Grønnskjær nederst i hjørnet, Sanyo PLV-Z3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Grønnskjær nederst i hjørnet, Sanyo PLV-Z3

Har oppdaget at bildet mitt har grønnkast nederst i venstre hjørne, man ser altså et svakt grønnskjær der det skal være helt sort.

Hva kan dette skyldes? Hva kan være årsaken, har hatt litt problemer med at bildet blir sort, kanskje pæra holder på å gå?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du skikkelig uheldig er det lcd-panelet som holder på å gå i stedet for lampa. Lampene er som regel av/på når det gjelder kvalitet. Såklart, de blir svakere (lysutbytte-messig), men det er ikke derfra fargefeil kommer.

DrE

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grønnskjær i et hjørne som du beskriver grkn, har nokk neppe med lampemodulen å gjøre, da faktorer rundt den, som regel vil påvirke hele bildet og ikke bare et hjørne for en av fargene.
    Da synes jeg det virker mer sansynelig at det kan være andre faktorer som påvirker LCD panelets egenskaper for å åpne/stenge for den grønne delen av lyset. Dette kan f.eks komme av støv i dette området som gjør at lyset blir mer diffust eller dårligere polarisert og dermed slipper mere lys gjennom LCD panelet.

Da vil en renblåsing av panelene mulig være en løsning på problemet.

Har projektoren hatt denne farge feilen helt siden den var ny, kan det være problemer med kalibreringen av panelene fra fabrikken som kan skape slike problemer, men er dette noe som har kommet gradvis etter en del timers bruk, er det nokk ikke i det elektronikk/LCD styre domene feilen ligger.

Et annet mulighet er at selve polariserings filteret eller LCD panelet begynner å forandre egenskaper pga varmepåvirkning og aldring. Det er for de fleste LCD projektorer noe som vil være såpass kostbart å gjøre noe med at det ofte ikke lønner seg å begynne å skifte ut disse delene.

Ville derfor håpt på at det kan være støv, og fått projektoren renset på en fagmessig riktig måte, og sett om det hjelper for det gønne sortnivået.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Skal se om jeg får fjernet støvet, men mangler den lufteinnsprøytingsdingsen som trengs (ala klyster). Hvor kan jeg skaffe en, eller en ok substitutt?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grkn
    Takk for tipset! Skal se om jeg får fjernet støvet, men mangler den lufteinnsprøytingsdingsen som trengs (ala klyster). Hvor kan jeg skaffe en, eller en ok substitutt?
    Vær svært forsiktig hvis du tenker å gjøre dette selv. Du kan fort gjøre vondt værre med å bare blåse inn hvor som helst. Projektoren har høyst sannsynlig støv flere plasser innvendig, og støvet kan faktisk ende opp på lcd-panelet hvis du blåser feil... Bare et lite vær-forsiktig-tips.

DrE

Newcomer MuV sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker at på min prosjektor (Epson TW520), er det grønnskjær på ene siden, og rødskjær på andre siden, spesielt når pj'en er kald. Blir bedre når den har vært på en stund, så det er ikke veldig plagsomt, men med en gang ser man det veldig godt på f.eks teksting. Er dette noe man burde reklamere på?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MuV
    Merker at på min prosjektor (Epson TW520), er det grønnskjær på ene siden, og rødskjær på andre siden, spesielt når pj'en er kald. Blir bedre når den har vært på en stund, så det er ikke veldig plagsomt, men med en gang ser man det veldig godt på f.eks teksting. Er dette noe man burde reklamere på?
    Det synes jeg absolutt du burde gjøre. Skal jo ikke være slik.

Newcomer MuV sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er, er at jeg så en som hadde akkurat samme problem på AVS-forumet, finner det ikke igjen. Tror det var med en Epson TW600. Han reklamerte og fikk samme problemet igjen med en ny pj, men i mindre grad. Men er rimelig sikker på at den ikke var sån når jeg kjøpte den. Så jeg får vel vurdere å sende den tilbake.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •