5,3m langt rom, 2,3m bredt - hvilken projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5,3m langt rom, 2,3m bredt - hvilken projektor?

jeg er for tiden inne på tanken å kjøpe projektor i stedet for å legge 30000,- eller mer i en LCD/plasma.

etter å ha lest ymse tester og forslag ser det ut til at Epson TW700 er et godt valg. men jeg er ute etter flere synspunkter når jeg nå beskriver rommet.

rommet er 5,3 m langt og 2,3 m bredt der lerretet vil være. veggene er mørkeblå, taket hvitt og gulvet i mørk parkett. jeg ønsker å ha projektoren montert på hylle bakerst i rommet fordi jeg er lite lysten på å takmontere den. hvor bredt lerret kan jeg ha? det skal være plass til høyttalere på siden. jeg antar 170 cm i bredden (dette er uten maskering/ramme). et så "lite" bilde vil vel bedre lysutbyttet og kontrasten?

projektoren vil bli brukt til film og konsoll. foreløpig har jeg en plasma-tv som litt avhengig av lerretvalget vil bli brukt til tv. er det særlig lurt å bruke projektor som fremviser av tv-signaler? det dreier seg om relativt lite tv-kikking. må jeg beholde plasma'en ønsker jeg et lerret som får lite "folder", men det må da være takmontert. tab-tension? kan jeg derimot bruke projektoren til tv er valget enkelt, ramme.

det viktigste spørsmålet mitt er: hvilken projektor egner seg til å vise et bilde på ca. 170 cm med en kastelengde på ca. 5 m?

takk!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med kastelengde på 5 meter klarer TW700 lerretbredder fra ca 1,64 til ca 3,5 meter. Projektoren har en 2,2:1 zoom, svært fleksibel lens-shift, og den beste optikken i prisklassen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for det Gorm.

hvilken HDMI versjon har TW700? tar den imot 1080p/24?

hvordan er TW700 i forhold til Sony VPL-AW15 i et rom som mitt? jeg har forøvrig full lyskontroll.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AW15 kan du ikke bruke, med mindre du ønsker bildet over hele veggen (pluss litt av sideveggene).

TW700 er neppe den rette projektoren dersom du ønsker å overføre 1080p, da bør du grave litt dypere i lommeboken å gå for TW1000 (eller kanskje BenQ W9000).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svaret!

det er ikke så viktig for meg å ha 1080 native, men at 1080 materiale fra PS3 spill og Blu-Ray tar seg bra ut på veggen, uavhengig om projektorens native er 720 eller 1080.

forøvrig, skyter TW700 bildet slik når den står "riktig" vei: \¯ altså at det lønner seg å plassere projektoren slik at den står parallellt med toppen på lerretet? i forhold til hylleplassering tenker jeg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det gjør den.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er den reelle kontrasten på TW700? hvordan vil denne projektorens sortnivå stå seg for eksempel mot min 3-4 år gamle plasma Panasonic TH42PA30?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også kikket på en TW 700 med 2 meter lerret. Kasteavstanden vil i mitt tilfelle bli ca 4,5 meter og det burde den da greit kunne klare?
    Bredden på rommet er 2,9 meter.

mvh
    Alf

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •