Hitachi Illumina PJ-TX100 - Virker meget spennende!!! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 113
    Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Klippet fra:
    http://www.hometheaterhifi.com/volum...04-part-1.html

"The Screen Door Effect (SDE) is noticeable, but that is the case with all LCD projectors. On the plus side, this also indicates a sharp lens."

John Roger

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tx100 tråden på avsforum har man nå funnet ut hvordan man kommer inn i service menyen og kan justere bort VB og diverse andre ting...

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en link...her på avforum.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får aldri justert vekk VB, men det kan justeres opp og ned i gråskalaen til et område det ikke er så fremtredende/synelig. Denne justeringen ligger i standardmenyen på Epson EMP-TW500.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en link...her på avforum.
    Hva mener du? Det ligger en link i innlegget mitt i nøkkelordet 'tx100'.

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Link

Hei igjen !

Har sett på linken, finner ikke ut av dette med å gå inn i service menyen og justere. Har du mulighet å Ctrl - c og lime inn det her ?

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Factory Menu"

-Press menu. If advance menu is displayed, move to easy menu from easy menu
    -Select Reset in Easy menu, and then press > or enter button
    -Press Reset
    -Press Reset and hold for 3 seconds
    the reduction in the VB is done on the green color in mitre V-COM of the menu FACTORY. plus you assembled the value, the VB disparait almost completely more lowered you more you have VB
    I have bad VB.
    So i used the VCOM option and changed green from 107 up to 112 (green image is most stable here). this made a good improvement to VB on white/grey scenes, eg clouds/fog. But it made fairly little improvement on blue scenes where i get the worst VB. Changing blue and red didnt seem to make any difference.
    The "NRSH" Option is for VB.

Also, the whole "Stripe" Menus, all for VB.
    osv. osv.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...61#post4278661

John Roger

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så denne projektoren for et par dager siden. Det ble projisert på Greyline, og PJTX-100 ble sammenlignet med min aldrende HS10.
    Førsteinntrykket var at projektoren var veldig lyssterk, og hadde ingen problemer med å vise helt greie bilder selv med litt lys i rommet. Iris funksjonen var også helt genial, og man kunne stille lysstyrken i 10 nivåer. Støynivået var behagelig, og vesentlig mindre enn min HS10. Lens shift er også et plus, og noe mangen vil ha bruk for.

Vi testet kun med Braveheart SE, som forøvrig har veldig god biledekvalitet. Bildene fra PJTX-100 hadde god punch, meget gode farger, og små detaljer var godt synlige. Men det aller beste var skarpheten. Jeg ble rett og slett overrasket over hvor skarp denne projektoren var, til og med skarpere enn min HS10 (som jeg ikke trodde var mulig). Sortnivået var rimelig bra, og omtrent det samme som min HS10, men det skal sies at HS10'en er tweaket så langt det går, og ligger også helt på kanten hva lysstyrke angår. Hitachien kan nok tweakes mere for bedre sortnivå med diverse filter.

Det jeg egentlig var mest spent på var hvor mye VB denne projektoren hadde. I scener der det er mye panoreringer over himmelen, sjøen el.likn. er VB synlig, men i andre scener er det ubetydelig. Det er mer enn på min HS10, men ikke så mye at jeg ikke kunne hatt en

Konklusjonen her er at PJTX-100 er en meget bra projektor jeg ikke vil ha problemer med å anbefale til andre. Og sammenlignet med min HS10 er den selvsagt bedre, men ikke så veldig mye.

Projektoren er forøvrig eid av kjelli. som også var tilstede.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører den på et lerret med gain 1,1. Og vil tilføye her at Hitachien passer MYE bedre isammen med et greyline lerret. Nesten så jeg vil si det er et must med greyline til denne.

Kjører nå med et CC40R filter foran linsa, og hva dette gjorde for sortnivå og punch i bildet kan nesten ikke roses nok.

Factory menyen er funnet, nå ventes det bare på innstrukser på hvordan de forskjellige parametrene virker. Da det er mye en kan stille på i factory menyen. Uten innstrukser anbefales det ikke å leke seg rundt.

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Factory menyen er funnet, nå ventes det bare på innstrukser på hvordan de forskjellige parametrene virker. Da det er mye en kan stille på i factory menyen. Uten innstrukser anbefales det ikke å leke seg rundt.
    DET har du helt rett i Jeg leter fremdeles etter "arket" hvor jeg har skrevet ned fabrikkinnstillingene... :roll:

Jeg er også av den oppfatning av at de fleste digitale projektorer drar nytte av grå duk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    720
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg så nettopp tx100 i aksjon og må si at jeg var ikke imponert over bildet. det var for mye screen door for min smak. det er mulig at bildet ikke var optimalt justert så ting kunne nok ha vært bedre, men jeg trodde at ved å se bildet på en avstand av 2 ganger bildets bredde ville holde, men nei da. jeg ser prikker over alt og når jeg ser på hvit farge så ser jeg det spesiellt. jeg håper og tror at ved en riktig justering så vil bildet se riktig bra ut. nå skal det nevnes at jeg så også infocus screenplay 7205 og var heller ikke imponert over bildet denne produserte. det var mye uro i bildet på utfordrende scener som f.eks tåkescener, men screendoor så jeg ikke på denne.

for de som lurer så så jeg disse projektorene på hificenteret i kristiansand og de hadde begge gode kilder. 7205 hadde en dvd spiller som kostet 20 tusen kroner(husker ikke merke). Jeg sier ikke at bildet på 7205 var dårlig for det var det ikke, men jeg trodde det hadde vært bedre til den prisen. den eneste digitale projektoren jeg har sett som jeg likte er marantz VP-12S3.
    Nei! takke seg til en barco. jeg tenkte å bytte religion fra 3rørs til dlp for 3rørs er noen beist!, men det går ikke ann å gå ned på bildekvalitet så jeg må nok vente en stund til :roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var for mye screen door for min smak. det er mulig at bildet ikke var optimalt justert så ting kunne nok ha vært bedre, men jeg trodde at ved å se bildet på en avstand av 2 ganger bildets bredde ville holde
    Det var dumt det da. Når vi testet hos meg satt vi også ca 2x bildebredde, og så ikke screendoor. Littegranne defokusering hadde nok minimert problemet. Så du forresten mye Vertical Banding da?

Nei! takke seg til en barco. jeg tenkte å bytte religion fra 3rørs til dlp for 3rørs er noen beist!, men det går ikke ann å gå ned på bildekvalitet så jeg må nok vente en stund til
    Det var vel ingen overaskelse da :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har såvidt sett denne selv.

Var en tur i Trondheim og var innom hificenteret en tur.

Noe av det bedre på LCD siden jeg har sett. Selv om oppløsningen er 1280*720 kan synes pikslene synes og en må ha litt avstand for at dette ikke skal synes. Synes prisen begynner å bli spiselig. Er ikke rare greiene en får av plasmaskjermer for samme prisen.

Bortsett fra det virket bildet veldig riktig for mine øyne.

Noe svakheter i bilde ved sideveis panoreringer synes jeg at jeg så.

En av testene i de forrige innleggene sa at videoprosesseringen var noe svak. Mer om det kan ikke jeg på nåværende tidspunkt.

Noen som har synspunkter på prosessoren i denne?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har synspunkter på prosessoren i denne?
    Det har vel blitt sagt at denne ikke er av beste slaget, og at projektoren liker seg godt sammen med en god DVD spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg er "nybegynner", så dere må ta det jeg sier "med en klype salt" ;-) (og mer enn gjerne korrigere meg hvis jeg trår feil

Jeg kjøpte TX-100 for ca 3mnd siden.

Mitt inntrykk er at videoprosesseringen ikke er bra, hvis dere med det mener muligheten til å bruke projektorens egen linjedobler.

I hvert fall hvis man med den i teorien skulle fått bedre bilder også fra vanlige tv-sendinger (eller fotball fra Canal+), selv om man forsøker med de ulike innstillingene (Film mode og den andre, tv mode eller hva det var).

Å se fotball med projektorens linjedobler slått på (uansett modus), er forferdelig - slår jeg den av, er bildet helt OK (med unntak av at VB blir helt grusomt på grønne bilder, og inntil videre spilles fotball på grønne baner

Men, som jeg sa til selgeren, tv-sendinger og fotball er overhodet ikke prioritet for meg.

Grunnen til at jeg trekker fram tv og fotball, er fordi dette er den eneste sammenhengen hvor jeg har hatt grunn til å bruke projektorens egen linjedobler - jeg bruker dvd-spillerens egen linjedobler for progressiv scan på filmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer om min opplevelse av Hitachi PJ-TX100:

Jeg skulle egentlig kjøpe en DLP, og hadde tenkt ut Infocus SP 4805. Grunnen var at jeg hadde forstått det slik at LCD hadde problemer med screendoor og dårligere kontrast/sortnivå.

Men da jeg kom til HiFiCenter Trondheim, og ba om å få se på den, ba selgeren meg heller se nærmere på den helt nye Hitachi'en, for den var de mektig imponert av. Litt rart syntes jeg, fordi jeg hadde forstått det slik at DLP var best - det sa de også at de mente, inntil Hitachi sin kom.

Jeg ville, og fikk, se begge to i aksjon - de hadde begge to satt opp mot samme bildekilde (dvdspiller i 20.000-kroners klassen), på samme rom, slik at man bare byttet mellom dem.

De bildene jeg fikk se, en musikkvideo-dvd med Robbie Williams, viste frem Hitachi'en med fantastiske fargesprakende bilder, hvorpå 4805'en virket litt "tammere". I tillegg hadde altså TX100'en mye bedre oppløsning.

Jeg ba om å få se noen mørkere scener, fra To Tårn, og fikk det jeg ba om. Også her virket TX100'en veldig bra, det gjorde 4805'en også forøvrig (kanskje litt bedre).

Bortsett fra prisen, var det ikke mye der og da som vippet i retning 4805. Og jeg hadde bestemt meg for at prisen ikke skulle få bestemme, enn så lenge de lå innenfor økonomisk rekkevidde.

Derfor valgte jeg den som tilsynelatende hadde finest farger og høyest oppløsning. Jeg så ikke noe til screendoor, pikslene var såpass mange og små, at de fra planlagt sitteavstand ikke var synlig. Sortnivået var det ikke store forskjellen på, som jeg kunne se.

Jeg skulle bare visst om, og sett etter, fenomenet kalt Vertical Banding (VB). Uheldigvis var ingen av de demonstrasjonene jeg fikk egnet til å vise VB, Robbie Williams hadde masse publikum, små detaljer og mange farger rundt seg - de mørke scenene i To Tårn hadde jo kun store sorte ensfargete områder (og der er det ikke VB som jeg har lagt merke til ;-)

Det er veldig frustrerende, for med unntak av VB synes jeg bildene fra TX100 er fantastiske...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjelli:

jeg ble veldig begeistret da jeg hørte om mulighetene for å gjøre noe med VB.

Har du fått instruksene, og testet - har evt VB blitt mindre synlig (eller enda bedre, helt bort)?

(hvor mye kostet det CC-filteret du har, og var det spesialkonstruert for TX-100'en, eller fikset du den biten selv?)

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan!!

Det er de der utenlandske innstruksene, vet ikke om det er kommet noen bedre.
    Jeg testet massevis med de forskjellige parametrene, men jeg landet på at det er håpløst uten skikkelige innstrukser da det er så mange parametre og de påvirker hverandre på "mystisk" vis.
    Jeg hadde ikke noen hell iallefall med det.

Så jakten fortsatte på å få redusert VB.
    Gikk over fra vga til DVI, dette hjalp litt.
    Prøvde stasjonær DVD spiller via komponent og dette hjalp en god del.

Prøvde så greyline lerret og dette hjalp masse.

Jeg fikk CC40 filteret ifra AK til en pris jeg ikke kunne si nei til. Men de ligger typisk på 10USD og oppover.
    CC40 filteret hjalp en god del på oppveie blåstikk i mørke scener og det hjalp en god del på sortnivået. Filteret er bare sporadisk festet foran linsen.

Det er så langt jeg er kommet.

Har såvidt fått sett litt på D-VHS, og av en eller merkelig grunn er VB nesten fraværendes når jeg bruker D-VHS. Må teste litt til med noen kjente scener ifra LOTR el.

Ser ut som vi må vente litt med innstrukser desverre, med nyfødte tvillinger i hus blir det ikke mye tid til leking med mine egne leker for tiden.

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter nå min TX100 tilbake fra service hvert øyeblikk.

Måtte levere den inn, da jeg hadde følgende problemer:

- dårlig fokus på høyre side (hverken lens shift, fokus eller keystone brukt - alt står i idéell innstilling)
    - rosaskjær på høyre side (begynte svakt nede i høyre hjørne, spredte seg etter hvert over hele siden (tror i hvert fall det var svakt til å begynne med - enten det, eller så irriterte det meg bare mer og mer)
    - i tillegg til to-tre støvkorn på linsa

Etter en og en halv uke var prosjektoren tilbake fra service - men "ikke garanti" ifølge service-verkstedet!

HiFiCenter Trondheim er ikke enige i dette, og "krangler" med Hitachi i skrivende stund (snart ei uke senere) - jeg er godt fornøyd med servicen på HiFiCenter Trondheim :-)

Jeg kommer i hvert fall ALDRI til å akseptere at rosa misfarge og dårligere fokus faller utenfor garanti, spesielt ikke etter kun 3mnd med helt normal bruk - heldigvis er HiFiCenter enige med meg...

(som dere ser av datoene, så hadde jeg allerede levert den inn til service da jeg la inn mine første innlegg her - men var sikker på at mine problemer kom til å bli fikset enkelt og greit på garanti, så jeg fortsatte bare å fokusere på hvordan bli kvitt "ikke-garanti"-problemet med VB - nå kan det da se ut som om Hitachi mener at det er helt greit at prosjektoren blir ubrukelig etter 3mnd??? Og for meg er et bildeprodukt ubrukelig, hvis jeg er nødt til å leve med at store deler av bildet får feil farge)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig:

Ifølge HiFiCenter Trondheim, vil det være et brudd på garantien, hvis man går inn i "skjulte" menyer, og endrer på fabrikkinnstillingene.

Er det andre som har noen oppfatning på dette? (hvis man tar vare på utgangsinnstillingene, og kan endre tilbake, så kan da ikke dette bryte garantien? eller?)

Uansett:

Hvilken garanti? sier jeg.

For hvis garantien Hitachi gir ut, ikke dekker de problemene jeg hadde (med at bildet blir synlig "ødelagt"), så har prosjektoren ingen reell garanti (hva skal den garantien da gjelde, hvis ikke bildet på denne bildefremviseren?).

Jeg avventer resultat av diskusjonen mellom HiFiCenter og Hitachi, men hvis de kommer frem til at dette ikke er garanti, så vil jeg ikke ha tilbake prosjektøren (hvis halve skjermen blir rosa om 3 nye mnd, er ikke jeg villig til å betale i dyre dommer for å få Hitachi service til å reparere det).

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •