Enda en: Hvilken projektor er den rette for meg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda en: Hvilken projektor er den rette for meg?

Lager en tråd ang. hvilken projektor som kan være den rette for meg. Veit det er veldig mange lignende, men ikke med helt samme problemstilling som meg

Det er snakk om en LCD projektor i dette tilfellet og da blir det i den lave prisklassen. 1080 projektorene koster fremdeles mer enn det jeg vil legge i det akkurat nå.

Jeg vil ha en projektor som gir gode farger samtidig som den har mye punch i bildet. (lysstyrke)
    Detaljer i mørke scener bør den også kunne vise.
    Nå er ikke jeg særlig uerfaren med projektorer, siden jeg har hatt både TX300 og TW700 fra før (og AE700, TW600, TX200 før det igjen). Har i det siste også hatt en PE8720 på besøk, men denne greide jeg ikke å plassere på riktig vis, samt at regnbuer fortsatt er ett problem for meg.
    Syns også at lysutbyttet på denne ble for lite selv med Iris helt åpen. Det ble ok med lysstyrken på max, men da støyet det også for mye.

Projektoren skal brukes på ett hvitt AView lerret som har gain på 1.1. Bredden er 155 cm, og jeg sitter vel ca. 320 cm fra det.
    Jeg kommer ikke til å ha 100% lyskontroll, og muligens blir det også en annen (veldig liten) lyskilde i rommet ved visse anledninger, slik at det ikke er helt mørkt. Projektoren skal være ett supplement til 42" plasma som vil være det som blir brukt oftest. Jeg syns det blir for lite bilde for kinofølelsen med bare Tv avogtil.

Sist jeg hadde projektor hadde jeg mye bedre lyskontroll og grått lerret på 80", dette duger ikke nå. Har faktisk aldri blitt fornøyd med grått lerret, selv om det gav bedre sortnivå syns jeg det ble for kjedelige farger. Har fremdeles den Dreamscreen duken liggende i tilfelle da..

*TW700 er en god kandidat igjen, da denne er veldig fleksibel. Theatre Black modusene er ikke særlig aktuelle for meg, men noen av de andre kan nok fungere greit dersom den blir kalibrert sånn nogenlunde. Problemet med denne blir da støy, siden den bråker ganske mye allerede i stilleste modus.

*Sony VPL-AW15 har jeg veldig lyst på, men er redd blir for lyssvak. Mulig den kan fungere på max lampestyrke? Regner med at den blir mer stillegående en Epson på full gass. Ellers virker det som denne kan være ett godt valg for meg med tanke på generelle tilbakemeldinger og tester.

*Det tredje alternativet er Pansonic AX100, som er meget lyssterk. Jeg er bare redd for at det er for voldsomt til mitt lille lerret igjen, og at den mangler evne til å gjengi detaljer i mørke scener. Har ikke peil på hvordan denne er støymessig, men var godt fornøyd med AE700 på det området. Regner også med at denne kan kjøres på lav lampestyrke. I tillegg er den desidert billigst og det er selvsagt en kjempefordel.

Ønsker hjelp og innspill av folk som helst har sett flere av disse projektorene, eller kjører de under nogenlunde samme forhold som jeg beskriver.

På forhånd takk for hjelpen, og beklager dersom dette ble litt rotete satt opp.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...du ser jo ut til å foretrekke lysutbytte, så da gjenstår TW700 og AX100. TW700 er definitivt den beste av disse to, men er kostnadsprioriteringen har er jo Panasonicen definitivt også mye for pengene...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tror altså at Sony'en har for lite lysstyrke til å tilfredstille selv på max lampestyrke?
    Veit at TW700 er god, men den støyer som sagt noe vanvittig etter mine ører. På normal lampestyrke er den ok og litt mer kan vel også tåles, for jeg er klar over at det ikke er mulig å få i pose og sekk.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også valgt tw700 fremfor ax100 da bildet på tw700 klart er bedre enn ax100.Jeg tror også at aw15 blir for lite lyssterk i ditt rom.
    Mvh bigtor

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Du tror altså at Sony'en har for lite lysstyrke til å tilfredstille selv på max lampestyrke?
    Veit at TW700 er god, men den støyer som sagt noe vanvittig etter mine ører. På normal lampestyrke er den ok og litt mer kan vel også tåles, for jeg er klar over at det ikke er mulig å få i pose og sekk.
    Støyer noe vanvittig?

Enten har det vært feil på den du har testet, eller så er du rett og slett bedre tjent med å kjøpe deg en flatskjerm. AW15, med full guffe på lampen, er ikke akkurat noen hyggelig opplevelse det heller. Alle projektorene i dagens marked har høyt støynivå når viftene går på max.

Spørsmålet innledningsvis burde kanskje vært; er projektor det rette valget for meg?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skriver i første innlegg, så skal projektor være ett supplement til flatskerm, ikke en erstatter. Jeg har allerede kommet frem til at projektor ikke kan være primær bildeformidler hos meg.
    Med vannvittig støy på TW700 mener jeg på max lampestyrke, i kinomodus er det Ok, men dette med støy er veldig subjektivt også. Jeg syns ihvertfall den bråker og det var ikke feil på den heller. Det som medvirker er nok at den henger bare en meter fra sitteposisjon.
    Aller helst skulle jeg hatt ett bedre egnet rom Men det er ikke så lett det heller for tiden.
    Men heller uansett mot TW700 nå. Hvis ikke det blir større skjerm istedet da

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •