fett-merker på linsa

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

fett-merker på linsa

Hei

Var så uheldig at jeg var borti med fingern på linsa å la igjen et fingeravtrykk når jeg monterte opp prosjektøren. Var deretter veldig dum å begynte å tørke med en tynn fuktig myk klut i 3-4sekunder cirka, som resulterte at det ble enda større fettmerke.

Jeg viste selførgelig ikke at dette var fyfy der og da....dumme meg.

Men for å være helt ærlig så ser jeg absolutt ingen forskjell eller noen skader på bildet, syntes det er ganske utrolig bilde på spill og hd filmer, så jeg regner med at alt er OK med linsa.

Det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre for å få bort fettmerka?
    Har lest at brilleglass kluter er fine, men bør jeg kjøpe noe kjemikalier for å
    spraye på kluten? Eller holder det med vann?

Eller trenger jeg i det hele tatt å gjøre noe som helst siden jeg syntes bildet er som det alltid har vært? Eller kan fettmerka skade i lengden?

Hvordan kan man merke på bildet at linsen har riper eller fettmerker?

Skal det litt mere til for å skade en linse?

Kan man kjøpe ny linse? (har epsontw700)

Jeg setter pris på alt av meninger\tips\svar.

Takk for meg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All renseutstyr ment for briller er tryggt å bruke på linser.
    En klut til å tørke av briller med fungerer fint, du trenger vanligvis ikke noen kjemikalier på kluten heller.
    Avhengig av situasjonen kan linsen være så varm at du brenner fast det skitne, da er det ikke så bra, men forsøk likevel med litt linse rens på kluten.
    Jeg bruker vanlig linse rens en gang iblant på mine objektiver til kameraet og etter 15 år er de stadig som nye.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gnir du hardt på glasset lager du hull i coatingen. Hull i coatingen fører til to brytningspunkter i glasset, og kan følgelig gi "bildeskygger" på lerretet. Flekker på det ytterste glasset er uansett ikke synlig, så prøv kun forsiktig med myk bomullsklut. Hjelper ikke det, så la flekken være.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får noen lyse felter under mørke scener. Kan dette skyldes skadet coating? Det synse ikke når det er lys, altså bare når det skal være nær svart i bildet. Litt eksperimentereing har også vist at det ser ut til at disse "lysprikkene" ligger på 2 forskjellige nivåer i opptikken. Grunnen til at jeg tror det er at dersom jeg gjør maks fokusi den ene rettningen så kommer noen prikker i fokus mens andre blir difuse, og maks fokus andre rettningen gir motsatt. Det er de prikkene som ligger nære hverandre og som overlapper når jeg fokuserer på selve bildet som synes under spilling av film. Problemet har blitt værre og værre det siste halve året og begynner å bli veldig irriterende.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer å justere fokus å gjøre prikkene skarpe, så er det nok snakk om støv lenger inn i optikken (kanskje på panelet/panelene). Flekker på det ytterste glasset kan aldri fremstå "skarpe", da dette ligger langt utenfor fokusområdet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var egentlig den konklusjonen jeg også hadde kommet til, men ble litt usikker når du nevnte bildeskygger. Det er en dlp så jeg trodde det først var blitt felter på panelet som den ikke klarte "å skru av" (siden det vare synes når det skal være ikke noe lys). Men så oppdaget jeg dette med fokusen. Det ser ut som det ligger på 2 nivåer i linsa. De flekkene som synes best er som sagt de punktene der to lysflekker overlapper hverandre når de er ute av fokus.

Må innrømme at jeg var ikke snill med linsepussen de første gangene jeg gjorde den ren, men har vært veldig forsiktig og det har blare blitt værre. Hedligvis ikke noen skarpe skygger i bilde så det kan hende jeg har klart å ungå å ødelegge coatingen.

Men det er kjedelig å se filmer med mye mørke scener om dagen. Da sitter jeg og irriterer meg grønn.

/me vil ha ny projektor

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser på filmer med mørke sener er det ofte prikker som beveger seg. Men trodde dette var en del av HD greia? Eller er det kanskje fordi jeg kjører .mkv og .avi filer?
    Jeg downloader som regel ifra bit-hdtv.com .

Vært slik siden dag 1 når jeg fikk den, før jeg var borti lisna med fingern.

Hva mener du med bildeskygger? Er det skygger på lerrete eller uklarhet?

Takk for info guys.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du snakker om pixler som "myldrer", så er det en konsekvens av komprimeringen i kildematerialet du ser på ja.
    Det jeg mener med bildeskygger, er to like bilder som ligger side om side. Er coatingen borte får du to brytningspunkter i glasset (ett i forsiden av glasset, og ett i baksiden), noe som resulterer i to "bilder" på lerretet (som ligger tett inntill hverandre).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •