Epson tw700: 720x1280 eller 768x1365?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson tw700: 720x1280 eller 768x1365?

Har klippet denne fra min egen tråd under "reciver/forsterker" da det ser ut til at prosjektoren kan være problemet.

Utgangspunktet er at jeg, med innstillingen "through" på tw700, og med 720p signal ut fra forsterker/dvd får en sort ramme rundt hele bildet. er ca 5-6cm som mangler både oppe, nede og til høyre og venstre (på 77" lerret).

Setter jeg prosjektoren til "normal" dekker bildet hele lerretet, men da får det også litt dårligere kvalitet (pga at prosjektor må skalere opp de siste 5-10%).

Har fått tips om at lcd panelene i tw700 mulig har en oppløsning som er høyere enn 720x1280, mulig 768x1365. (Selv om det i alle manualer står 720x1280). Dette kan i så fall forklare problemet mitt. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har en sort ramme rundt hele bildet (også på sidene) når du spiller av kildemateriale oppskalert til 1280x720 oppløsning, og 16:9 format, da er det et problem fra kilden. Det vil si at enten DVD-spilleren eller receiveren din roter til signalet (eller oppskaleringen).

Tipset du har fått angående projektorens oppløsning er bare tull! Oppløsningen er 1280x720, og du kan aldri nyttegjøre noen høyere paneloppløsning på denne projektoren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klippet dette ut fra manualen til tw700:

"Når bildeoppløsningen er 1280x720 eller mindre, og Through (gjennom) er valgt, projiseres bildet tydeligere siden oppløsningen er den samme" OK

"Hvis du (med Thorugh) vil porjisere bildet slik at det fyller hele skjermen, bruker du zoomjusteringen eller justerer avstanden mellom prosjektor og skjerm"

Dette må da bety at epson er klar over at bildet ved denne innstillingen ikke dekker hele lerretet. Som igjen betyr at ikke alle pixelene blir utnyttet. Som igjen, men 720x1280 signal inn, betyr at bildebrikken har en høyere oppløsning enn 720x1280...? (Gitt at det øverste sitatet stemmer.)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, tror nok du misforstår det der kraftig gitt.
    Lite hint; zoom-justering, som i zoomringen på linsen. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, stemmer som du sier. Jeg må bruke zoomringen på linsen til å zoome inn for å få bildet til å dekke hele lerretet med denne innstillingen.

Eneste forklaring jeg kan tenke meg er at det skjer noe med optiken når jeg benytter denne innstillingen. Blir noe slik:

720p inn og "normal" gir 720p ut som dekker lerretet 100%.

720p inn og "through" gir 720p ut, men pga justering av optikk dekker dette nå kun 90% av lerretet, jeg må altså bruke zoomringen for å, på ny, dekke 100% av lerretet.

Men ikke spør meg hvorfor de har laget det så tungvint....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt 720p inn, gir korrekt 720p ut. Du har imidlertid ikke korrekt 720p inn. Feilen ligger ikke i projektoren men i kilden, eller i receiveren (for signalet gikk vel gjennom denne ?).

Jeg hart selv matet TW700 med 720p fra diverse kilder, og projektorene jeg har testet, har skalert dette korrekt (med aspect "through").
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 100% sikker på at forsterker gir ut 720p.
    Bruker denon 1940 og 3808, med HDMI mellom disse + HDMI fra forsterker til prosjektor. Har prøvd å la både dvd og forsterker skalere opp til 720p, med samme resultat.

Men etter å ha snakket med epson ser det ut som jeg hadde rett mhp mitt siste innlegg.

Med 720p inn på HDMI gir både "normal" og "through" ut 720p. Men det skjer noe med opptikken her slik at "normal" gir et litt større bildet enn "through". Skjer altså ingen skalering (eller kvalitetforringelse slik jeg trodde jeg så...) på noen av disse to innstillingene, de har bare litt ulik zoom ration ut.

Men hva og hvorfor det skjer noe med optikken her var det ingen som kunne svare meg på.

Regner altså saken for løst og legger tråden død hvis ingen andre har flere kommentarer. Takk for hjelpen Grom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •