Scart -> SVIDEO -> projektor = Sort/hvitt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scart -> SVIDEO -> projektor = Sort/hvitt

Jeg har lsøkt opp og lest andre poster om dette, men fant ikke noen svar på problemet mitt.

Altså:
    - Jeg bruker en VHS-spiller med kun scart-utgang som tuner for projektoren min (PE7700).
    - Ut fra VHS-spilleren min bruker jeg en scart ->svideo + komponent adapter.
    - Jeg har en dårlig svideo-kabel som fungerer og gir fargebilder til projektoren,
    men bildet er urolig + at kabelen er for kort.
    - Jeg har derfor investert i ny svideo-kabel, men denne gir kun sort/hvitt bilde. (jeg har prøvd 2 dyre kabler og to adaptere nå)

Jeg lurer på hvorfor det er slik at en svideo-kabel gir farger mens en annen ikke? Nå er jeg lei av å prøve kabler og adaptere, så jeg har tenkt å lage en scart-svideo kabel selv.

Er det noen som kan forklare koblingene fra scart-s-video (koblingsskjema), og gi meg en teknisk insikt i hvorfor kablene er forskjellige? Er det forskjell i hvilke signaler s-videokabler gir?

Mulig dette hører under DIY-forumet, men jeg forsøker meg her først
    Takk!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt rart at det er forskjell mellom forskjellige svideo-kabler. Sort/hvitt på svideo ut fra scart skyldes ofte at eneheten sender composite og ikke svideo ut på scarten. Da mangler man crominance-delen av svideo-signalet.

Du kan jo titte litt på wikipedia/SCART for å se på pinningen. Som du ser så dobler en del pinner på flere signaler. Composite vil gi lunimance til en scart/svideo overgang men ikke crominance.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei spreing.
    Det har seg sånn at det er ganske mange aparater som ikke kan motta s video signalet gjennom en scart kabel. Det skal vist nok være mulig og få farge bilde vist du kobler sammen pin 15 og 20 på den scart overgangen din.

"Et enkelt "hack" gjør det mulig å vise farger på et apparat som ikke støtter S-Video over SCART. Dette gjøres ved å koble sammen pin 15 og 20 på SCART-kontakten. Dette vil vise et komplett bilde, men ikke med optimal kvalitet."

Dette står på wikipedia.

budlen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for bra svar!

Da fant jeg en "fiks" for problemet etter tips fra dere. S-Video to SCART

Jeg lasket sammen to pinner på s-video utgangen på adapteren med en kobbertråd og voila: farger!
    Bildet er slett ikke så verst, og mye bedre enn comp. signalet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •