Mest for pengene av 1080P projektorer ? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 115
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Nå har du også bare nevnt det VW60 POTENSIELT er bedre på. Hva med den overlegne Gennum VXP prosessoren i HD1?
    Ahh! Glemte den ja. Problemet er jo at den prosessoren er *veldig* dårlig utnyttet:
    * EDIT: Den har støyreduksjon, så, poeng til HD1 vs VW60
    * Har ikke 2.35 støtte
    * Gjør ingenting med 1080i60 signaler (konverterer ikke om til 1080p24).

Alt dette er støttet i eksterne bokser som bruker samme prosessor, så du betaler ganske mye ekstra for mange funksjoner du ikke får utnyttet fult ut. PS: Skal også nevne at slike bokser som støtter alt det over koster mellom 25.000->35.000,-.

Det eneste den Genum VXP prosessoren gjør, er å gi noe bedre de-interlacing av 480i/576i og 1080i signaler, tror neppe det er noen vesentlige skaleringsforskjeller (?).. Kvalitetsbeviste VW60 eiere vil nok uansett investere i avspillere som støtter 1080p24, som også bypasser VXP kretsen..

Du sier det ikke er noen forskjell på 1080p48 vs p96, men jeg er skeptisk.. Jo høyere jo bedre.. ;D Så forøvrig min første film fra HD-E1 ern i går (1080i), TMNT.. Ekstremt imponert over detaljene, 3D-effekt og hele pakka. T.o.m. min CRT fanatiske kompis begynner å komme på gli nå.. Fade-to-black er fortsatt CRT-prosjektørenes sitt domene, men det begynner å komme pokker så nært nå!

Det er forøvrig han i Australia som sa det om bedre detaljer i skyggepartier, men det går på bekostning av de aller lyseste detaljene i samme scene(PS: har ikke lagt merke til dette selv, da det vistnok kun vil kunne sees dersom du kjører A/B test mellom dem). Så det er ikke perfekt.. Men jeg er veldig enig i prioriteringen Sony har gjort, gamle Pearl kuttet både i bunn og topp når den brukte irisen, noe som lagde problemer. Detaljer i jakker o.l. forsvant.. Irriterende.. Det som er viktig for meg er at jeg får med meg alle nyanser i det grå, så for det så være at det hvite ikke er like hvitt..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh! Glemte den ja. Problemet er jo at den prosessoren er *veldig* dårlig utnyttet:
    * Den mangler støyreduksjon
    * Har ikke 2.35 støtte
    * Gjør ingenting med 1080i60 signaler (konverterer ikke om til 1080p24).
    Den har støyredusjon da

1080i60 signaler blir helt enkelt de-interlaced til 1080p60. Man beholder med andre ord den morsomme 3:2 hakkingen..

Alt dette er støttet i eksterne bokser som bruker samme prosessor, så du betaler ganske mye ekstra for mange funksjoner du ikke får utnyttet fult ut. PS: Skal også nevne at slike bokser som støtter alt det over koster mellom 25.000->35.000,-.

Det eneste den Genum VXP prosessoren gjør, er å gi noe bedre de-interlacing av 480i/576i og 1080i signaler, tror neppe det er noen vesentlige skaleringsforskjeller (?).. Kvalitetsbeviste VW60 eiere vil nok uansett investere i avspillere som støtter 1080p24, som også bypasser VXP kretsen..

Du sier det ikke er noen forskjell på 1080p48 vs p96, men jeg er skeptisk.. Jo høyere jo bedre.. ;D Så forøvrig min første film fra HD-E1 ern i går (1080i), TMNT.. Ekstremt imponert over detaljene, 3D-effekt og hele pakka. T.o.m. min CRT fanatiske kompis begynner å komme på gli nå.. Fade-to-black er fortsatt CRT-prosjektørenes sitt domene, men det begynner å komme pokker så nært nå!

Det er forøvrig han i Australia som sa det om bedre detaljer i skyggepartier, men det går på bekostning av de aller lyseste detaljene i samme scene(PS: har ikke lagt merke til dette selv, da det vistnok kun vil kunne sees dersom du kjører A/B test mellom dem). Så det er ikke perfekt.. Men jeg er veldig enig i prioriteringen Sony har gjort, gamle Pearl kuttet både i bunn og topp når den brukte irisen, noe som lagde problemer. Detaljer i jakker o.l. forsvant.. Irriterende.. Det som er viktig for meg er at jeg får med meg alle nyanser i det grå, så for det så være at det hvite ikke er like hvitt..[/QUOTE]

Du har lov til å være skeptisk, men jeg venter på en begrunnelse

Når det gjelder fyren i Australia, er det kun en person. For å få den hele og fulle sannhet, må vi nok vente på flere sammenligninger. Det kan jo også være at han har et middelmådig HD1 eksemplar, og et premium VW60 eksemplar .

Det jeg prøver å si her, er at det er mange variabler, og at det er greit å vente med konklusjonene til flere hhar fått VW60. Jeg tviler likevel ikke på at det er en flott projektor .

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Nå har vel ingen av oss sett HC4900 men til en pris på 16K vil den gjelde i like stor grad som VW50 i forhold til HD1 ??

TW 1000 kommer også snart med vesentlig redusert pris fikk vi vite av Epson i går. Spennede å se hva det kommer til å bli. Dag Inge ville ikke si noe konkret men at siden TW2000 kommer til å koste 32500 vil TW 1000 ikke havne på 26K sa han..... Skal vi tippe 19900?

Forøvrig er det helt trygt å hevde at både den billigste og den dyrest gir mest for pengene i denne tråden.
    Selv vet jeg faktisk ikke lenger helt hva jeg mener, bortsett fra at alle de nye 1080P projektorene har strålende gode bilder på HD matriale og i mitt hode stråler HD1 mest enn så lenge.
    Må si at DET VI SÅ av Tw2000 ikke er mye og basere seg på, personlig ble jeg noe skuffet over bildekvaliteten, men da dette var en ukalibrert pre prod modell , så blir det vel riktig og ikke komme med noen konklusjon før det ferdige produktet kommer, fordelen her blir jo at tw 1000 blir satt ned i pris og da sikkert blir veldig god kandidat i nedre prisområde.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det jeg prøver å si her, er at det er mange variabler, og at det er greit å vente med konklusjonene til flere hhar fått VW60. Jeg tviler likevel ikke på at det er en flott projektor .
    pfft! Gorm har valgt, jeg har valgt, Australia har valgt. Hva mer trenger du? Okey, Gorm har vel strengt tatt bare sagt den har bedre farger, menmen..

PS: Fint om du redigerte meldingen din, quotingen din ble litt kaotisk. Oppdaget først ved andre gjennomgang at du hadde skrevet inne i quoten ..

Har også redigert meldingen min, og tatt med at den har støyreduksjon.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har dere glemt det viktigste argumentet for HD1, der den fullstendig gruser VW60........?

..........hint; hva med dynamikken? Lyse objekter, i en ellers mørk scene? Her blir jo "iris-sortnivået" direkte kjedelig sammenliknet med HD1.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ..........hint; hva med dynamikken? Lyse objekter, i en ellers mørk scene? Her blir jo "iris-sortnivået" direkte kjedelig sammenliknet med HD1.
    Søren, viste jeg ikke burde ha nevnt Gorm..

Dette har jeg jo allerede nevnt da, lyse objekter blir mindre lyse i halvmørke scener.. Fordel HD1. Men detaljer i det sorte blir bedre på VW60..Så, som du selv sa: Pick your poison. Hmm.. Nå skal det sies at det kan godt hende at detaljene i det sorte blir mer tydelig på den sorte perlen *nettop* pga. at den ikke har så kraftig hvitt i slike scener, halo-effekten vil jo uansett slå ut når det kommer mye lys på et punkt..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men detaljer i det sorte blir bedre på VW60..Så, som du selv sa: Pick your poison.
    Dette tror jeg fortsatt ikke er tilfelle, rett og slett fordi HD1 vil ha mer intrascene kontrast (les: dynamikk) tilgjengelig i de mørkeste scenene. Dette til tross for at VW60 har lavere sortnivå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan si det sånn; mørke scener en mer imponerende på HD1, gitt at rommet er 100% sortmaskert (slik AK's hjemmekino er).
    Er ikke rommet 100% sortmaskert, vil lysintensiteten i lyse objekter vaske vekk de mørkeste detaljene. I et slikt rom vil VW60 har overlegen detaljering i mørke områder.

HD1 har så godt sortnivå og sortnivådetaljering, at min hvite genser var et problem i kinoen til AK. Jeg satt der som et stort viskelær, og fjernet detaljer i mørket.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke rommet 100% sortmaskert, vil lysintensiteten i lyse objekter vaske vekk de mørkeste detaljene. I et slikt rom vil VW60 har overlegen detaljering i mørke områder.
    I hear you Jeg tviler enda, men skal gladelig innrømme at jeg tar feil dersom det dere sier, stemmer. Må bare få sett en VW60 først.

HD1 har så godt sortnivå og sortnivådetaljering, at min hvite genser var et problem i kinoen til AK. Jeg satt der som et stort viskelær, og fjernet detaljer i mørket.
    Det morsomme var jo at vi økte Ansi kontrasten vi målte på lerretet veldig mye, bare av at du fllyttet deg litt

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: I USA har de satt ned prisen på JVC RS1 til samme pris som Sony VPL-VW60. Kan vi regne med en tilsvarende prisnedgang her til lands?

RS1 now $5495 MSRP!! Price drop! - Page 1 - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Mistu. HC4900 til 16 000 kr, jfr. de siste reviews holder denne mål til de grader, mye pj for pengene. Spørsmålet er om disse 1080p pj til 2x prisen av HC4900, er doblet så bra for å bruke et teit uttrykk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om de er "dobbelt så bra" er irrelevant. Det er de siste få prosentene som koster, og alt annet er et kompromiss. Spørsmålet er vel heller hvor stort kompromiss den enkelt klarer å leve med i lengden?
    Hvis ikke er det jo bare å jakte på brukt projektor til snaue tusenlappen, den vil garantert gi "mest for pengene".

Når det gjelder HC4900 så er det ikke godt å si før vi får et testeksemplar hit til landet. Tester "over there", har jo vist seg å ikke alltid være sammenfallende med tester gjort i Skandinavia. Uansett er det en spennede projektor, med en enda mer "spennende" pris. Forhåpentligvis påvirker den også prisbildet i hele markedet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om de er "dobbelt så bra" er irrelevant. Det er de siste få prosentene som koster, og alt annet er et kompromiss. Spørsmålet er vel heller hvor stort kompromiss den enkelt klarer å leve med i lengden?
    Hvis ikke er det jo bare å jakte på brukt projektor til snaue tusenlappen, den vil garantert gi "mest for pengene".

Når det gjelder HC4900 så er det ikke godt å si før vi får et testeksemplar hit til landet. Tester "over there", har jo vist seg å ikke alltid være sammenfallende med tester gjort i Skandinavia. Uansett er det en spennede projektor, med en enda mer "spennende" pris. Forhåpentligvis påvirker den også prisbildet i hele markedet.
    Jeg er veldig enig med siste setningen du skriver. Nå må andre 1. generasjons lcd-er falle i pris, som feks tw1000 og pana ax1000. Håper det skjer snart, jeg kanselerte min tw700 ordre i håp om et raskt fall i 1080p lcd klassen.

Erfaringsmessig skal jo også lcd ligge endel under dlp i pris, og når flere 1080p dlp koster litt over 20k, bør man vente et kraftig fall i prisen på 1080p lcd, eller er de likeverdige i 1080p klassen?

Mine heteste kandidater er hc4900/5000, grunnene er flere, men først og fremst lokker prisen (16k/20k) og så er pj-ene musestille og det er en egenskap jeg setter pris på.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier vel seg selv at når den nye JVC modellen ( skal den hete HD2 forresten? ) kommer på markedet så vil prisen på HD1 falle til det er tomt.

Da vil vel kanskje "mest for pengene" rangeringen endre seg igjen.

Det vil jo alltid være slik at "gamle" toppmodeller blir en tøff konkurrent mot de nye modellene når pris og ytelse settes opp mot hverandre.

Blir forresten støyreduksjonen deaktivert i alle projectorer når de får et progressivt signal?
    Jeg har ikke funnet noen 1080p DVD spiller som gir meg bedre bilde enn 576i inn på VW50, men på denne så blir støyreduksjonen slått av så fort man får ett P signal.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det sier vel seg selv at når den nye JVC modellen ( skal den hete HD2 forresten? ) kommer på markedet så vil prisen på HD1 falle til det er tomt.

Da vil vel kanskje "mest for pengene" rangeringen endre seg igjen.

Det vil jo alltid være slik at "gamle" toppmodeller blir en tøff konkurrent mot de nye modellene når pris og ytelse settes opp mot hverandre.

Blir forresten støyreduksjonen deaktivert i alle projectorer når de får et progressivt signal?
    Jeg har ikke funnet noen 1080p DVD spiller som gir meg bedre bilde enn 576i inn på VW50, men på denne så blir støyreduksjonen slått av så fort man får ett P signal.
    JVC HD1 skal fortsatt produseres. HD100 kommer ikke til å erstatte HD1, men bli en toppmodell.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var testen av VW60 av Greg Rogers AccuPel/Widescreen Review (guruen over alle guruer!?!) tilgjengilig for abonenter. En grundig test over 8 sider. Skussmålet til VW60 er meget godt trekker frem spesiellt: Meget god iris som ikke var merkbar, meget god skarphet, den beste deinterlacingen/skaleringen han hadde sett (da også inklusive standalone videoprosessorer(!)) men det han er mest fornøyd med var at med valg av fargerom til normal så var fargene målt til nesten helt spot on "riktige".

Målt kontrast lengste kastelengde: 3.650:1 Iris av - 4970:1 iris manuellt lukket - 19100:1 med auto iris 1.

Målt kontras minste kastelengde: 3.310:1 Iris av - 4630:1 iris manuellt lukket - 16300:1 med auto iris 1.

Men som han skriver så opplevde han ingen grunn til å slå av irisen da den automatiske fungerte så bra.

Det den fikk pes for var at CMS en ikke var en full CMS men siden den hadde korekte farger så var det til å leve med.

Dvs at VW 60 seiler opp som en meget interesant kandidat.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som det er tre kandidater til mest 1080P for pengene nå ifølge innleggene her. Det er;

JVC HD1 (evt BW2) best til mye (men ikke alt) men dyr

Sony VW60 nesten like bra (men bedre på noe) og vesentlig billigere

Mitsubishi HC4900 ikke like bra bilde men absolutt lavest pris og minst viftestøy på markedet

Argumenten står i postene over har ikke gjentatt alle men oppsummert dem på min måte.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare pirke litt på dette. Hvor får en en brukt 1080P projektor til "snaue tusenlappen"??

Tråden omhandler kun 1080p.

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Virker som det er tre kandidater til mest 1080P for pengene nå ifølge innleggene her. Det er;

JVC HD1 (evt BW2) best til mye (men ikke alt) men dyr

Sony VW60 nesten like bra (men bedre på noe) og vesentlig billigere

Mitsubishi HC4900 ikke like bra bilde men absolutt lavest pris og minst viftestøy på markedet

Argumenten står i postene over har ikke gjentatt alle men oppsummert dem på min måte.

Har vel kommet fram til samme konklusjon!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Det begynner å bli morro med 1080p med alle de nye valgene i ymse prisklasser.
    Jeg har familie som jeg har lyst til å beholde og må derfor holde meg i de nedre prisklassene. Mitt bruk er bare hd-dvd (1080p), blu-ray (1080p), spillkonsoller (720p/1080p) og dvd (480p). Har jeg forstått det riktig at det ikke er noe særlig jeg gir avkall på om jeg kjøper 4900 istedenfor 5000? Jeg vet at ingen/få har sett denne projektoren, men på papiret ...
    Mvh
    Oddbjørn

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •