerretet samt kjøper et rammelerret med så bred ramme som mulig.

Mulig jeg kommer på noe mer...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for intrykk! Det er mye kjekt å få kjøpt denne høsten!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende oppsummering, Lygren ! Setter stor pris på slike tilbakemeldinger, da det ikke er alle som har mulighet til å være tilstede på disse messene.

En liten korrigering...
    I scener med blandet innhold faller den litt gjennom hvis jeg skal sammenligne med HD-1, men det er jo litt urettferdig, for den er veldig god, og ikke SÅÅÅ langt unna med M25 på dette området.
    HD1 er langt fra M25 når det kommer til ANSI kontrast, men ikke på intrafield/intrascene kontrast. ANSI kontrasten er kun en måling for gjelder for 4x4 sjakkbrettmønster (som du naturligvis vet).

Jo mindre lyse objekter det er i en mørk scene, jo bedre er intrafield kontrasten på HD1 versus M25 (med forbehold siden jeg ikke har sett M25). I lysere scener gir ganske sikkert M25 mere 3D bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Glimrende oppsummering, Lygren ! Setter stor pris på slike tilbakemeldinger, da det ikke er alle som har mulighet til å være tilstede på disse messene.

En liten korrigering...

HD1 er langt fra M25 når det kommer til ANSI kontrast, men ikke på intrafield/intrascene kontrast. ANSI kontrasten er kun en måling for gjelder for 4x4 sjakkbrettmønster (som du naturligvis vet).

Jo mindre lyse objekter det er i en mørk scene, jo bedre er intrafield kontrasten på HD1 versus M25 (med forbehold siden jeg ikke har sett M25). I lysere scener gir ganske sikkert M25 mere 3D bilde.
    Du har pugget denne du...

AVS Contrast Thread - Now with Dynamic Contrast Results! - AVS Forum

Bra presisjon fra deg AK som alltid!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott, begrepene er ikke alltid like lett å holde orden på. Vi intrafield/intrascene høres jo unektelig mye riktigere ut mht de fenomerer jeg forsøker å forklare...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har pugget denne du...
    Nehh, har kikket i den, men det er lenge siden. Når det er sagt, er det utrolig mye god lesing i den tråden, selv om det for veeeeldig mange, fort blir litt kjedelig.

Når det gjelder VW60 og bilde-dynamikk, synes jeg den er bedre enn VW50, men det er som kjent vanskelig å sammenligne uten direkte sammenligning. Men sammenlignet med HD1, er forskjellen så stor at en ikke trenger noen direkte sammenligning.
    Jeg har liksom fått inntrykk av at flere personer, deriblandt i USA, mener VW60 er ganske nærme på dette området.... Jeg er vel egentlig ganske uenig...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott stykke arbeid Lygren. En glimrende oppsummering for alle som ikke fikk deltatt på messen (og for de som var der, men ikke fikk tilgang til godt demo materiale). Det føles nesten underlig å lese et så langt innlegg med inntrykk, og ikke være uenig i noe av det jeg leser. Kanskje jeg begynner å bli gammel. ;-)

Når det gjelder AK's presisering Henning, så tror jeg neppe han har pugget noen AVS tråd for å komme til den konklusjon/oppfatning. Det er nok heller et resultat av nitidig interesse, og inngående erfaring med svært mange forskjellige projektorer. Hvilke ord man benytter forandrer ikke en projektors egenskaper, og HD1's store fortrinn har jo alltid vært kontrasten tilgjengelig i mellommørke scener. I lysere scener blir oppfattet (og målbar) kontrast stort sett gruset av alle DLP'er på markedet.

EDIT: det er ikke lurt å hente kaffe mens en skriver innlegg gitt. Ser AK slo meg med 11 minutter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når det gjelder VW60 og bilde-dynamikk, synes jeg den er bedre enn VW50, men det er som kjent vanskelig å sammenligne uten direkte sammenligning. Men sammenlignet med HD1, er forskjellen så stor at en ikke trenger noen direkte sammenligning.
    Jeg har liksom fått inntrykk av at flere personer, deriblandt i USA, mener VW60 er ganske nærme på dette området.... Jeg er vel egentlig ganske uenig...
    Og der er vi (som vanlig) veldig enige.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der er vi (som vanlig) veldig enige.
    Kanskje det er telepati ??

Hvordan oppfattet du M25 mtp regnbuer, Gorm ? Er den mye bedre enn eksempelvis W9000, IN82 etc (gitt at lysstyrken er lik) ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, jeg er vel ikke akkurat rette person å spørre, for jeg er særdeles lite "råka" av problematikken. Rommet til AVshop var så sort at jeg ikke fikk noe godt inntrykk av lysstyrken på projektoren. Jeg er av den oppfatning at jo høyere ansi-kontrast, jo større blir problemet. Kanskje det ville vært et større problem for Lygren om lysstyrken var satt til "full guffe"? Jeg får den vel hjem snart, og da blir det lettere å gjøre opp status på slikt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder AK's presisering Henning, så tror jeg neppe han har pugget noen AVS tråd for å komme til den konklusjon/oppfatning. Det er nok heller et resultat av nitidig interesse, og inngående erfaring med svært mange forskjellige projektorer. Hvilke ord man benytter forandrer ikke en projektors egenskaper, og HD1's store fortrinn har jo alltid vært kontrasten tilgjengelig i mellommørke scener. I lysere scener blir oppfattet (og målbar) kontrast stort sett gruset av alle DLP'er på markedet.
    AK og pugging så var det en spøk.. Vi hadde diskutert tråden dagen før:-)

Når det gjelder HD-1 og VW60 så er intrafield kontrast i mørke scener så er de også i mine øyne i to forskjellige divisjoner. DLP er det så lenge siden at jeg har sett state of the art, skal bli spennende å se M25.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som så dette og hva skyldes det ?
    Jeg så på vw60 først hadde tatt med dama for å se på projektorer
    bilde så veldig bra ut men så bevegde bilde seg til siden og da så bilde veldig uskarpt ut ,dama reagerte kraftig på det hehe .
    Så Pirates of the Caribbean.
    Prøvde å få noe fornuftig ut fra noen på sony standen men fikk ikke noe bra svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Battat
    Noen som så dette og hva skyldes det ?
    Jeg så på vw60 først hadde tatt med dama for å se på projektorer
    bilde så veldig bra ut men så bevegde bilde seg til siden og da så bilde veldig uskarpt ut ,dama reagerte kraftig på det hehe .
    Så Pirates of the Caribbean.
    Prøvde å få noe fornuftig ut fra noen på sony standen men fikk ikke noe bra svar.
    Hva mener du med bildet beveget seg ut til siden?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mente vel panorering vil jeg tro??:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tviler jeg på, for panoreringene var på ingen måte dårlige. Med mindre spilleren har fått et illebefinnende da? Etter hva jeg hørte var den nesten rødglødende, der den var plasser på toppen av receiveren i det varme rommet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •