Hjelp ! :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Hjelp ! :)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp ! :)

Hei

Jeg kan ingenting om prosjektører, skal lage hjemmekino i stua nå. Kommer sannsynligvis til å nesten bare til å bruke den til PC-spill og til å kjøre filmer ifra PC på.

Er villig til å bruke mellom 10 og 16 lapper på selve prosjektøren, og jeg er helst interisert i en bra en hehe
    Skarpe farger er viktig.

Hvilke spesifikasjoner er det som er viktig å se på da?
    Hvorfor koster feks. Mitsubishi HC3100 som har 4500:1 på kontrast cirka 4 lapper mere enn Hitachi PJ-TX300 som har 10 000:1 på kontrast?

Tenkte kanskje Epson TW700 var noe for meg, men har lest den bråker veldig mye.

Jeg kan ha prosjektøren så langt bak som 5.5 meter ifra "skjermen", og jeg vil ha så stort bilde som mulig. Tenkte på noe mellom 120" og 150".

Hjelp? Anyone?

MVH John-Type

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At TW700 bråker veldig mye er bare sprøyt (her er et lite dun blitt til en hel hønsegård).
    Du kan heller ikke lese kontrastspesifikasjonen som noe "sannhet". DLP-projektorene har 3-4 ganger høyere kontrast enn LCD-projektorene i normal filmsetting. Grunnen til dette er at LCD-projektorne oppnår høy "jukse-kontrast" ved å bruke en dynamisk iris. Søk litt på forumet så finner du uendelig mye info om LCD kontra DLP. Hitachien du refererer til har en panelkontrast på ca 800:1, og blir direkte kjedelig plassert side om side med HC3100.

Skarpe farger vet jeg ikke hva er, men gjetter på at du er ute etter oversaturerte farger? I så tilfelle kan du kjøpe hva som helst, og ødelegge bildet ved å justere opp fargemetningen. Hvis du ikke har virkeligheten som referanse, trenger du heller ikke legge mange kronene i en projektor.

Er du forøvrig klar over hvor stort 120-150" egentlig er? Vi snakker lerretsbredde fra 264 cm (120") til 332 cm (150"). Sistnevnte har forøvrig en bildehøyde på 1,87 meter, så da bør du ha rom som er rimelig høyt under taket!

Gitt at du ønsker så stort lerret, og skal bruke projektoren i stuen (regner med at det er en del lyse flater?), så syns jeg du har funnet frem til den eneste kandidaten du kan velge. TW700 er nok en av de ytterst få som er lyssterke nok, i prisklassen du antyder.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taket er 2.4 meter høyt, hva som er max størrelse for meg da? Hadde ikke tenkt på den der.

Å ja....jeg har faktisk hvite gips vegger i hele rommet inkludert tak :S Plager meg veldig og er veldig lite jeg får gjort noe med.

Kommer det til å bli helt på tryne?

Når jeg sier skarpe farger så mener jeg at jeg ikke vil at fargene i spill feks skal være gråe og nesten spøkelse aktig.

Kan noen være så snill å komme med forslag på hvilken prosjektører jeg kan velge mellom?

Takk!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, jeg tror nok jeg ville gått for TW700 var jeg deg, siden denne er relativt fleksibel i forhold til lysutbytte. Når det gjelder lerret så ville jeg kanskje siktet på noe mellom 100 og 110 tommer, og gjerne med grå duk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil TW700 gjøre en bedre jobb enn en DLP prosjektør i stuen min siden jeg har hvite vegger?

Hvordan blir bildet på et grått lerrete i forhold til et hvit et?

Takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden stuen er lys trenger du en projektor med mulighet for høyt lysutbytte. Ingen projektorer i prisklassen slår TW700 på lysstyrke. Det er også en fleksibel projektor, der lysutbytte kan reduseres kraftig via innebygget filter.
    Grå lerret fungerer best i lyse rom fordi de ikke lar seg påvirke av lysrefleksjoner fra vegger og tak i like stor grad som et hvitt lerret. Et hvitt lerret vil under slike forhold resultere i et grått og utvasket bilde (det som skulle vært mørkt/sort på lerretet vil fremstå lysegrått).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •