Spørsmål angående Optoma HD70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Blacksmit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål angående Optoma HD70

Første gang jeg bruker dette forumet. Ser at dere er en gjeng med smarte hoder som sikkert kan svare meg.

Jeg har fått et tilbud på Optoma Themescene HD70 for 5000,- (Brukt som demo i butikk). Pæra har gått i 170 timer. Er dette et godt kjøp??

Jeg har prosjektor fra før, kunne tenkt meg å bytte ut denne. Lerretet jeg har er en av 4:3 format med ca. 2 meter diagonalt. Kan jeg fortsette å bruke dette lerretet, eller bør jeg bytte ut den ut med en 16:9 lerret (har faktisk ikke så veldig mye plass for å få bredere lerret, kan men da må jeg flytte på en hel del, men det vil kanskje gi meg ca. 1 - 1,5 meter bredere skjerm.

I tillegg lurte jeg på kalibrering av denne. Hvilket tips har dere rundt dette, og hvordan får jeg til 1:1 pixelmapping? Vet faktiskt ikke helt hva 1:1 betyr eller hva det vil gi meg i form av bedere bilde..

Håper dere kan hjelpe

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til AVforum.

5k for en pent brukt HD70 er et bra kjøp.
    Hadde jeg vært deg ville jeg byttet til et 16:9 lerret, men lerretet du allerede har vil også fungere. Det blir da en avveining i forhold tl hvor mye de "ubrukte" områdene på lerretet (over og under) plager deg.

For å kalibrere den 100%, kreves måleutstyr og software, men for de fleste er det en god start med kalibrerings-DVDen DVE (Digital Video Essentials).

1:1 pixelmapping oppnår du ved å sette oppløsningen på kilden til det samme som projektorens native oppløsning. HD70 har en oppløsning på 1280x720 pixler. Setter man da kilden til 1280x720 (720P), skal man i utgangspunktet få 1:1 pixelmapping.

Lykke til !

Sitat Opprinnelig postet av Blacksmit
    Første gang jeg bruker dette forumet. Ser at dere er en gjeng med smarte hoder som sikkert kan svare meg.

Jeg har fått et tilbud på Optoma Themescene HD70 for 5000,- (Brukt som demo i butikk). Pæra har gått i 170 timer. Er dette et godt kjøp??

Jeg har prosjektor fra før, kunne tenkt meg å bytte ut denne. Lerretet jeg har er en av 4:3 format med ca. 2 meter diagonalt. Kan jeg fortsette å bruke dette lerretet, eller bør jeg bytte ut den ut med en 16:9 lerret (har faktisk ikke så veldig mye plass for å få bredere lerret, kan men da må jeg flytte på en hel del, men det vil kanskje gi meg ca. 1 - 1,5 meter bredere skjerm.

I tillegg lurte jeg på kalibrering av denne. Hvilket tips har dere rundt dette, og hvordan får jeg til 1:1 pixelmapping? Vet faktiskt ikke helt hva 1:1 betyr eller hva det vil gi meg i form av bedere bilde..

Håper dere kan hjelpe

Newcomer Blacksmit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar AK.

Jeg kjøpte en kalibrerings dvd for en stund tilbake. Husker ikke hvilket merke det var, men det kan jeg komme tilbake til når jeg kommer hjem.

Hadde også et annet spm.. blir bilde/fargegjengivelse like bra hvis jeg bruker forskjellige innganger.. f.eks jeg kalibrerer prosjektoren med ps3'en min og bruker hdmi inngang. Men jeg har også i tillegg en dvd-brenner som jeg bruker som tv-tuner med vanlig kompositt kabel. Vil da bilde bli dårlig på dvd-brenneren, siden prosjektoren er optimalisert over hdmi. Bilde vil jo selvfølgelig bli dårligere p.g.a av analog/digitalt, men det jeg egentlig er ut etter er om man kan optmalisere bilde for de forskjellige inngangene (egne settings for farge, kontrast osv.)? Eller er bilde bra nok(kontrast, lysstyrke) uavhengig av inngang, når man først har fått kalibrert denne riktig en gang i forhold til omgivelsene?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •