Screendoor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Screendoor

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Screendoor

Jeg starter en ny tråd om dette emnet for at folk skal få komme med sine synspunker om dette tema.

Jeg håper at man her kan legge inn sine erfaringer med dette og hvor nærmt inn til lerret du må før du ser det.

Legg også gjerne inn hvilken projektor du synes er den BESTE og den VÆRSTE på dette med screendoor.
    Mvh bigtor

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er 1,5x lerretsbredden et minimum for 720p LCD (siste generasjon). Alt under dette er ensbetydende med at små lyse objekter på lerretet, ser ut som de er bygget av dårlig sammensatte lego-klosser. Kanskje jeg burde skaffet meg de-fokuserende briller, slik at synet blir dårligere?
    720p DLP tåler sitteavstand ned mot 1,2-1,3x av lerretsbredden, men her er ikke problemet like stort selv ned mot 1x bredden. Forskjellen i fillrate er jo enorm, målt i prosent. Helt uinteressant selvsagt for de "regnbue-sensitive", men jeg holder altså på 1,5x på 720p LCD. 1080p LCD er ikke noe problem før bildet blir ubehagelig stort. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening må det være en viss forskjell på de forskjellige prosjektorene. Jeg så den siste til Sony, husker ikke i farten hva den het, men den var rimelig. Jeg hadde store problemer med screendoor på denne, men har sjelden problemer med dette til vanlig før jeg kommer for nærme.

Jeg har sett andre til Sony som har vært veldig bra på screendoor problemet.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Jeg starter en ny tråd om dette emnet for at folk skal få komme med sine synspunker om dette tema.

Jeg håper at man her kan legge inn sine erfaringer med dette og hvor nærmt inn til lerret du må før du ser det.

Legg også gjerne inn hvilken projektor du synes er den BESTE og den VÆRSTE på dette med screendoor.
    Uten å være frekk; jeg skjønner ikke helt poenget? I det øyeblikket man plages av dette fenomenet, så er det ingen vei utenom å øke betraktningsavstanden?
    Det er ganske sikkert forskjeller ute og går her, men jeg sliter litt med å forstå hvor du vil hen...:?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Screendoor ******* på LCD projectorer er de siste åra blitt betraktelig forbedret. Etter min mening er synelig screendoor det mest ødeleggende fenomenet en projector kan ha.

Til tross for de seneste åras forbedringer vegrer jeg meg fortsatt for hele LCD teknologien. Jeg greier hvertfall ikke se noe av det på de nyere modellene fra normal avstand. Ble rimelig imponert over epsonen som avshop viste på messa nå

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Screendoor ******* på LCD projectorer er de siste åra blitt betraktelig forbedret. Etter min mening er synelig screendoor det mest ødeleggende fenomenet en projector kan ha.
    Enig her. På de nye 1080p LCD er fenometet kraftig redusert, og i mine øyne ikke et problem i det hele tatt.

Har man stort nok lerret, så vil man se det med 720p LCD. Men da skal du sitte nærme.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Uten å være frekk; jeg skjønner ikke helt poenget? I det øyeblikket man plages av dette fenomenet, så er det ingen vei utenom å øke betraktningsavstanden?
    Det er ganske sikkert forskjeller ute og går her, men jeg sliter litt med å forstå hvor du vil hen...:?
    Jeg er ute etter å få frem at det er forskjell på den enkelte og at for noen så er ikke dette ett problem mens andre sliter med det i forhold til avstand til lerretet.

Og også fordi det har vært en del diskusjon omkring dette i andre tråder så derfor en egen tråd:-)
    Mvh bigtor

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, greit nok.
    Men fortsatt så har jo dette "problemet" i de aller fleste tilfelle, sammenheng med at man har for kort sitteavstand i forhold til bildestørrelse.
    Ettersom fenomenet enkelt lar seg eliminere ved å øke betraktningsavstanden inntil screendoreffekten forsvinner, så ser i alle fall ikke jeg på dette som noe problem. ;-)

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ok, greit nok.
    Men fortsatt så har jo dette "problemet" i de aller fleste tilfelle, sammenheng med at man har for kort sitteavstand i forhold til bildestørrelse.
    Ettersom fenomenet enkelt lar seg eliminere ved å øke betraktningsavstanden inntil screendoreffekten forsvinner, så ser i alle fall ikke jeg på dette som noe problem. ;-)
    Nei greit nok men det blir av mange oppgitt en bestemt avstand man bør sitte ifra lerretet for ikke å se det og det er dette jeg vil få frem at ikke alle ser dette selv om man sitter nærmere enn det som blir oppgitt.

Jeg synes og at det kan være greit å få frem at ikke alle opplever bilde likt og at det er forskjeller på hvordan vi oppfatter de enkelte ting i bilde.
    Mvh bigtor

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •