Førstegangskjøper!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangskjøper!

Trenger hjelp!!!
    Er på jakt etter min første projektor,som primært vil bli brukt til fremvisning av fotball.
    Kasteavstand fra projektor til lerret vil ligge på rundt 3,6 m og sitteavstanden vil bli omtrent den samme.Ønsker et lerret på 77 - 92 tommer.
    Som den amatøren jeg er har jeg i lengre tid saumfart avforum og lignende for å få en viss insikt før det blir gjort et innkjøp.
    Valget vil trolig stå mellom EPSON EMP-TW700 og LG AN110,
    som ligger innenfor mitt budsjett.
    Har forøvrig også vurdert BENQ 8720 og 7700.
    Kan legge til at rommet neppe vil være optimalt lysmessig(dvs ikke stummende mørke).

Ønsker konstruktive innspill som kan gjøre livet enklere for en EKTE AMATØR...

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av årets amatør
    Trenger hjelp!!!
    Er på jakt etter min første projektor,som primært vil bli brukt til fremvisning av fotball.
    Kasteavstand fra projektor til lerret vil ligge på rundt 3,6 m og sitteavstanden vil bli omtrent den samme.Ønsker et lerret på 77 - 92 tommer.
    Som den amatøren jeg er har jeg i lengre tid saumfart avforum og lignende for å få en viss insikt før det blir gjort et innkjøp.
    Valget vil trolig stå mellom EPSON EMP-TW700 og LG AN110,
    som ligger innenfor mitt budsjett.
    Har forøvrig også vurdert BENQ 8720 og 7700.
    Kan legge til at rommet neppe vil være optimalt lysmessig(dvs ikke stummende mørke).

Ønsker konstruktive innspill som kan gjøre livet enklere for en EKTE AMATØR...
    Til det du beskriver at du skal bruke den til her vil jeg anbefale deg å gå for TW700 da den er den klart mest lyssterke av de noe som er en stor fordel når du ikke har det helt mørkt i rommet.
    Mvh bigtor

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med bigtor, TW700 er kanon til det bruket. Sportsendinger krever mye lys, og der leverer TW700 i "bøtter og spann".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/generell-chi...rum-faqen.html

Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Prosjektor, DLP eller LCD?: Et kraftig argument mot DLP, er at om ikke man selv har problemer med dette, så får man jo av og til besøk. Dersom man ikke får mye besøk, kan man velge DLP.

Hvilken prosjektor: For tiden Epson TW700 som er 720p.Den er det beste kjøpet for pengene, ca 9500.
    Hvis du må spørre om det er noe poeng i å betale det dobbelte for 1080p, så holder det sikkert med 720p forbedringen ligger på ca 10-20 %.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært fint om du presenterte synspunktet ditt som din egen mening Vertigo, og ikke prøver å tillegge den mer "tyngde" enn den er verd. Å linke til et innlegg i en uoffisiell tråd, plassert i generell chitchat kategorien, er neppe noe sannhetsvitne. ;-)
    Jeg har huset fullt av besøk hele tiden, og har aldri fått tilbakemelding om at projektorene mine har vært noe problem. Snarere tvert i mot.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort lerret "anbefales" til en slik sitteavstand, og vil det optimale være et hvitt eller grått lerret?

Beklager om jeg "kupper" tråden men har samme forhold, og lurer på den samme projektoren...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvor stort lerret "anbefales" til en slik sitteavstand, og vil det optimale være et hvitt eller grått lerret?

Beklager om jeg "kupper" tråden men har samme forhold, og lurer på den samme projektoren...
    Det går greit med ett på 100 tommer og jeg personlig ville gått for ett hvitt lerret da jeg synes det gir det beste bilde.
    Mvh bigtor

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Det går greit med ett på 100 tommer og jeg personlig ville gått for ett hvitt lerret da jeg synes de gir det beste bilde.
    Takker.
    Har antakelig ikke plass til noe større enn rundt 90".
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at du ikke har så god lyskontroll vil jeg absolutt anbefale deg et grått lerret. Lysrefleksjoner og ambient lys vil i større grad vaske vekk detaljer i mørke områder på et hvitt lerret. Hvitt lerret er derimot det soleklart valg for et 100% maskert rom. Det er det imidlertid ikke mange av oss som har.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med tanke på at du ikke har så god lyskontroll vil jeg absolutt anbefale deg et grått lerret. Lysrefleksjoner og ambient lys vil i større grad vaske vekk detaljer i mørke områder på et hvitt lerret. Hvitt lerret er derimot det soleklart valg for et 100% maskert rom. Det er det imidlertid ikke mange av oss som har.
    Selv om du ikke har 100% lyskontroll i rommet synes jeg at ett hvitt lerret gir ett klarere og bedre bilde men det beste blir vel om man selv sjekker ut hva man liker best.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at bildet i lyse områder får et løft på hvit duk, men prisen en betaler i mørke områder er alt for stor. Øynene våre er jo også "enklere" å lure i den lyse enden. Det lyseste grå punktet vi kan se, vil alltid fremstå som hvitt. I den mørke enden er det verre, for du kan aldri lure øyet til å oppfatte grått som sort.
    Adeo kommer også med en "mellomløsning" om ikke lenge, altså en krysning mellom tradisjonell grå og hvitt duk. lerretet skal etter sigende ende opp med gain rundt 1,18, noe som burde sikre deg punchen i toppen av gråskalaen, samtidig som det gir litt drahjelp i bunnen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilbake fra en aldrig såliten bytur!

hyggelig å se at responsen på mitt innlegg har vært såpass.
    Spesielt hyggelig å se at Gorm også har engasjert seg. Etter å ha tilbragt rimelig mye tid inne på Avforum i en lengre periode
    ,føler jeg at man kan tillegge Gorms innspill en viss tyngde..
    Slik det ser ut pr.nå blir min første projektor en Epson emp tw700.
    Men er fremdeles lutter øre for meninger og gode råd!!
    Hvor stor er forskjellen reint billedmessig for en amatør,mellom Epson og Lg??
    Snakker vi kun om små marginer??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere spørsmål..

OG hvordan er forholdet Epson og Benq 8720??
    Skullle jo tro at bilde på en projektor som benq i den prisklassen ville være å foretrekke???

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er i grove trekk at AN110 har noe bedre detaljering i mørke områder, på grunn av sin høyere kontrast. AN110 tillater også noe større lerret, uten at det blir noe synlig pixelstruktur (på TW700 bør du ha en sitteavstand på minimum 1,5 ganger lerretsbredden).
    Ellers vil jeg si at TW700 har større fargerom, og den har lysstyrken du trenger til sportssendinger. Når det er filmtid er det bare å bytte fra "normal" modus til "theater black", og projektoren er fintunet for gode filmopplevelser.

8720 stiller i en annen klasse, men den er jo heller ikke å få kjøpt lenger (dessverre).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk!

Da takker jeg for all informasjon.
    Mitt valg faller med all sannsynlighet på Epson,
    som inngangsbillett til hjemmekinoens verden.
    Ligger forøvrig flere Benq 8720 til salgs ute på avtorget

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er i grove trekk at AN110 har noe bedre detaljering i mørke områder, på grunn av sin høyere kontrast. AN110 tillater også noe større lerret, uten at det blir noe synlig pixelstruktur (på TW700 bør du ha en sitteavstand på minimum 1,5 ganger lerretsbredden).
    Ellers vil jeg si at TW700 har større fargerom, og den har lysstyrken du trenger til sportssendinger. Når det er filmtid er det bare å bytte fra "normal" modus til "theater black", og projektoren er fintunet for gode filmopplevelser.

8720 stiller i en annen klasse, men den er jo heller ikke å få kjøpt lenger (dessverre).
    Dette med sitteavstand er det delte meninger om og jeg har ikke problemer med å sitte nærmere enn 1,5 ganger lerretsbredden på tw700.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og poenget i denne sammenhengen er? Du er vel enig i at kravet til sitteavstand er vesentlig høyere på TW700 enn på AN110? Forskjellen i fillrate er jo enorm, så å påstå noe annet vil jo falle på sin egen urimelighet.

EDIT: Ser det ligger 3 stykk 8720 tilsalgs på AVtorget. Her kan det med andre ord være mulig å gjøre et kupp. Burde være mulig å få tak i en til en fornuftig pris.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og poenget i denne sammenhengen er? Du er vel enig i at kravet til sitteavstand er vesentlig høyere på TW700 enn på AN110? Forskjellen i fillrate er jo enorm, så å påstå noe annet vil jo falle på sin egen urimelighet.

EDIT: Ser det ligger 3 stykk 8720 tilsalgs på AVtorget. Her kan det med andre ord være mulig å gjøre et kupp. Burde være mulig å få tak i en til en fornuftig pris.
    Poenget er Gorm at ikke alle har de samme problemene med at de ser SD på kortere avstand enn den som du oppga.
    Jeg vil også bare si at det beste nok er å få en demo så kan vær og en selv bedømme hva de synes.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du ikke bryr deg om SDE er jo selvfølgelig noe trådstarter må ta med i vurderingen av innleggene dine. Ellers er jeg enig i den siste setningen bigtor, men problemet er at slik demo også kan være svært misvisende. Feilkalibrering og dårlige demorom kan fort løfte frem det dårligste alternativet som "vinner". Det ser vi jo eksempler på hele tiden.
    Nå er jo heller ikke dette en tråd vi på død og liv må være "uenige i alt", vi har tross alt anbefalt samme projektoren. Kanskje på tide å la resten ligge, og heller fokusere på trådstarters behov.
    Trådstarter kan selvfølgelig ta kontakt via PM, så kan jeg dele synspunktene fra testene gjort for Hjemmekino. Jeg har jo testet og gjort målinger på alle de nevnte projektorene, under like forhold.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært fint om du presenterte synspunktet ditt som din egen mening Vertigo, og ikke prøver å tillegge den mer "tyngde" enn den er verd. Å linke til et innlegg i en uoffisiell tråd, plassert i generell chitchat kategorien, er neppe noe sannhetsvitne. ;-)
    Jeg har huset fullt av besøk hele tiden, og har aldri fått tilbakemelding om at projektorene mine har vært noe problem. Snarere tvert i mot.
    Jeg har jo sitert meg selv, og det er vel ikke mulig å presentere det mer som min mening eller hva?

En uoffisiel FAQ er vel nettopp det, ufoffisiell, og representerer altså ikke avforum sitt syn på noe, men den enkelte skriver av inlegget?

At du ikke får tilbakemeldinger fra de som besøker deg om regnbuer, stiller jeg flere spørsmål ved, men dette er ikke rette tråden til å belyse dette i. Men jeg benytter meg av min rett til i si ifra, slik at ikke noen gjør den feilen, i mine øyne, å kjøpe en prosjektor som ikke holder mål. Jeg får vel, for din skyld, understreke at dette er min mening og ikke din.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •