trenger hjelp til prosjektorvalg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile trenger hjelp til prosjektorvalg

Xell skrev i ett innlegg:
    av 1080 projektorer til under 30k har du:

BenQ W9000
    Epson EMP-TW1000
    Mitsubishi HC5000
    MITSUBISHI HC6000
    Optoma HD80
    PANASONIC PT-AE1000
    Sony VPL-VW50

Har sikkert glemt noen i farta. Pluss at jeg ar ikke giddi å rota så mye etter priser. 2. generasjons 1080 projektorer er på vei inn i markedet så orisene på 1. generasjons synker om dagen. Les litt rundt på dette forumet så finner du mye info om fordeler og ulemper med de forskjellige.

jeg tror jeg vil ha DLP....også vil jeg ha en med minimum hd ready...

også max 3 meter fra lærret helst..

hdmi inngang

mellom 10 og 20 tusen kr helst

helst så bra lysstyrke at jeg kan ha grått lærret da jeg har hørt det er bra(svart blir svart)

blir gla for forslag da jeg har lite peiling men skal kjøpe prosjektor i nermeste fremtid

ps: er det noe mer jeg burde passe på i valg av prosjektor eller lærret?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av patchie
    Xell skrev i ett innlegg:

jeg tror jeg vil ha DLP....også vil jeg ha en med minimum hd ready...

også max 3 meter fra lærret helst..

hdmi inngang

mellom 10 og 20 tusen kr helst

helst så bra lysstyrke at jeg kan ha grått lærret da jeg har hørt det er bra(svart blir svart)

blir gla for forslag da jeg har lite peiling men skal kjøpe prosjektor i nermeste fremtid

Alle de som er listet opp er bra. Personlig liker jeg DLP best. Har du mulighet å få testet noen da?

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis 20000 er en grense så finnes det vel ingen DLP i dennne priskategori, i tillegg har jo dlpene noe mer begrensning når det gjelder plasering. du bør se noen av de aktuelle før du bestemmer deg, men personelig ville jeg også vurdert lcd og SXRD til sony. Epson tw1000 til 19900 er jo et bra alternativ, bra plasseringsmulighter og god lampegaranti er jo også et +. Billigste alternativ i 1080p klassen er vel etter det jeg har sett MITSUBISHI HC4900
    til ca 16400.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av patchie
    Du må ta litt hensyn til rommet. Altså; hvor kan du plassere projektoren, hva er avstanden fra der du kan plassere projektoren, hvor stort lærret ønsker du å ha. Ut i fra disse faktorene vil noen projektorer egne seg bedre enn andre.

For plasseringsvenlighet bør du gå for en projektor med linseskift, men pass på at dette ikke gir deg uendelig frihet i plassering. jeg har funnet ut at selv med linseskift kan jeg ikke plassere projektoren der jeg helst ville hatt den.

Angående sort=sort; det sorte i bildet kan aldri bli mer sort enn lærretet er uten at projektoren lyser på det. Kanskje litt dårlig forklart, men ta for deg rommet du skal bruke og prøv å fjærne så mange lyskilder som mulig (trekk for gardiner, slå av alt lys, tenk på om du kan blende av enda bedre for strølys) Det du nå ser på en hvit flate er det mørkeste som kommer til å bli i bildet. I tillegg vil man også få strølys i fra projektoren da den ikke klarer å fjærne lyset helt der det skal være sort i bildet. Dersom du har mye strølys i rommet (ukontrollerte lyskilder) så er det riktig at det kan lønne seg med grått lærret. Da får man bedre sortnivå. Men om du har god kontroll over lyskildene dine, kan du gå for hvitere lærret. Når det er sagt så blir jeg selv ganske overrasket hvordan øyet og hjernen tilpasser seg "dårlig" sortnivå. Så sant det ikke er veldig dårlig vil hjernen fortelle deg at det som skal være sort er sort. Men man får dårlige dynamikk i bildet og mister detaljer i mørke scener.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    hvis 20000 er en grense så finnes det vel ingen DLP i dennne priskategori, i tillegg har jo dlpene noe mer begrensning når det gjelder plasering. du bør se noen av de aktuelle før du bestemmer deg, men personelig ville jeg også vurdert lcd og SXRD til sony. Epson tw1000 til 19900 er jo et bra alternativ, bra plasseringsmulighter og god lampegaranti er jo også et +. Billigste alternativ i 1080p klassen er vel etter det jeg har sett MITSUBISHI HC4900
    til ca 16400.
    Han skriver minimum HD-Ready, og da er det flere alternativer i DLP-kategorien

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prisene jeg har funnet:

BenQ W9000 DLP 20 000
    Epson EMP-TW1000 LCD 20 000
    Mitsubishi HC5000 LCD 20 000
    MITSUBISHI HC6000 LCD 30 000
    Optoma HD80 DLP
    PANASONIC PT-AE1000 LCD 40 000?
    Sony VPL-VW50 SXRD 25 000

sxrd er jo bedre enn lcd og dlp så vidt jeg har forstått...men den er litt dyr da

også har jeg nå lest masse om hvitt...grått og sølv lærret...
    jeg tror jeg kanskje går for SILVERSTAR lærret..i og med at det gir mest lys tilbake til de som ser på..
    Welcome to Vutec Silverstar Screen

16:9 hdtv...92" holder vel tenker jeg...i og med at jeg bare har 3 meter til prosjektor/soffa

1. Er det noen som har peiling på hvor jeg kan kjøpe den billigst?..eller hvor jeg kan kjøpe den i norge?..noen tips?

----

jeg ser Vetteman spørr om jeg har mulighet for å få testet noen...

2. Er det noen som vet hvor jeg kan gå å teste prosjektorer i drammen/oslo?

----

Nitro skriver at han ville vurdert LCD og SXRD til sony...jeg har lest meg til at SXRD er best...og den er jo ikke sååå dyrt da..

men jeg tviler på at jeg går for LCD..

3. hva ville dere valgt om dere var meg? DLP eller SXRD?

----

Xell.. skriver at jeg burde gå for en prosjektor med linseskift..

4. Jeg skal kun ha prosjektoren enten i taket opp ned...eller andre veien på en hylle eller noe..trenger jeg linseskift? hva kan bli bedre med det?

----

nå har jeg fjernet lcd prosjektorene fra lista...tror ikke jeg vil ha det..

da står jeg igjen med tre stykker:

BenQ W9000 DLP 20 000kr 1200ansi lumen 8500:1
    Optoma HD80 DLP 25 000kr 1300ansi lumen 10000:1
    Sony VPL-VW50 SXRD 25 000kr 900 ansi lumen 15000:1

5. Er dette all info jeg burde sjekke mot hverandre?...
    6. Kontrastnivået er det stor forskjell på som dere ser..men merker jeg forskjell?
    7. Jeg har en VELDIG lys leilighet...og har 3 meter med vindu(hvit gardin) bak prosjektoren..så dette vil da treffe lærretet...så det jeg må tenke på da er å ha så mye ansi lumen som mulig..stemmer ikke det?
    8. Er det noen flere prosjektorer jeg burde få inn på lista mi for å teste ut?

Takk for all hjelp foresten

og blir veldig gla for svar på spørsmålene av forskjellige personer slik at jeg får svar fra forskjellige perspektiv

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må sjekke att kastelengden på projektoren passer me rommet før du kjøper,dlp krever mer plass (lengere avstand mellom projektor å lerret)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •