Fra 8720 til BenQ9000, stor forskjell? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DarkChip2 er liksom blitt "standard-brikken", mens DarkChip 3 er tilført et kontrastbelegg på baksiden (og sidene) av speilene. Dette gir mindre strølys, og derfor bedre kontroll på sortnivået. Bedre sort, mens man bibeholder lysstyrken,gir bedre kontrastnivå. Hvorfor de har holdt på disse betegnelsene over noen år nå, er ikke godt å svare på. Jeg var mildt sagt forundret når det dukket opp en DC2 variant av 1920x1080 brikken, for hvorfor produsere to brikker, når den ene er klart bedre enn den andre? Det må da være billigere å ha kun en produksjonslinje?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC2 og DC3 er vel for at PJ produsentene kan tilby PJ med større pris/kvalitets variasjoner.
    I tillegg skal de visstnok være 7 forskjellige kvalitets variasjoner på de forskjellige brikkene som også gjøre noe for prisnivået.
    TI kom jo nettopp med en DC4-1080 brikke også.

Det finnes vel også en 065"-1080 brikke, men den er foreløbig bare brukt i bakprojeksjons TVer, så vidt jeg vet.
    Selv PD med sin relativt lille PJ M25 basert på AMO bruker jo også den større 0.95" som krever omfattende ombygging av lysmaskin/linse.
    Hadde en 0.65" DMD vært tilgjengelig for PJ hadde de vel kanskje brukt denne, eller er det andre grunner?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar nok ikke så lang tid før vi ser den lille brikken i projektorer også. Når de er istand til å presse oppløsningen ned på en liten brikke, er jo det bare et tidsspørsmål. Produsentene sliter jo skrekkelig for å plassere den store brikken (0,95) inn i projektor-plattformene de allerede har i bruk. Se bare på den idiotisk lang kastelengden 1080-DLP trenger, og hvor mikroskopisk zoom-området er. Dette kunne de selvsagt løst med større optikk, men det er grisedyrt, og grisedyre projektorer vil vi jo ikke ha. En liten brikke gir en del ulemper, men den gir billige projektorer (billigere optikk) , og da skjønner vi alle hvilken vei det går. ;-)

Grunnen til at jeg ikke nevnte dc4, er at den ikke finnes i noen projektor som faktisk er i salg i dag.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare nevne at jeg har lånt den W9000 over helgen.
    Må si meg svært enig i Gorm, som sa at Hd material ville få seg et sterkt løft. Blue Ray filmer på PS3 så bare helt utrolig ut, med et betydelig mer detaljert og skarpere bilde enn på 8720. Sortnivå følte jeg var kanskje ørlite bedre, men ikke så mye. Dessuten følte jeg en finere dybde i bildet. På vanlige dvder var forskjellen heller marginal, litt bedre var det. Så spørsmålet er om jeg skal kjøpe denne eller ikke, får den isåall for 16500, og den er helt ny.

Følte ikke at DC2 brikken var en ulempe, uansett vet jeg ikke om jeg hadde sett forskjell på de to, kanskje hvis DC3 brikken var i en 1080p.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er kontrasten bedre i W9000?

Trodde 8720 var bedre her.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne 1080p Does Matter - Here's When (Screen Size vs. Viewing Distance vs. Resolution) » CarltonBale.com artikkelen ved å søke litt på google. Syns bildet der beskriver godt om man får utnyttet 1080p eller ikke.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man si at 8720 og 9000 igrunn er ganske like, men med den forskjellen at 9000 har høyere oppløsning?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •