Ny Epson EMP-TW2000 50000:1 dynamisk kontrast - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 19 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 372
    Newcomer Bodhi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratla med en sikkert utrolig bra projektor Lommeboka blir alltids full igjen, og pengene hadde gått til noe annet uansett med tiden

Håper du kan skrive litt om dine tanker rundt bildet på den når du har testet den ut... alltid kjekt å lese hva andre synes.

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodhi
    Selv om lcd og dlp har sine fordeler og ulemper, hva ville du valgt av disse: Tw2000, BenQ10000 eller vente på Benq5000, hvis du har lov til å ta parti her da på denslags spørsmål? Er sortnivå på Tw2000 på nivå med BenQ eller bedre?
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg ville valgt TW2000. Dette fordi det er den eneste projektoren på markedet (akkurat nå) som kan gjengi 100 prosent korrekt og lineær gråskala, og fargekoordinater som mapper perfekt til BT709 (og kommende xvColor).
    Sortnivået er mye bedre på TW2000 grunnet dennes dynamiske iris.
    Gorm, så du anbefaler TW2000 fremfor BenQ? Mener du virkelig at TW2000 er en bedre projektor enn f.eks 8720, eller W10 000? Vil ikke lcd, uansett hvor langt teknologien er kommet, ha dårligere 3d dybde i bildet, eller er den på høyde eller gått forbi dlp der nå? Og er virkelig sortnivå bedre, isåfall høres jo denne projektor fantastisk ut ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP'ene har fortsatt bedre ansi-kontrast, men TW2000's on/off kontrast (uten bruk av dynamisk iris) er nå på høyde. Med den dynamiske irisen i tillegg, vil TW2000 har klart bedre sortnivå enn de nevnte BenQ projektorene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så til dem som velger nye lcd`er, framfor gode dlp projektorer, hvilken betydning har dårligere ansi kontrast på bildet? Er det generelt dybdefølelse eller, og vil dårligere ansi kontrast legges merke til?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her snakker vi ikke om "nye LCD'er" generelt, det er kun TW2000 (Epson videreselger ikke sin "deep black teknologi").
    Høy ANSI-kontrast gir mer dynamikk i lyse scener, mens høy on/off kontrast (oppnådd uten dynamisk iris) generelt gir bedre detaljering og dynamikk i mørke scener. Det ideelle ville selvsagt vært HD100's on/off kontrast, kombinert med DLP'ens ANSI-kontrast og CRT'ens sortnivå. Da hadde vi ikke hatt mer å diskutere på projektorfronten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så det er dynamikken her ja, hmm..en god ting går på bekostning av noe annet virker det som. Hadde vært kjekt med en slik hybrid projektor ja, de kommer nok engang forhåpentligvis, men som du sa; da hadde vi ikke hatt mer å prate om på den fronten,og det hadde jo blivet riktigt kjedeligt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ideelle ville selvsagt vært HD100's on/off kontrast, kombinert med DLP'ens ANSI-kontrast og CRT'ens sortnivå. Da hadde vi ikke hatt mer å diskutere på projektorfronten.
    Hehe

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ideelle ville selvsagt vært HD100's on/off kontrast, kombinert med DLP'ens ANSI-kontrast og CRT'ens sortnivå. Da hadde vi ikke hatt mer å diskutere på projektorfronten.
    Hmm, hva er forskjell på sortnivå og on/off kontrast? Jeg trodde faktisk at det var mye av det samme?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hva er forskjell på sortnivå og on/off kontrast? Jeg trodde faktisk at det var mye av det samme?
    Den forskjellen er veldig stor.. On/Off kontrasten trenger ikke å si noenting somhelst om sortnivået er bra eller ikke. Em projektor med 100000:1 i kontrastnivå kan ha dårlig sortnivå dersom lysutbyttet er høyt nok, eksempelvis 10000 lumens....

On/Off kontrast og sortnivå henger naturligvis sammen, men sortnivået forteller lite alene.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt projektoren noen få dager.

Gorm:
    Har du noen innstillinger/tips jeg kan bruke for å få enda bedre bilde?
    Kalibreringen du gjorde er vel slik at den er unik for hver projektor pga variasjon i pærene osv?

Jeg synes kontrast, farger og sortnivå er veldig bra (har for det meste brukt den i x.v.colour modus). Viftestøyen er også behagelig lav.

Jeg har min projektor plassert på en hylle ganske høyt oppe på bakveggen. Jeg bruker derfor mye lens shift i vertikal retning for å få bildet på passe høyde på lerretet (prosjektoren er forøvrig plassert ganske riktig horisontalt). Kan ordne bilde av plassering senere.

Det jeg ikke er 100% fornøyd med er skarpheten i bildet, særlig i nedkant av bildet (pga lens shift).

Jeg har tatt noen bilder av det. Bildene er tatt med PC'en tilkoblet, først med sort desktop og så flytting av projektormenyen rundt på skjermen.

Ny Epson EMP-TW2000 50000:1 dynamisk kontrast-oppe_midten-jpg
    Her er projektormenyen plassert høyt oppe på lerretet. Bildet viser at grønt/rødt panel er forskøvet en piksel vertikalt og horisontalt i forhold til hverandre. Den blå skyggen på venstre side er mye svakere i virkeligheten (artefakt fra digitalkameraet).

Ny Epson EMP-TW2000 50000:1 dynamisk kontrast-nede_midten-jpg
    Her er menyen plassert nederst på lerretet. Som en kan se så er det en skygge ovenfor teksten som ikke er der når menyen er plassert lenger opp (nærmere linsehøyden).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så noen bilder som viser hvordan denne skyggen ser ut med noe annet enn projektormenyen.

Ny Epson EMP-TW2000 50000:1 dynamisk kontrast-nede_hoyre-jpg
    Bildet viser nede i høyre hjørne med IE7 og taskbar. Både på de hvite 'NO' bokstavene nederst og 'Mode: Off' med sorte bokstaver så kan en se skygger som går oppover til venstre.

Ny Epson EMP-TW2000 50000:1 dynamisk kontrast-nede_venstre-jpg
    Bildet viser nede i venstre hjørne med IE7 og Aftenpostens forside. Se på bokstavene 'tunn(el)'. Nederst i bokstavene så er det en rød skygge oppover (Tilsvarende nederste bilde med 'Menu exit' i forrige innlegg).

På avstand så gir dette noe uskarpt tekst. Jeg synes jeg også ser det litt på media center gui'et ved at menyteksten er noe skarpere i toppen enn i bunn.

Noen andre som har sett denne projektoren i aksjon og om alle er slik som dette?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibreringen du gjorde er vel slik at den er unik for hver projektor pga variasjon i pærene osv?
    Alle kalibreringer er unike, og bør således ikke benyttes på andre enn originalenheten. I noen tilfelller kan man sikkert være heldig, men det er i så tilfelle mer flaks enn noe annet.

Bildet viser nede i venstre hjørne med IE7 og Aftenpostens forside. Se på bokstavene 'tunn(el)'. Nederst i bokstavene så er det en rød skygge oppover (Tilsvarende nederste bilde med 'Menu exit' i forrige innlegg).
    Det du ser der, er kromatisk abberasjon, og er ene og alene forårsaket av optikken. Eneste måten å minimere dette på er å bruke så lite lens-shift som mulig, og selv da er det usikkert om det blir bedre.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Alle kalibreringer er unike, og bør således ikke benyttes på andre enn originalenheten. I noen tilfelller kan ,an sikkert være heldig, men det er i så tilfelle mer flaks enn noe annet.
    Jepp, det var det jeg regnet med.

Det du ser der, er kromatisk abberasjon, og er ene og alene forårsaket av optikken. Eneste måten å minimere dette på er å bruke så lite lens-shift som mulig, og selv da er det usikkert om det blir bedre.
    Det er bedre i toppen av bildet (dvs nærmere senter i linsa). Skal teste litt om det blir bedre over hele når jeg forskyver bildet oppover, men om jeg kan ha det slik i praksis tror jeg ikke, vil ikke ha bildet langt oppe på veggen og sitte som første rad på kino .
    Projektoren står nå på en hylle. Jeg kan kanskje vurdere en løsning hvor jeg monterer projektoren opp-ned under hylla i stedet. Da vil den komme ~20cm lenger ned med tilsvarende mindre bruk av lens shift.

Når det gjelder den dynamiske irisen og støynivå så kan den høres relativt godt når en ser på film med lavt volum. Lyden er ikke veldig høy, men ettersom den er ujevn så høres den godt allikevel (i motsetning til en jevn viftelyd). Jeg tror det går greit å bruke den når en ser film med høyere volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men finner du bruk av dynamisk iris unødvendig eller for støyende til bruk slik som Grom?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også si at den er nesten unødvendig. Har for det meste brukt den i x.v.colour modus og da er dynamisk iris deaktivert. Synes kontrast og sortnivå er veldig bra uten.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spectre, nå vet ikke jeg om du oppdaget dette ved sittavstand eller om du " lette " etter feilen.

Et generelt tips til alle:
    Hvis du er fornøyd med bildet på projector eller TV så ikke gå opptil bildet og se etter feil, for du vil garantert finne noe på absolutt alt av utsyr.

Det spiller ingen roll om du har "verdens beste" noe feil finner du uansett, det vet alle vi som aldri blir fornøyd med noe

Bare ett lite tips fra en AVhengig til en annen:-D

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Et generelt tips til alle:
    Hvis du er fornøyd med bildet på projector eller TV så ikke gå opptil bildet og se etter feil, for du vil garantert finne noe på absolutt alt av utsyr.

Bare ett lite tips fra en AVhengig til en annen:-D
    "gjør som jeg sier ikke som jeg handler"........ !!!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke problemet med å lete etter feil på nært hold. Feilen er når man irriterer seg over svakhetene man vet er der selvom man ikke ser de på avstand.

Fordelen med å sturere bildet på nært hold og minimere feilene så mye som mulig er nettopp at man minimerer feilene slik at kvaliteten bli høyest mulig selv på avstand.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg vet, men vil jo vite om det en har lagt penger i er i orden, og det er greit å vite i hvilket område utstyret fungerer optimalt slik at en får best mulig bilde (i dette tilfellet: Hvor mye lens shift en kan bruke før det evt påvirker bildekvaliteten).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dette er en teknisk tråd og diskusjon om forhandler etc. tas under "Produkt -og prisjakt"-forumene. Takker.

Side 12 av 19 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •