Hur jag fick min m20 att ge 5000:1 i kontrast

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hur jag fick min m20 att ge 5000:1 i kontrast

Hej,

Jag vill lite kort berätta om hur jag fick min PD m20 att få bättre kontrast.
    Lite bakgrund om mig själv, jag arbetar som reparatör av hemelektronik och är van att "plocka isär" stereo, tv, datorer etc.

Nåväl, jag har varit väldigt nöjd med min m20 förutom på två saker

1, ljudnivå
    2, svärta/kontrast

Ljudnivån är inte så mycket att göra med då en hel del kommer ifrån färghjulet...
    Däremot gick det att göra en hel del med svärtan. I orginal efter D65 kalibrering brukar jag hamna på ca 2300:1 i kontrast i mitt "halvmörka" rum. Vid det första försöket provade jag att göra en iris med svart hårdpapper vid linsen. Det gav ingen större effekt, kontrasten ökade till ca 2500:1. Klart besviken började jag titta runt på nätet varför ex Sharp fick så höga värden på sina projektorer... Det visade sig att de använder två irisar, en vid lins samt en innan DMD-brickan.. Isär med projektorn igen, den här gången vågade jag inte använda papper utan hittade svart värmebeständig hårdplast. Det var lite "meckigt" att mäta ut var irisen skulle sitta samt hur stor den borde vara, men efter några försök fungerade det perfekt.

Hur blev det då??
    Orginal brukar min vid lowlamp leverera ca 420 ansi/lumen och 2300:1
    Min "omarbetade" m20 levererar ca 330 ansi/lumen och 5100:1 en fördubbling av kontrasten. Det går säkert att göra mer men då är det på bekostnad av tryck i bild.

Stort tack till Cine4home för massa bilder som gav idén..

Tomas

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne dobble iris-løsningen vet jeg flere har etterlyst fra PD, og da gjerne i motorisert utgave. Jeg tror nok svært mange vil anse 330 ansi lumen som i underkant av hva de kan akseptere, med mindre rommet er sortmaskert, og en gir øynene til til å venne seg til "mørket". I demo sammenheng, der lyset til tider er litt av og på, vil jeg nok foretrekke noe høyere lysutbytte.
    Men en ting tviler jeg ikke på, og det er at sortnivået er helt rått i hjemmekinoen din. Og det er jo nettopp sortnivået som har vært "problemet" på m20. Min gamle model one mkIII har jo både bedre on/off kontrast (3700:1) og bedre sortnivå enn en standard m20.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressant det du skriver, jag har ju skrivit om dubbla irislösningar länge nu.
    Fick du någon försämring i ansi/cr eller är det samma som tidigare?

Läste någonstans att Sim2 får ut en 60% cr ökning med Unishape lampa och BrilliantColor. Undrar vad PD kan göra med sin Vidi teknik om/när den kommer in i m20?? Om det nu var så "lätt" med dubbla iris, varför har inte PD gjort detta tidigare?

Roland

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel enklere å få plass til en tynn plastskive, enn en motorisert iris løsning vil jeg anta? En slik fast iris vil jo eliminere projektoren for alle de som trenger høyere lysutbytte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fast det går ju att ändra på lampan eller hur!!?? Tror väl att de 330 a/l som nämns är vi lowlamp... sen finns 10 steg upp..

Roland

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men de ti stegene gir et maksimalt løft på 20%, så det utgjør vel ingen enorm forskjell. Jeg tror nok (som du har vært inne på mange ganger) at løsningen er en justerbar iris. Gjerne implementert i en ny plattform, der støyreduksjon også har vært vektlagt. :-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den är uppmätt i lowlamp så visst 20% mer går att få ut!! Man ska oxå tänka på att jämfört med m2 är om jag inte kommer ihåg helt fel m20 strypt ganska ordentligt i roden. Dvs det går att få ut mer ansi lumen om man från PD:s sida vill.

Roland var hittar du info om Unishape? Det låter väldigt intressant. Undrar vad PD har för tankar för m20 framöver.

Tomas

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanske läge för en m20 mkII...

1, Dubbla iris varav en variabel
    2, Vidi lampa
    3, Samma elektronikplatform som M25
    4, Omarbetat BC hjul ex RYGCBMRYGCBM
    5, Tystare fläktar.
    6, 720p DC4 chip
    7, DynamicBlack

Visst är chassit litet men M25 är ännu mindre...

Roland

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra brosjyren til M25 :
    The new FusionPlus VIDI UHP™ lamp is the first of its kind. Using a totally dynamic digital driver power supply, it remains true in image quality throughout its life, for an uprecedented long term stability.

Betyr "true in image quality throughout its life" at dette er en lampe som får mer spenning ettervert som lysstyrken avtar ? Slik at lysstyrken/ansilumen er stabil hele levetiden...?

Eller så er det vell muligens noe lignende Osram teknologi som Sim2 benytter seg av.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag tror att det är Philips svar på Unishape... Osram har dock varit duktiga på att beskriva hur Unishape fungerar... medan det finns väldigt lite info om Vidi.

Sim2 säger dock att de får 60% ökning av CR med Unishape och BrilliantColor

Roland

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd dette, men det er noe jeg ikke helt skjønner med dette.

En iris som jobber aktivt med å åpne opp eller lukke for lyset avhengig av lysstyrke verdiene som ligger i kildemateriale og spiller på lag med øyets ulineæritet lysfølsomhet og som man både kan se og måle maks/min verdier på lerretet skjønner jeg hvordan virker, men helt hvordan en fast nedstrupings iris et sted mellom lampa og linsa kan øke kontrast verdien, det skjønner jeg ikke helt.

Stjeler ikke en passiv iris prosentvis like mye over hele lysstyrke område, slik at man får et mindre lyssterkt bilde i toppen men til gjengjeld et noe bedre sortnivå.

Er det en måleteknisk effekt der man "lurer" måleinstrumentet eller spiller det mere på gamma verdier osv som øker opplevd kontrast.

Har også lurt på om det kan være en form for forbedret optisk ytelse, noe lignende en moderat nedblending av kamera linser kan gi, eller kanskje måten DLP brikka jobber med å vinkle og sende avsted det lyset som skal gjennom linsa og det som ikke skal sendes ut.

Kort spurt, Hva er den prinsipielle og tekniske forklaringen på økt kontrast med en passiv og fast nedstruping av lyset på en slik PD M20 projektor?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink M20

Jeg har i dag PD model two.
    Lønner det seg for meg å sende den inn til oppgradering?
    Vil bilde bli mye bedre, sortnivå?:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Ask4me2

Det är just det.. om man använder en iris stryper du bara ljusflödet procentuellt men använder du två dvs en innan och efter brickan, det är då du får en kontrast skillnad.. Se hur sharp mfl har lyckats med sina produkter.

Tomas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •