Hur jag fick min m20 att ge 5000:1 i kontrast

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hur jag fick min m20 att ge 5000:1 i kontrast

Hej,

Jag vill lite kort berätta om hur jag fick min PD m20 att få bättre kontrast.
    Lite bakgrund om mig själv, jag arbetar som reparatör av hemelektronik och är van att "plocka isär" stereo, tv, datorer etc.

Nåväl, jag har varit väldigt nöjd med min m20 förutom på två saker

1, ljudnivå
    2, svärta/kontrast

Ljudnivån är inte så mycket att göra med då en hel del kommer ifrån färghjulet...
    Däremot gick det att göra en hel del med svärtan. I orginal efter D65 kalibrering brukar jag hamna på ca 2300:1 i kontrast i mitt "halvmörka" rum. Vid det första försöket provade jag att göra en iris med svart hårdpapper vid linsen. Det gav ingen större effekt, kontrasten ökade till ca 2500:1. Klart besviken började jag titta runt på nätet varför ex Sharp fick så höga värden på sina projektorer... Det visade sig att de använder två irisar, en vid lins samt en innan DMD-brickan.. Isär med projektorn igen, den här gången vågade jag inte använda papper utan hittade svart värmebeständig hårdplast. Det var lite "meckigt" att mäta ut var irisen skulle sitta samt hur stor den borde vara, men efter några försök fungerade det perfekt.

Hur blev det då??
    Orginal brukar min vid lowlamp leverera ca 420 ansi/lumen och 2300:1
    Min "omarbetade" m20 levererar ca 330 ansi/lumen och 5100:1 en fördubbling av kontrasten. Det går säkert att göra mer men då är det på bekostnad av tryck i bild.

Stort tack till Cine4home för massa bilder som gav idén..

Tomas

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0