Fra 8720 til BenQ9000, stor forskjell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra 8720 til BenQ9000, stor forskjell?

Jeg vil bare raskt om et spørsmål. I min evige jakt på bedre projektorer, blir mitt neste store kjøp enten Sony VW60 eller den nye Epson2000.

I mellomtiden sitter jeg med en BenQ8720. Har nå fått tilbud på helt ny BenQ9000 ubrukt, fremdeles pakket ned i eske til 16500, med garanti og kvittering som jeg har sett. Vedkommende er ganske rik, så betyr ikke så mye hva han tar for denne egentlig. Hvis jeg selger 8720 og la oss si jeg får 11-12000 for den, er BenQ9000, selv om den har en DC2 chip, en god mellomløsning fram mot forhåpentligvis Sony senere iår?
    Jeg ønsker en 1080p for fullt ut å kunne utnytte Ps3 og BlueRay, bildet der er jo helt vanvittig bra.
    Vil jeg merke forksjell til det bedre på 9000 framfor 8720? Masse spørsmål her, håper noen kan komme med gode råd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs jo hvor langt unna skjermen du sitter naturligvis men du skal ett stykke over 100" før du ser forskjell på 720P og 1080P. Noen mener 130" er grensen. Det er uansett voldsomme størrelser du skal opp i før du får noe glede av det.

Sånn jeg har skjønt det er kastelengden på 9000 lenger enn på 8720 så finn først ut om du kan blåse opp bilde i rett størrelse med den projectoren.

W5000 har lansering i oktober og er etterfølgeren til w9000. Den har DC3 og vil sannsyneligvis være endel bedre enn sin forgjenger. Prises nok relativt likt (+/- 25K)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du spiller av HD-materiale får du et godt løft hva gjelder bildeskarphet, da spesielt utenfor fokusområdene i filmen. Kulisser og natur vil altså fremstå skarpere og med mer realistisk "dybde". I nærbilder av ansikter etc vil ikke forskjellen være drastisk, annet enn at alle blanke flater (f.eks øyne, smykker, fuktig hud, etc) vil se utrolig mye bedre, og mer realistisk ut. Ved avspilling av DVD-filmer vil forskjellen være marginal, med mindre du sitter svært tett på et stort lerret da.

Forøvrig vil vel W5000 være basert på en ny og mindre 1080-brikke? Det betyr antakelig lavere lysutbytte, og litt lavere fillrate.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Spørs jo hvor langt unna skjermen du sitter naturligvis men du skal ett stykke over 100" før du ser forskjell på 720P og 1080P. Noen mener 130" er grensen. Det er uansett voldsomme størrelser du skal opp i før du får noe glede av det.
    Stemmer dette? Trodde det var 50-60" som var grensen jeg. Er det forskjell på tv og PJ i så henseende?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en avstand på 5,5 meter fram til lerret, som er 2,5 meter 2.171 x 190 ca, så har grei nok avstand skulle jeg tro. BenQ5000 virker jo forsåvidt spennende ut, men jeg vurderte å kjøpe BenQ9000 pga lav pris og lite mellomlegg. Senere blir det antagelig VW60, som ser utrolig lovende ut.
    Må bare nevne at jeg fikk en ny, dyr strømkabel fra projektor til strøminntak, en Wattgate 350, og må ærlig si det ga bildet fra 8720 et stooort løft. Sort ble mye bedre, og mer sprell i fargene. Så god strømkabel tror jeg betyr mye for alle projektorer, dess renere og mer strøm, dess bedre. trodde bare det fungerte bra på anlegg, men forsyne meg virket det på bilde også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Stemmer dette? Trodde det var 50-60" som var grensen jeg. Er det forskjell på tv og PJ i så henseende?
    ikke annet enn at normal sitteavstand fra ett stort lerret er lenger enn på en 50"

Pioneer hevder jo noe sånt som at du må sitte nærmere enn 2 meter fra deres 50" for å kunne se forskjell på 720 og 1080.

om du sitter 2 meter unna 100" lerrettet ditt oppfattes vel 1080 noe skarpere.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    Jeg har en avstand på 5,5 meter fram til lerret, som er 2,5 meter 2.171 x 190 ca, så har grei nok avstand skulle jeg tro. BenQ5000 virker jo forsåvidt spennende ut, men jeg vurderte å kjøpe BenQ9000 pga lav pris og lite mellomlegg. Senere blir det antagelig VW60, som ser utrolig lovende ut.
    Må bare nevne at jeg fikk en ny, dyr strømkabel fra projektor til strøminntak, en Wattgate 350, og må ærlig si det ga bildet fra 8720 et stooort løft. Sort ble mye bedre, og mer sprell i fargene. Så god strømkabel tror jeg betyr mye for alle projektorer, dess renere og mer strøm, dess bedre. trodde bare det fungerte bra på anlegg, men forsyne meg virket det på bilde også.
    Har du en link til dette produktet? Har aldri prøvd noe slikt, men det kan jo kanskje være verdt en test?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye strømledningen går helt fra inntakssikkringen og frem til projektoren da regner jeg med? Hvis ikke kan den umulig være verd mer enn standard 2,5 kvadrat kobberkabel etter mitt skjønn. Det er nemlig det resten av ledningsnettet i huset består av.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Har du en link til dette produktet? Har aldri prøvd noe slikt, men det kan jo kanskje være verdt en test?

Ja, her er en link til Wattgate350, plugg en slik en i begge ender.

WATTGATE 350 IEC

Selve kabelen bør være av god kvalitet, jeg bruker PowerCord Ultimate ( HiFi-Tuning Index ) gå ned på netzkabel og skroll litt ned til sort kabel...

Forøvrig bruker jeg dette utstyret over hele linjen på anlegget også, samt jeg kjører Sigma strømrenser, strømkabel fra projektor, forsterker, dac og ps3 er kobelt til Sigmaen. (IsoTek Sigmas - Hi-fi Center Kjeden)
    Men nå er Sigmaen rimelig dyr, men uten den vil du nok allikevel merke en del forskjell, pass på å koble eventuell ny strømkabel fra projektor i jordinntak, eller helst i strømrenser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beware of imitations!

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hor langt unna man sitter betyr "itj´no" det eneste som betyr noe er hvor stor del av SYNSFELTET som dekkes!

Det er ett hav av forskjell på 1080 og 720 (mer enn dobbelt så god oppløsning på 1080!), mange argumenterer med at HD tv i Norge ikke vil være på mer enn 720 og at man derfor ikke trenger mer... gjerne for meg, jeg vil ha 1080P på filmene jeg ser (blu-ray og HD-DVD).

Vi ser allerede en enorm reduksjon i prisene på ekte 1080 oppløsning, og om noen få år er det ingen som kjøper 720 lengre, vil du være "future-proof" så gå for 1080.

W9000 er en MEGET bra projektor, har hatt min i to uker og er strålende fornøyd - En himmelvid forskjell fra PE7700 (som også er bra), men har man pengene og setter pris på kvalitet - kjør 1080!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

Forøvrig vil vel W5000 være basert på en ny og mindre 1080-brikke? Det betyr antakelig lavere lysutbytte, og litt lavere fillrate.

Vad är det för DMD? Inget som TI gått ut med offentligt vad jag förstår..
    Kan du berätta mer?

Roland

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står et spørsmålstegn etter setningen min, så det er en antagelse fra min side. Det er lenge siden ryktene begynte å svirre rundt en mindre 1080-brikke, så jeg antok at denne vil danne grunnlaget for rimelige full-HD DLP'er. BenQ har jo ikke noe å vinne på å gi ut enda en billig full-HD DLP, med mindre det er noe nytt på gang. De sitter jo tross alt på markedets desidert billigste 1080-DLP allerede.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen stor fordel med W9000 over 8720 er at W9000 kan vise filmen med ren 24 fps som gir bedre flyt i bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står et spørsmålstegn etter setningen min, så det er en antagelse fra min side. Det er lenge siden ryktene begynte å svirre rundt en mindre 1080-brikke, så jeg antok at denne vil danne grunnlaget for rimelige full-HD DLP'er. BenQ har jo ikke noe å vinne på å gi ut enda en billig full-HD DLP, med mindre det er noe nytt på gang. De sitter jo tross alt på markedets desidert billigste 1080-DLP allerede.
    i benq w5000 skal det sitte DC3. Dersom det er en ny brikke ville de vel kalt den noe annet? Av det lille jeg har lest meg til om projectoren tolker jeg det slik at dette blir en bedre projector enn w9000. Den begrensede informasjonen som er tilgjengelig nå gjør a jeg selvførgelig ikke kan være sikker på dette.

At de har markedets billigste dlp er jo forsåvidt en mager trøst for benq, de konkurerer jo mot alle de forskjellige teknologiene, både når det gjelder pris og kvalitet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom de skal benytte dagens DC3, så er det 5-6 tusen dyrere i innkjøp enn DC2, så jeg tviler sterkt på at den danner grunnlaget for en billigere projektor enn W9000.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom de skal benytte dagens DC3, så er det 5-6 tusen dyrere i innkjøp enn DC2, så jeg tviler sterkt på at den danner grunnlaget for en billigere projektor enn W9000.
    Hvorfor det? I denne bransjen er jo prisene i fritt fall, og utviklingen ekstrem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom de skal benytte dagens DC3
    Finnes det flere versioner ac DC eller DC2? Finnes det noe som helst som tilsier at de vil komme med en ny chip uten at den ville endre typebetenelse?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel dc2 og dc3 versjoner av alle chippene til TI, i hvert fall alle med typiske hjemmekino-oppløsninger (1280x720, 1280x768, 1920x1080). Det burde du vel vite?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at de kommer med forskjellig oppløsning, men er det noen forskjeller utover dette? Jeg synes det er rart at de ikke endrer betegnelse på chipene dersom de har svært varierende egenskaper.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •