BenQ PE8720 vs Sony VPL-VW60 (Gorm?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ PE8720 vs Sony VPL-VW60 (Gorm?)

Hei!

Da PE8720 ble dumpet i fjor høst, var jeg en av dem som heiv meg på lasset. Dette var min første projector, og jeg har vært meget fornøyd med den. Vurderer nå å bytte den ut med Sony's VPL-VW60, da det frister med Full HD ettersom Blu-Ray samlingen min er stadig stigende. Men da jeg ikke har sett Sony'en i aksjon, samt har vært meget fornøyd med BenQ'en lurer jeg på om det er verdt ett bytte? Er forskjellen enorm? Gorm? Andre?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kan leve med mellomlegget opp til VW60, så er den definitivt en solid oppgradering. Det er vel ingen ting VW60 ikke gjør bedre enn 8720 (bortsett fra målt ansi-kontrast kanskje?).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brodern skal kjøpe BenQ'en av meg for 10k hvis jeg oppgraderer, så blir et solid mellomlegg ja. Men kan jo ta meg råd til det, spørs bare hvordan jeg prioriterer:razz: Er forskjellene meget synlige på et 90" lerrett,eller er det mer at den er litt bedre på alt? Er liksom litt ute etter en wow-effekt, litt som om man skulle sittet på en Sony V2000, og byttet den ut med en W3000. Har egentlig ikke så fryktelig god peiling på bilde,ansi-kontrast sa meg f.eks lite og ingenting så det jeg egentlig spørr om er...ville mannen i gata sett stor forskjell på BenQ'en og Sonyen? Eller skal jeg temme oppgraderingsspøkelset et år til? :? Og hvordan er den på vanlige dvd'er i forhold til BenQ'en..? Har noen hundre flere dvd filmer enn BD

Noen som vet om noen plasser i stavanger-området som har demo på Sonyen?

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Resonanse i Stavanger (i samme gate som hificenteret,på hjørnet) har nettopp fått inn en VW60. Vet ikke om den er kalibrert 100%, men ta deg en tur ned å kikk

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for tipset Vet hvor det ligger, så blir nok til at jeg tar en tur innover til uken

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wrongjuan
    Brodern skal kjøpe BenQ'en av meg for 10k hvis jeg oppgraderer, så blir et solid mellomlegg ja. Men kan jo ta meg råd til det, spørs bare hvordan jeg prioriterer:razz: Er forskjellene meget synlige på et 90" lerrett,eller er det mer at den er litt bedre på alt? Er liksom litt ute etter en wow-effekt, litt som om man skulle sittet på en Sony V2000, og byttet den ut med en W3000. Har egentlig ikke så fryktelig god peiling på bilde,ansi-kontrast sa meg f.eks lite og ingenting så det jeg egentlig spørr om er...ville mannen i gata sett stor forskjell på BenQ'en og Sonyen? Eller skal jeg temme oppgraderingsspøkelset et år til? :? Og hvordan er den på vanlige dvd'er i forhold til BenQ'en..? Har noen hundre flere dvd filmer enn BD

Noen som vet om noen plasser i stavanger-området som har demo på Sonyen?
    Dersom du forer begge projektorene med HD-materiale, er det snakk om en WOW-effekt ja. På SD-materiale er ikke forskjellene så markante.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis du kan leve med mellomlegget opp til VW60, så er den definitivt en solid oppgradering. Det er vel ingen ting VW60 ikke gjør bedre enn 8720 (bortsett fra målt ansi-kontrast kanskje?).
    målt ansi? er denne forskjellen så liten at den rett og slett er vanskelig å se?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP-projektorer har generelt sett langt høyere ANSI-kontrast enn LCD og LCoS. Panelkontrasten er høyest på LCoS, men det betyr ikke at målt kontrast mellom hvitt og sort (målt i "sjakkbrett-mønster" på lerretet = ANSI-kontrast) er like bra. For eksempel måler IN82 langt høyere ANSI-kontrast enn HD1.

Nå er det svært mange parametre som spiller inn for valg av projektor, og ANSI-kontrast er bare en av dem. Prøv å få sett projektorene før du skal handle, og kjøp den projektoren som du syns fungerer best.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spørsmål har du utnyttet den projektoren du har, ofte er det veldig mye og hente på kalibrering og forbedring av rommet.Ellers er min mening er at vw 60 er mer virkelightestro i måten den viser bilde på , mens 8720 og andre DLp er gjerne har litt i overdreven fargeskarphet, som for mange vil gi en wow effekt. På et 90 tommer lerret vil jeg tro at du må se nøye etter detaljer for og se forskjeller på 720 kontra 1080, problemet er når du først oppdager de er du solgt! Har selv samme problem, var i grunn fornøyd med min 720 proj, men etter og ha sett mange av de nye 1080 projektorene lurer oppgraderingsspøkelse i bakgrunn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •