Hvor høyt kan PJ'en henge i forhold til lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor høyt kan PJ'en henge i forhold til lerret?

Jeg har en Epson TW700 som er montert i taket. Men jeg er litt usikker på om den henger altfor høyt i forhold til lerretet. Linsa henger 42 cm fra taket. Fra taket til senter på lerretet er det 115 cm. Så det blir en differanse på 73 cm. Avstanden fra pj til lerret er 4 m.

Litt keystone justeringer måtte til, men det ser jo helt fint ut nå. Men bør jeg senke pj'en en halvmeter for å komme på høyde med senteret på lerretet? Er det mye kvalitet å hente på det?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slik som jeg kan se det ut i fra tabellen i brukermanualen henger projektoren ca 20-30cm for høyt for å oppnå perfekt bilde uten bruk av keystone.

Hvis du sjekker tallene i brukermanualen kan du lese av "max" offset uten bruk av keystone.

Keystone er en digital filtrering som kan gi skikkelig dårlig bilde, spesielt på lett avslørende bilder (f.eks rutenett og geometrisk "korrekte" figurer). Det trenger nødvendigvis ikke bli så dårlig på filmbassert materiale, men det er ikke optimalt.

Projektoren har jo en ganske god lensshift, så du slipper jo unna med ganske stor offset egentlig uten at bildet blir dårlig.

Plott inn lerretstørrelse/avstand i kalkulatoren for TW-700 og bruk tabellen i manualen, så finner du nøyaktig avstand fra tak (altså differansen mellom lerretsenter og linsesenter)

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •