Ny Epson EMP-TW2000 50000:1 dynamisk kontrast - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 372
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...fikk sett litt mer på den i dag. Flotte farger, ingen tvil om det. Synes også panoreringene fungerte bra, selv om Projectiondesign M25 fungerte noe bedre i så måte. Det som skuffet litt når jeg først fikk tid til å studere den litt var det absolutte sortnivået. Det er enda hakket dårligere enn M25, og 50.000:1 blir derfor relativt misvisende, selv om dette måtte være dynamisk. Tror 3-5000:1 er mer passende og reelt mht on/off. Når det er sagt er detaljnivået i det mørke bra, gammafunksjonen fungerer meget bra.

Videre må jeg understreke at dette er en preproduksjonsmodell, den endelige modellen er garantert en del bedre på visse parametere, og effekten av irisen kan være en av disse...

En annen ting som er verdt å nevne at selv om skarpheten på M25 selvsagt var hakket bedre og vel som det, ettersom dette er en 1-chips-teknologi med høy fillrate, og vi samtidig benyttet en anamorfisk linse for å ytterligere forbedre bildekvaliteten, var sømløsheten i bildet ganske så imponerende også på TW2000. Dette til tross for at 30% av bildebrikken ikke var i bruk.

Effekten, som nevnt tidligere, av et 2.35:1-maskert lerret var videre svært imponerende. Maskering er kraftig undervurdert, 16:9 på 2.35:1-filmmateriale er helt utrolig ødeleggende for opplevd bildekvalitet, jeg hadde heller oppgradert til 2.35:1 enn ny projektor, ikke bare oppleves sortnivået som bedre, innrammingseffekten gir et helt annet fokus på innholdet i bildet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjører dere fortsatt med VP50, og konvertering av 24Hz kildemateriale til 60Hz? Det var i hvert fall tilfellet når jeg var innom i dag, og panoreringene var derfor ikke på høyde med det VW60 fremviste. Prøvde å få VP50 til å gi ut 24fps (23,98), men det ville den ikke?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...fikk sett litt mer på den i dag. Flotte farger, ingen tvil om det. Synes også panoreringene fungerte bra, selv om Projectiondesign M25 fungerte noe bedre i så måte. Det som skuffet litt når jeg først fikk tid til å studere den litt var det absolutte sortnivået. Det er enda hakket dårligere enn M25, og 50.000:1 blir derfor relativt misvisende, selv om dette måtte være dynamisk. Tror 3-5000:1 er mer passende og reelt mht on/off. Når det er sagt er detaljnivået i det mørke bra, gammafunksjonen fungerer meget bra.

Videre må jeg understreke at dette er en preproduksjonsmodell, den endelige modellen er garantert en del bedre på visse parametere, og effekten av irisen kan være en av disse...

En annen ting som er verdt å nevne at selv om skarpheten på M25 selvsagt var hakket bedre og vel som det, ettersom dette er en 1-chips-teknologi med høy fillrate, og vi samtidig benyttet en anamorfisk linse for å ytterligere forbedre bildekvaliteten, var sømløsheten i bildet ganske så imponerende også på TW2000. Dette til tross for at 30% av bildebrikken ikke var i bruk.

Effekten, som nevnt tidligere, av et 2.35:1-maskert lerret var videre svært imponerende. Maskering er kraftig undervurdert, 16:9 på 2.35:1-filmmateriale er helt utrolig ødeleggende for opplevd bildekvalitet, jeg hadde heller oppgradert til 2.35:1 enn ny projektor, ikke bare oppleves sortnivået som bedre, innrammingseffekten gir et helt annet fokus på innholdet i bildet.
    Takker igjen for intrykk!

Hvar dette samme prepro eksemplar som var på visning forrige gang hos hjemmekino? Hvordan står den innstillt? I Cinema Black moduset? Var CMS'en oppe og gikk?

Ser det er ganske stort sprik i omtalene av prepro modellene som er vist, i USA har den fått meget god omtale der den har vært vist (riktignok med ekstern scaler og 2,35:1 oppsett med linse etc) og her i Europa der det har vert litt mer lunkent, men en får vel se til endelige produksjonseksemplarer er på plass. Med nyere D7 brikker og epsons spesial for høyere native kontrat i brikken så burde den jo kunne levere mer dynamikk enn Mitu 6000, men det er jo flere elementer enn brikker som utgjør det en til slutt ser på skjermen...

Blir spennende å se et endelig eksemplar med egne øyne.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kjører dere fortsatt med VP50, og konvertering av 24Hz kildemateriale til 60Hz? Det var i hvert fall tilfellet når jeg var innom i dag, og panoreringene var derfor ikke på høyde med det VW60 fremviste. Prøvde å få VP50 til å gi ut 24fps (23,98), men det ville den ikke?
    Hva var poenget med dette da? Degradere sigalet : -)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Panoreringene er nydelige på M25, så 60Hz-konverteringen på VP50 fungerer ypperlig etter mitt syn. Ikke like stabilt på TW2000, men det skyldes jo da åpenbart projektoren, ikke kilden. Forsøkte å kjøre 24Hz rett inn også (uten bruk av DVDO), men panoreringene var vesentlig jevnere ved bruk av 60Hz og DVDO. Det så, som du sier, ut til at DVDOen ikke klarte å sende 24Hz, mulig det er noe feil på den, for det skal den jo klare......

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...Cinema black og dermed fargefilteret var aktivert, ja... Igjen, bildet var BRA, men det manglet litt på sortnivået, og panoreringene var heller ikke like jevne og fine som på M25. Nå koster M25 nesten det dobbelte, så det skulle jo bare mangle at den har noen fordeler. Uansett var panoreringene veldig bra også på TW2000, og blir sortnivået hakket bedre på den endelige modellen er dette garantert en fin kandidat. Dumt selvsagt at det ikke foreligger en endelig versjon til messen på TW2000 da...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøkte å kjøre 24Hz rett inn også (uten bruk av DVDO), men panoreringene var vesentlig jevnere ved bruk av 60Hz og DVDO..

Det kan jeg ikke forstå er fysisk mulig? Att et 60 signa inn skal gi jevnere panoreringer in enn et 24 fps. Hvis da det er sånn at 2:2 pulldown funksjonen (vist i 96Hz) på TW2000 ikke var aktivert, forstår at den må settes manuellt (hvis den i det hele tatt eksisterer på et prepro eksemplar). Har dere sjekket dette?

På TW1000 blir jo ett 24fps signal inn konvertert til 60 med en 2:3 pulldown og da er det jo mulig at DVDO en gjør det bedre, men det er jo ikke digital "rocket sience" a lage en ny pulldown sekvens så det er jo litt snålt det også...

Men det er jo mye snålt i denne verden.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1!

Har allerede 2.35 duk, men jeg mangler maskering i 16:9.. Det er ingen tvil om at dette også er en fordel.. Heldigvis er 90% av de beste filmene 21:9.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Det kan jeg ikke forstå er fysisk mulig? Att et 60 signa inn skal gi jevnere panoreringer in enn et 24 fps. Hvis da det er sånn at 2:2 pulldown funksjonen (vist i 96Hz) på TW2000 ikke var aktivert, forstår at den må settes manuellt (hvis den i det hele tatt eksisterer på et prepro eksemplar). Har dere sjekket dette?

På TW1000 blir jo ett 24fps signal inn konvertert til 60 med en 2:3 pulldown og da er det jo mulig at DVDO en gjør det bedre, men det er jo ikke digital "rocket sience" a lage en ny pulldown sekvens så det er jo litt snålt det også...

Men det er jo mye snålt i denne verden.
    ...jeg har ikke hatt anledning til å sjekke projektoren inngående, men at en videoprosessor til 30k gjør en bedre jobb enn en projektor til samme prisen i å konvertere 24fps til 60Hz er jo ingen stor overraskelse. Det hadde nok vært en fordel å kjøre 48 eller 72Hz inn på projektoren gitt at den har støtte for dette.

Uansett, panoreringene er veldig gode, og som nevnt er de også noe bedre på M25 enn TW20000 på samme kildeoppsett...

Videre er det mulig at panoreringene på VW60 var jevnere, Gorm, dette er jo tross alt et ferdig produksjonseksemplar. Var det jevnere enn på M25en også? Det synes ikke jeg det var, men, snarere tvert imot... Litt dumt at en nesten trenger en tweaker "on-site" for at disse sakene skal funke som de bør, da...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...jeg har ikke hatt anledning til å sjekke projektoren inngående, men at en videoprosessor til 30k gjør en bedre jobb enn en projektor til samme prisen i å konvertere 24fps til 60Hz er jo ingen stor overraskelse.
    2:2 pulldown og brikker som gjør dette perfekt digital koster en dollar eller to og nesten umulig å teknisk fucke opp... Å gå fra 60 fps til 24 og så opp til 48/72/96hz er litt mer krevende prosessering men mulig (og som jeg misstenker Sonye n for å gjøre internt uten at jeg har noe info om det....) og det samt skalering, deinterlacing og eventuelle kalibreringsmuligheter samt switching er i mine øyne det en betaler for i en video prosessor :- )

Men vi er vel ute på viddene, blir spennende å se et produksjons eksemplar av TW2000.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt dumt at en nesten trenger en tweaker "on-site" for at disse sakene skal funke som de bør, da...
    Det er trist men slik er det, HDMI standarden som skulle gjøre alt så enkelt er en blandet blessing....

Det gir i det minste ett marked for et forum der folk kan spørre litt....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvorfor er det ingen som kommer med konklusjonen alle venter på.... er tw2000 bedre enn vw60... greit at m25 er bedre enn tw2000, men som dere sier det skulle bare mangle også....

så hvem er best av vw60 og tw2000, vet at det er ett umulig spørsmål å svar på, siden det er maaange andre faktorer som også spiller inn...

mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bflemmin
    og hvorfor er det ingen som kommer med konklusjonen alle venter på.... er tw2000 bedre enn vw60... greit at m25 er bedre enn tw2000, men som dere sier det skulle bare mangle også....

så hvem er best av vw60 og tw2000, vet at det er ett umulig spørsmål å svar på, siden det er maaange andre faktorer som også spiller inn...

mvh
    En må nok vente til ferdige prod eksemplarer kommer i november før en trekker konklusjon. En shootout uner ideelle forhold hadde vært kjekt ja...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2:2 pulldown og brikker som gjør dette perfekt digital koster en dollar eller to og nesten umulig å teknisk fucke opp... Å gå fra 60 fps til 24 og så opp til 48/72/96hz er litt mer krevende prosessering men mulig (og som jeg misstenker Sonye n for å gjøre internt uten at jeg har noe info om det....) og det samt skalering, deinterlacing og eventuelle kalibreringsmuligheter samt switching er i mine øyne det en betaler for i en video prosessor :- )
    24fps til 60fps blir 3:2 pulldown.. 24fps til 50fps blir 2:2 pulldown..

Noen som fikk sammenlignet (enn om ikke direkte) HC6000 og TW2000?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Argh, det viser seg altså at TW2000 ikke var riktig kalibrert da jeg så på den i går... Folk som så TW2000 i går bør med andre ord ta seg turen på nytt hvis de ønsker å se denne projektoren fra sin beste side, for nå skal den visstnok se langt hyggeligere ut. Det er jo det store problemet med slike preproduksjonsenheter, de er ikke helt i vater alltid, spesielt når det kommer til å lagre innstillingene en gjør seg...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    24fps til 60fps blir 3:2 pulldown.. 24fps til 50fps blir 2:2 pulldown..

Noen som fikk sammenlignet (enn om ikke direkte) HC6000 og TW2000?
    Har du sett noen som gjør 24fps til 50hz i HD enda det ville vært det beste selv om det betyr noen prosent speedup? Det har ikke jeg enda?Selv norsk PS3 en med europeoiske filmer på europeiske labler blir omgjort til 60 i/p...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Har du sett noen som gjør 24fps til 50hz i HD enda det ville vært det beste selv om det betyr noen prosent speedup? Det har ikke jeg enda?Selv norsk PS3 en med europeoiske filmer på europeiske labler blir omgjort til 60 i/p...
    Jeg går ut ifra at filmer kjøpt i europa med "50Hz" har vært utsatt for 2:2 pulldown.

For at en avspiller skal kunne ta den avgjørelsen må den vel faktisk lese disken raskere enn normalt - en ren video-prosessor kan aldri gjøre denne operasjonen.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg går ut ifra at filmer kjøpt i europa med "50Hz" har vært utsatt for 2:2 pulldown.

For at en avspiller skal kunne ta den avgjørelsen må den vel faktisk lese disken raskere enn normalt - en ren video-prosessor kan aldri gjøre denne operasjonen.

-k

Sannt nok men de filmene jeg har så har alt vært kodet i 24fps og i min PS3 spiller blir det gjort om til 720 60hz. PAL SD dvd'er blir oppskalert til 720 50p.

God poeng med avlesingshastighet 2:2 pulldown av opp til 50 betyr vel rundt 4% hurtigere avspilling og hvis det ikke blir avlest i den hastigheten blir det vel et poblem ja...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh, det viser seg altså at TW2000 ikke var riktig kalibrert da jeg så på den i går... Folk som så TW2000 i går bør med andre ord ta seg turen på nytt hvis de ønsker å se denne projektoren fra sin beste side, for nå skal den visstnok se langt hyggeligere ut. Det er jo det store problemet med slike preproduksjonsenheter, de er ikke helt i vater alltid, spesielt når det kommer til å lagre innstillingene en gjør seg...
    Kan du si noe om hva som var feil og hva før og etter forskjeller?

Side 5 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •