Striper ved bevegelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Striper ved bevegelse

i går skulle jeg se på film for første gang på en måned, og oppdaget da noe forferdelig. Ved bevegelser/panorering har det dukket opp noen horisontale "striper". Disse syns ikke ved stillbilder, men kun ved bevegelse. Det virker som om konturene av objektene som beveger seg "henger igjen", omtrent som når Supermann tar av og skyggen henger igjen...

Dette er noe nytt som jeg ikke har sett før, og jeg har ikke gjort noen foarndringer på opsettet, byttet kabler etc.

Har Pioneer 868 og SONY HS-60 med Supra 10m HDMI.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å deaktivere støyreduksjonen i både spiller og projektor (NR/DNR/noice-reduction)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPØRSMÅL: Hvorfor blir det ”skygger” på skjermen?

SVAR: Mange LCD-skjermer har problemer med å vise bilder med raske bevegelser. Da oppstår gjerne etterslep og ”kladding” i bildet. Etterslepet er mest tydelig på store skjermer. Men LCD-teknologien forbedres stadig og de beste har responstid under 8 millisekunder. Plasmaskjermer med responstid under 2 millisekunder har ikke etterslepsproblemer. Derimot kan støyfilteret og selve bildebehandlingen i både plasma og LCD-skjermer også føre til etterslep.

Hentet fra denne artikkelen: Er plasma eller LCD best? - Electroworld

Mulig at om du slår av etterbehandling av signalet på TV'en kan hjelpe men det blir som å velge mellom pest eller kolera. Dårlig kvalitet/lite etterslep eller høy kvalitet med etterslep, årsaken er hvilken teknikk tv'en benytter til etterbehandling/justering av signalet, denne varierer veldig fra produsent til produsent.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å skru av støyreduksjonen på en projektor er ikke noe "problem". I motsetning til et TV-apparat, er det "dårligste" signalet projektoren skal jobbe med gjerne DVD-plater. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i går skulle jeg se på film for første gang på en måned, og oppdaget da noe forferdelig. Ved bevegelser/panorering har det dukket opp noen horisontale "striper". Disse syns ikke ved stillbilder, men kun ved bevegelse. Det virker som om konturene av objektene som beveger seg "henger igjen", omtrent som når Supermann tar av og skyggen henger igjen...

Dette er noe nytt som jeg ikke har sett før, og jeg har ikke gjort noen foarndringer på opsettet, byttet kabler etc.

Har Pioneer 868 og SONY HS-60 med Supra 10m HDMI.
    Er dette synlig på alle kilder og alt materiale ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette høres veldig ut som dårlig deinterlacing.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Er dette synlig på alle kilder og alt materiale ?
    Merkelig nok ikke. Det er ikke synlig på f.eks Biler og Blades Of Glory, men veldig synlig på f.eks The Good Shepherd og Oceans Thirteen.

Fram til nå har det ikke vært synlig på noen filmer, og jeg har som nevnt ikke forandret noen instillinger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken oppløsning kjører du ut av DVD-spilleren?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Synes dette høres veldig ut som dårlig deinterlacing.
    Det synes jeg også. Enten er det spilleren din som har problemer med deinterlacingen eller så er det en film med deinterlacingsartefakter. Det er merkelig nok en del filmer har dette problemet, mens de fleste har det ikke.

Prøv å endre oppløsningen ut fra DVD-spiller til 576i, og la pj'en ta seg av oppskaleringen. Da skal du se at du blir kvitt problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvilken oppløsning kjører du ut av DVD-spilleren?
    720P

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endre til 576i. Når jeg har filmer med deinterlacingartefakter endrer jeg til 576i og problemet forsvinner. Bildet blir generelt sett litt dårligere og mer grovkornet, men man blir kvitt stripene.

The Good Shepard har dette problemet. Testet Ocean's Thirteen nå, og den så ikke ut til å ha dårlig deinterlacing, men generelt sett ELENDIG bildekvalitet...blir så skuffet når det kommer splitter nye filmer med så dårlige overføringer...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Endre til 576i. Når jeg har filmer med deinterlacingartefakter endrer jeg til 576i og problemet forsvinner. Bildet blir generelt sett litt dårligere og mer grovkornet, men man blir kvitt stripene.

The Good Shepard har dette problemet. Testet Ocean's Thirteen nå, og den så ikke ut til å ha dårlig deinterlacing, men generelt sett ELENDIG bildekvalitet...blir så skuffet når det kommer splitter nye filmer med så dårlige overføringer...
    Skiftet til 576i, og det hjalp mye på The Good Shepherd. Oceans Thirteen ser lit bedre ut, men billedkvaliteten er som du sier fryktelig dårlig. De har kanskje lagt på Grain med vilje, for å få den til å se eldre ut? Isåfall har de gjort en elendig jobb. Det "blør" en del rundt tekstingen, og logoer ved intro etc. ser ut som dårlige GIFer (pikselerte).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp...det er mye rart å se på nye filmer om dagen. Skulle tro produsentene gjorde DVD-utgivelsene ekstra dårlige for å få folk over på HD-formatene. Rocky Balboa og The Departed er to andre filmer jeg kommer på i farten som har bildekvalitet til stryk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en kombinasjon av de-interlacing og støyreduksjon. Det er variabel kvalitet på DVD-utgivelsene, og noen av dem er bare helt elendige.
    Har du deaktivert støyreduksjonen? Filmer med mye kunstig tilsatt grain får jo støyreduksjonen til å jobbe overtid, og det går kraftig ut over all prosessering. Filmen er jo tilført grain for å "se gammel ut", og da blir det jo feil å skulle se den "støyfri"?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Oceans Thirteen er det den generelle bildekvaliteten som er horribel. Jeg har da sett mange eksempler på filmer som har blitt filmet med høy iso, gjennom ulike filtre osv for å skape et "rufsete" eller spesielt inntrykk. Spielberg, blant annet, har en del eksempler på dette - der det har blitt gjort med suksess.

I dette tilfellet er det rett og slett en elendig overføring det er snakk om, spør du meg. Sjekket bitraten, og den ligger stort sett jevnt på rundt 6 mbps gjennom hele filmen. Rett og slett dårlig koding.

Når det gjelder The Good Shepard og flere andre, så er bildekvaliteten i seg selv egentlig god, men det er disse grusomt plagsomme deinterlacingartefaktene som dukker opp når man kjører en annen oppløsning enn native 576i ut fra spilleren. Og når man ikke får oppskalert blir ikke bildekvaliteten helt den samme, selvom The Good Shepard ser relativt bra ut i 576i også.

PS: Alle varianter av støyreduksjon er permanent avslått i mitt tilfelle.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •