Component og BenQ 9000 - Hva har jeg å tape?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Component og BenQ 9000 - Hva har jeg å tape?

Hei alle sammen,

U.t er en rookie AV entusiast og skal kjøpe meg et komplett hjemmekinoanlegg. Jeg har i den anledning "luktet" litt på BenQ 9000. Problemet er at jeg må kjøpe ny reciever med HDMI 1.3 støtte. Jeg skal både ha Plasma og prosjektor. Jeg har tenkt å kjøpe en Pioneer VSX-LX70,
    denne har kun 1 stk HDMi output, og den tenker jeg går til Plasmaen. da gjenstår det component ut. Taper jeg noe på dette??

Håper på svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her strides de lærde!

Skal du se film, kommer du ikke til å se forskjell, det tør jeg påstå.

Jeg testet med component vs hdmi på skjermkort i pc ut på min benq 8720 og kunne heller ikke se noe forskjell her, enda dette er stillestående bilder, med unntak av at hdmi hadde bedre farger på enkelte websider (rød tekst mot grå bakgrunn på VCD Quality er ett godt eksempel). Jeg bruker PC`en ofte til filmavspilling på projectoren. Her ser jeg ingen forskjell.

IGN sammenliknet bilde fra xbox 360 med component med xbox 360 Elite med hdmi på en 50" full hd plasma fra Pioneer. De sa rett ut at de ikke så noen forskjell.

HDMI er fint fordi det åpner for bedre lyd og rydder opp i kabelspaghetien. At det gir noe særlig bedre bilde, om noe i det hele tatt er vel heller tvilsomt.

Ettersom projektoren ikke trenger lyd, høres valget ditt ganske fornuftig ut. Ettersom alt dette er koblet i en forsterker trenger vel kansje ikke tv`en lyd heller men.

Ett forbehold tar jeg når det gjelder dette. HDMI 1.3 åpner for bedre farger. Personelig har jeg aldri sett dette. Vet ikke om 9000 støtter dette heller, eller om det gjør noe særlig utslag. Personelig synes jeg HDMI hypen minner mye om 1080 hypen. Kjekt å ha men utgjør nok ikke den helt store forskjellen for de fleste.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt avhengig av komponent-kabelen vil du oppnå bedre bildeskarphet via HDMI. En komponent-kabel som gir like skarpe bilder blir enten veldig kort, eller veldig dyr.
    Når det gjelder fargene så er det ofte relativt store avvik fra kilde til kilde så lenge en overfører bildet analogt. Har du flere kilder må altså projektoren kalibreres for hver enkelt kilde. Via HDMI er fargeavviket minimalt, da standaren er strengere, og kablene ikke gir fargeavvik.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Gorm]Alt avhengig av komponent-kabelen vil du oppnå bedre bildeskarphet via HDMI. QUOTE]

Skal man være pirkete, så er jeg vel enig, men å sammenlikne component vs hdmi, er som å sammenlikne vga med dvi på en pc, noe som flere kansje har gjort.

Om dvi kansje spec messig er bedre, så er det vel de færreste av oss som faktisk ser forskjell. selv på statiske bilder.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant Ballis, men du glemmer et viktig poeng. Analog overføring har langt høyere tap på lange kabelstrekk enn digital overføring. En kort stump VGA kontra en kort stump DVI vil derfor ikke gi noen vesentlig forskjeller. Når vi snakker 10-12 meter kabel til en projektor stiller det seg helt annerledes. Min komponentkabel (tre stykk RG-59 sølvkabler fra MIT) er noe av det bedre en kan få tak i, likevel kan den ikke måle seg med selv de billigste HDMI-kablene når det gjelder bildeskarphet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay, der har jeg ingen erfaring. jeg har flere component kilder, men kun 1 meter strekk til forsterker hvor det lange strekket videre til projecktoren går over hdmi

Det høres jo fornuftig ut. Da forbeholder jeg meg retten til å endre oppfatning, og å anbefale å bruke hdmi heller enn component til projektoren. Det er jo på den han får det største bilde, og således uansett vil oppfatte størst forskjell. strekket til TV`en er jo ikke nødvendigvis veldig langt heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dyrt men oppklarende...

Ballis og Gorm... takk for oppklaring.
    Da ble et dyrt men nødvending oppklarende svar. Ergo er ikke en Pioneer VSX-LX70 en tilfredstillende løsning. Jeg har jo hørt om HDMI switcher da, men er
    usikker hvordan det ville fungere?

Alternativt må en jo gå på en reciever ala Denon 4308 med 2 HDMI outputs.

Selvfølgelig kan jeg jo strekke opp component til TV'n da...
    Kan jeg få 1080p på dette??

Mvh
    MightyC

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •