Er litt i villrede!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er litt i villrede!

Hei!
    Ja, jeg er litt i villrede. Jeg har tenkt og investere i projektor, men jeg har så å si ingen anelse om hvilken jeg skal velge. Den skal ikke koste så mye mer enn 12000 kr. jeg skal primære se DVD-filmer, så da er det vel lurest å kjøpe en 16:9 projektor, som f.eks Panasonic PTAE-100. Det virker som om det er få ekte 16:9 projektorer ute på markedet. Og så har vi dette med LCD og DLP, og hvis jeg har forstått det rett, så er DLP-teknologien hakket bedre enn LCD-teknologien. Jeg har lest mye om denne Infocus X1, og den virker bra, men siden den ikke er en 16:9 projektor, så er jeg litt usikker. Må jeg bruke 4:3 lerret til 4:3 projektorer, og vice versa? Kan noen enkelt forklare meg fordelene og ulempene med 4:3 projektorer kontra 16:9 projektorer, og LCD kontra DLP? Jeg er ingen teknisk person, så en "norsk forklaring" hadde vært fint. :wink: Dere har sikkert lest hundrevis av slike emner om folk som vil ha råd, men jeg håper dere tar dere tid til å hjelpe meg.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når det gjelder X1 så har jeg klippet dette fra presentationsdata sine sider:
    InFocus introduserer den første digitale projektoren designet for å forene profesjonell kvalitetsteknologi med både forretnings- og livsstilsfunksjoner. Gjør deg kjent med teknologien i en X1 som har verdens eneste heldigitale display-løsning (DLP). Med Faroudja DCDi™ databehandling blir hvert eneste bilde gjenskapt med maksimal nøyaktighet, og du kan nyte skarpe, klare bilder og klare farger. Muligheter for widescreen gir deg enestående videobilder i kinoformat.

Det er lett å komme i gang med de enkle tastene, fjernkontroller og menyer projektoren tilbyr. Den er også lett å bære, med ca. 3,1 kg er X1 en supermobil lettvekter.

Oppløsning: 800x600
    Lysstyrke: 1000 ANSI Lumen
    Kontrastnivå: 2000:1
    Bildeformat: 4:3 og 16:9
    Bildestørrelse: 0,8 m – 6,5 m
    Projeksjonsmetoder: Front, tak, bak
    Lampe: 150 W SHP / 3000 timer:
    Størrelse: 24,9 cm (B) x 31,8 cm (L) x 10,6 cm (H)
    Vekt: 3,1 kg

Som du ser har den både 4:3 og 16:9. Jeg bruker jo min hovedsakelig til film. I menyen fan du velge visningsmodus og velge mellom 4:3, 16:9 og uskalert. Velger du uskalert vil projektoren vise det signalet den får inn, det vil si at setter du på en widescreen dvd så legger X1 en sort stripe oppe og nede på bildet. Sortnivået er forresten utrolig bra på X1, kontrastnivå 2000:1 er vel unikt i denne prisklassen?
    Skal du i det hele tatt bruke PC eller video/kabeltv på projektoren vil jeg anbefale deg å kjøpe 4:3, da disse projektorene skalerer om til 16:9 uten synelige bildeforstyrrelser.

For info om LDC kontra DLP kan du titte på denne linken.

PS: Ikke les dette innlegget som reklame for X1, jeg bruker den bare som eksempel fordi det er den jeg kjenner best.

Håper noe av dette var til hjelp.

MVH Gorm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •