Ny Epson EMP-TW2000 50000:1 dynamisk kontrast - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 19 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 372
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor er det dere har bestilt fra siden dere må vente så lenge ? Venter på 3stk fra usa jeg bulkshopping hehe. Gleder meg noe sinsykt bunka med bluray filmer ligger klar.. Onkyo 875'en er kalibrert og mates med HDMI 1.3

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle forståsegpåere:
    Når vil TW2000 begynne å falle i pris?

Er det snakk om noe få måneder, eller ikke før vi får en TW3000 på markede? Som i så fall er når?

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janan
    Til alle forståsegpåere:
    Når vil TW2000 begynne å falle i pris?

Er det snakk om noe få måneder, eller ikke før vi får en TW3000 på markede? Som i så fall er når?
    Prisjakt skal vel foregå her:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...mp-tw2000.html
    Det er vel umulig å si noe nøyaktig her, etterspørselen og konkurransen bestemmer dette, men vil tro den helt sikkert vil falle i pris på noen måneder.

Tror ikke jeg vill holdt pusten og ventet på TW3000 (eller hva neste modell vil hete), TW2000 har vært på markedet kun siden januar i Norge og det går typisk fort et år før neste modell kommer på markedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Har hatt TW2000'en i snart en mnd. Fått hengt opp i taket og kablet opp alt forlengst og har også fått sett litt filmer og dill. Alt har sett normalt ut, dvs jevn fokus, bra nok konvergens osv. Men her igår merket jeg noe merkelig.

Har for det meste hatt den koblet opp mot ps3 (hdmi) og kjørt filmer (da i 2.35:1, 1.85:1 osv, dvs filmer med litt letterbox på en 16:9 projektor). Da jeg skulle teste et ps3 spill igår merka jeg at det var en gradvis overgang mot rosa langs hele bunnen av bildet, dette utgjorde ca. 5-10 cm på mitt 92" lerret og var veldig skarpt/tydelig. Prøvde med å bytte kabler, og koble opp mot pc og xbox360, samt sette linsen i nøytral posisjon og resete innstillingene på projektoren uten at det hadde noe innvirkning.

Som sagt, dette er veldig tydelig når en bruker hele høyden på bildet (pc, console spill, fullscreen filmer osv) og er ikke noe som forsvinner når en sitter fra normal avstand slik som konvergensproblemer gjør.

Noen som har noen ideer hva det kan være? Rett og slett bare uheldig med eksemplaret? Hadde ikke kamera liggende så fikk ikke tatt bilder, men skal se om jeg får gjort det ikveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker den koblet opp mot pc (med vanlig skjermkabel) og mot PS3 med HDMI.

Synes det fungerer glimrende, fantastisk flott bilde og klare farger. Bildet er noe uklart når jeg bruker pc, men det er nok fordi jeg ikke har skaffet meg DVI-kabel enda.

Har tidligere sett tv'er med full Hd og 24P, og vært veldig imponert over kvaliteten på bildet. Synes ikke prosjektoren får den samme effekten av 24P. Kan det være med noen innstillinger å gjøre? Har satt PS3 til 24P og prosjektoren viser under "info" at refresh rate er 23,97 hz eller noe lignende. Ønsker at bildet blir flytende fra frame til frame, og at det ikke hakker ved panoreringer og lignende.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et 2-2 pulldown valg i signal menyen for hvordan den skal håndtere 24P signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Du har et 2-2 pulldown valg i signal menyen for hvordan den skal håndtere 24P signaler.
    Ok, men er ikke noen ekspert på området. Gjelder dette på projektoren, eller signalkilden (PS3)?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er på projektoren, innstilling for hvordan den skal håndtere innkommende 24P signaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen helt første inntrykk av TW2000 nye projektoren. Har ikke målt eller kalibrert enda men her er inntrykkene etter en time med Getgray, DVE og noen få filmklipp, og ja jeg er av den pirkete typen

Fargeuniformitet grei nok men ikke helt perfekt på grå bilder (ser så langt ikke noe på film innhold).

Lysuniformitet ser greit ut, litt (minimalt og mindre shift enn f.eks en HD1 med lyse hjørner) mindre lys i hjørnene og nederst på bilde (sikkert pga lens stift). Ett mindre felt er en tanke mørkere (kan skimtes på lyse grå bilder) 15 cm diameter men dette kan og være malingen min på "lerretet". Har ikke testet med hvitt ark enda.

Ingen døde eller stuck piksler sett til nå.

Konvergens ser greit ut uten at jeg har fått brukt ett helt optimalt testbilde enda.

Irisen "knirker" litt (kan høre den hvis en har lav lav volum, men det har vi nesten aldri....) den er sen og jeg klarer ikke se at den jobber. (Mye mindre synlig enn Z2000 etter det jeg husker), ser heller ikke kjempe forskjell med eller uten...

Sortnivået med iris er ganske så bra, men ikke like bra som HD1 og i alle fall ikke HD100 verken med eller uten iris (subjektivt). Mena absolutt til å leve med for oss, og det er jo plass til filter der hvis behovet skulle komme.... Pæren vil jo også miste lytt lys etter hvert som drar ned sortnivået litt. Lysstyrken er i alle fall plenty og i overkant med ny pære synes jeg. Nesten behov for solbriller….

Rimelig bra detaljer i sort nivået, på nivå med HD1. Det er ern gamma ”equaliser” så her bør det være muligheter til mye tweeking.

Grei skarphet men husker HD100 som skarpere (har ikke lekt med skarphet kontrollene som det er en haug av (vertikalt/horisontalt/thin line etc), kanskje på nivå med HD1. Ikke noe issue i alle fall.

Fargene kan velges alt fra rimelig korrekt i x.v.Colour modus (der iris ikke kan aktiveres) til ganske så oversaturert (men det ser greit ut ala HD1/100) i HD modus til mellomløsninger. Gleder meg likevel til å få kalibert opp ett korrekt fargemodus der irisen virker. Det er kjekt med en projektor der en faktisk har kontrollene som trengs og de virker fløyelsmykt...

Dvs den svarer til forventingene eller er hakket bedre.

Det jeg ikke er helt fornøyd med er raske panoreringer. Seine er helt flotte og flyter perfekt. Kilden er innstilt på 24fps (verifisert at den får det inn) den er still inn manuelt på "2-2 pulldown" som etter sigende skal være de som gir korrekt gjengivelse av 24fps materale. Likevel så oppleves "raske" panoreringer både horisontalt og vertikalt som om de "hakker/hopper" litt mer en det jeg kan huske både fra VW60, Z2000, og HD100. Åshild sier hun ikke ser det, men jeg det gjør altså jeg.

Har nå lekt litt mer med innstilingene og synes 1080 60P ser best ut på raske panoreringer, mens 1080 24p ser best ut på seine. Tror nok vi bare er inne på refreshraten på film som gjør at det aldri kan flyte helt på filmbasert materiale….

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    24fps vil alltid se litt hakkete ut, samme hvilken projektor du har ettersom poenget jo er å gjengi bildet som "ekte" film. Selv om du dobler frameraten til 48Hz legges det ikke til bevegelser i mellombildene, og dermed blir det tydelig, spesielt i scener med raske bevegelser, at du har litt for få enkeltbilder til tider. Samtidig er jo dette samme opplegg som på kino, og der er en jo stort sett fornøyd med resultatet...

Når det gjelder 60Hz tror jeg nok ikke nødvendigvis det blir stort bedre, da prosesseringen er såpass tung at en gjerne får hakking, men da mer ujevn og kanskje enda mer åpenbar. I tillegg degraderer en bildekvaliteten (skarpheten er som oftest mest åpenbar) på generelt grunnlag ettersom prosessoren sjelden klarer å prosessere såpass store mengder data perfekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    24fps vil alltid se litt hakkete ut, samme hvilken projektor du har ettersom poenget jo er å gjengi bildet som "ekte" film. Selv om du dobler frameraten til 48Hz legges det ikke til bevegelser i mellombildene, og dermed blir det tydelig, spesielt i scener med raske bevegelser, at du har litt for få enkeltbilder til tider. Samtidig er jo dette samme opplegg som på kino, og der er en jo stort sett fornøyd med resultatet...

Når det gjelder 60Hz tror jeg nok ikke nødvendigvis det blir stort bedre, da prosesseringen er såpass tung at en gjerne får hakking, men da mer ujevn og kanskje enda mer åpenbar. I tillegg degraderer en bildekvaliteten (skarpheten er som oftest mest åpenbar) på generelt grunnlag ettersom prosessoren sjelden klarer å prosessere såpass store mengder data perfekt.
    Tror nok du er inne på forklaringen her. Mulig at 2-3 pulldownwn i 60 hz på et vis maskerer at det er litt for få bilder i 24 fps film materiale til å få helt perfekte panoreringer. Sony jobber vel med saken etter det jeg forstår i testen av VW200 :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Sony jobber vel med saken etter det jeg forstår i testen av VW200 :-)
    Joda, det stemmer, men det er fortsatt lang vei igjen før de er "i havn". Prosesseringen gir nemlig silkemye panoreringer, men det resulterer også i nedsatt bildeskarphet. Akkurat det kan selvsagt være akseptabelt på en flatskjerm (pga størrelsen), men på et stort lerret er "utsmøringen" av detaljer alt for tydelig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Bare lurte på om noen kunne oversette disse siste postene til norsk. He he.
    Er ganske fersk på prosjektor. Hvis jeg kjører vanlig dvd og bu-ray fra PS3 på min tw2000. Hvilke innstillinger er egentlig mest fornuftig å ha både på PS3 og Tw2000. Håper noen med mer peiling enn meg kan svare på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to jeg har målt så er XV colour modus det som er nærmest perfekt out of the box. Synn at Epson ikke har gitt oss valget å ha på irisen i denne modusen. Jeg har brukt mange timer på å kalibrere opp colour moduet til å bli like korrekt som XV for å ha irisen på, men vet enda ikke om jeg er kommet i mål...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at Epson har gjort det sånn, er nok at det er tilnærmet umulig å oppnå så perfekt gråskala ved bruk av dynamisk iris. Struping av irisen vil jo nødvendigvis få konsekvenser for fargetemperaturen. Jeg tar det som et tegn på at Epson virkelig har skjønt hva de driver med. Men det er klart, de kunne kanskje laget et modus som var "nesten perfekt", med dynamisk iris?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Grunnen til at Epson har gjort det sånn, er nok at det er tilnærmet umulig å oppnå så perfekt gråskala ved bruk av dynamisk iris. Struping av irisen vil jo nødvendigvis få konsekvenser for fargetemperaturen. Jeg tar det som et tegn på at Epson virkelig har skjønt hva de driver med. Men det er klart, de kunne kanskje laget et modus som var "nesten perfekt", med dynamisk iris?
    Jeg synes i alle fall det, jeg tror bare å ha hatt iris on i det moduset de allerede har ikke hadde vært helt borte. Selv med iris klarer jeg i andre modus å holde meg under 2 dE i gråskaen (kontrollene funker greit (men må selvsagt vente på at irisen har satt seg før en måler)). Det ser heller ikke ut som det er store hopp i fargetemp mens en måler. Får irisen satt seg så blir gamma kurvene også rimelig jevn.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen du skal se venter ikke på at noe som helst "skal sette seg". ;-)

Jeg sier ikke at gråskalaen blir dårlig ved bruk av dynamisk iris, jeg sier bare at det ikke blir like strøkent som uten. Mens irisen jobber, noe den gjør hele tiden, er faregtemperaturen i konstant "forandring".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Filmen du skal se venter ikke på at noe som helst "skal sette seg". ;-)

Jeg sier ikke at gråskalaen blir dårlig ved bruk av dynamisk iris, jeg sier bare at det ikke blir like strøkent som uten. Mens irisen jobber, noe den gjør hele tiden, er faregtemperaturen i konstant "forandring".
    Sant nok Gorm. Både fargetemperatur og gamma vil flyte. I mine øyne så er det ikke akkurat kjempe forskjell mellom iris på eller av når en ser reellt kildemateriale.

Konklusjonen er vel at de som ikke vil kalibrere med probe (og en som kan bruke den) får ved X.V. colour modus det nærmeste de har vært korrekt fargegjengivelse out of the boks noen gang!!! (hvis de da ikke eier VW200... (men da kjøper sikkert ikke TW2000).

Og når en først har fått sett en hel film med korrekte farger så blir alt annet en liten nedtur. Selv om jeg som de fleste reagerer litt med at de første minuttene med korrekte farger kan se litt undersaturert ut (Men se en hel film og jeg tror ikke du går tilbake). Etter år med å se skjermer og projektorer som er oversaturert så har vi mistet litt av referansen om hvordan det skulle se ut!

Hatten av til Epson for at de gir denne muligheten til korrekte farger og det til en brøkdel av prisen av en VW200.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er vi helt på bølgelengde Henning. Jeg finner heller ingen tilfredstillende vei tilbake til oversaturerte bilder. Akkurat som du beskriver det, er det ikke alltid like lett å overbevise andre om at oversaturering er feil, for vi har liksom mistet begrep om "virkelighetstro fargegjengivelse" for mange, mange år siden. Jeg finner at fotografer som regel ser fordelen umiddelbart, siden mye av deres tid nettopp går ut på å gjenskape "virkelighet".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang TW2000 og X.V modus, ser jeg at det sorteste sorte her, mer er blått, eller det er blåskjær i det sorte. Skal det være slik? trodde denne skulle ha så bra sortnivå jeg. Alt annet i denne moduesen føler jeg stemmer, og jeg liker den veldig godt, men det er altså det sorte da. Jeg har batcave rom, helt hvitt lerret, og coloruniformity er helt strøken, altså ingen misfarging i det hele tatt. Noen råd?

Side 16 av 19 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •