Variabel lysstyrke (Hitachi PJ-TX100) / Løst!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer P|zZa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Variabel lysstyrke (Hitachi PJ-TX100) / Løst!

Kjøpte meg denne Pj'en sommeren '05. Den ble kjøpt brukt (demomodell som hadde gått 200 timer) hos en større butikk, men fikk med alt av garanti osv.

Første problemet oppstod etter ganske kort tid, støv på linsen, den ble da sendt inn og renset uten kostnad for meg.

Etter en liten stund begynte pj'en å "blinke", siden det var av og til i begynnelsen så trodde jeg det var noe med kildene, evt strømmen i huset.
    Etter å ha irritert meg over dette en god stund så ble den sendt inn i mai 2006 (hadde da gått ca 1500 timer), med en medfølgende dvd som filmet problemet (kan sees her: Hitachi ) (Vanskelig å få det frem med å filme, det er verre i virkeligheten)

Siterer da arbeidsrapporten fra Serviceeksperten AS:
    "Feilsøkt. Sjekket kundens medfølgende DVD som beskriver feilen. Konstantert støv i optikk. Konstantert defekt lampe som har gått 1501 timer. Konferert Hitachi som ikke vil dekke denne reperasjonen på garanti. Dette på grunn av lampe som har gått langt og prosjektor som har vært brukt i gjennomsnitt over 4 timer hver dag siden apparatet ble kjøpt. Konferert hitachi v/xxxxx som etter nye opplysninger vil dekke denne reparasjonen på garanti. Demontert opptikk og renset polafiltere og LCD. Skiftet lampe og filter. SKiftet cover og filter til dette. Resat lampetimer. Fabrikkresat apparatet. Montert og testet ok."

Glad og lykkelig for å hadde fått en gratis pære og en pj som fungerte, gikk jeg tilbake til min hverdag.
    Dessverre begynte denne "blinkingen" på igjen og tok seg gradvis opp. Ble da sendt inn i slutten av Januar 07, med samme DVD som ble brukt første gang (husker ikke helt lampetid, men ca rundt 500 timer)

Siterer igjen arbeidsrapporten fra Serviceeksperten AS:
    "Feilsøkt. Sett påklaget problem på medfølgende DVD. Konferert Hitachi, Norge og Servicesjef i Sverige som mener at dette ligger innenfor hva som kan forventes av dette produktet som er et konsumentprodukt. Feilen kan sees i svært liten grad. Blåst rent filter og optikk. Resat teller for filtertid.
    Regning for undersøkelse dekkes av Hitachi etter avtale, de så at dette kunne være vanskelig for kunde å vite."

Samme feil som forrige gang, men nå ville de ikke godta noe! Irritert gikk jeg tilbake til hverdagen min!
    Merkelig nok var problemet vekk!?..en liten stund i allefall!
    "Blinkingen" kom nok tilbake, men, i mine og sambo sine øyne, "sterkere" enn tidligere!
    Ble da sendt inn for 4.gang på reparasjon (3.gang for samme problem, hadde nå gått i overkant av 1000 timer)! Dessverre sendte jeg med samme DVD, da jeg ikke hadde mulighet til å lage ny..

Etter å ha vært inne i 3 ukers tid så ringte jeg butikken. Pj'en hadde kommet tilbake med stort sett samme beskjed som gangen før. De ville ikke gjøre noe med dette! Butikksjefen er nå på saken og har tatt dette direkte opp med Hitachi, som vi nå avventer svar fra!

Så hva ligger egentlig i "innenfor hva som kan forventes av dette produktet som er et konsumentprodukt"?
    Er det meningen at man kjøper et produkt som man kan, satt litt på spissen, få epilepsi-anfall av?
    Er det andre som har vært borti lignende saker?
    Og hva skal jeg egentlig gjøre her?

Ble kanskje litt mye lesing dette her, men vil bare få fram alt i saken!

-Robert

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe formeninger om dette her?

Uansett så har jeg nå fått vite at de ikke ville godta den andre klagen som ble sendt direkte til Hitachi. Men butikksjefen skulle vistnok ta klagen høyere opp i systemet, så ser ut som om ventetiden blir laaang..
    Heldigvis har jeg ordnet meg med en reserve PJ (selv om dette bare er en 4:3, som er litt shaby..)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter å prate i min egen lille verden jeg..
    (kan hende noen har/kommer til å få lignendes problem, så vil poste all "erfaring" her til saken er løst...)

Butikksjefen hadde idag vært i snakk med tidligere salgsjef for Hitachi Norge (hvilken stilling han hadde nå, ble ikke sagt), som hadde godtatt at pj'n ble sendt inn igjen til Serviceeksperten AS for en videre/grundigere analyse av problemet (dette er nå 4.gangen den blir sendt til de for akkurat samme problem!).
    Så nå får vi bare krysse fingrene for at de klarer å lokalisere feilen og få fikset den!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har endelig siste ord blitt sagt i denne saken!
    Serviceeksperten gikk endelig med på problemet og sendte reklamasjon til Hitachi Sverige.
    Der etter en liten uke i innboksen, ble endelig reklamasjonen godkjent.
    Får nå tilsendt en ny TX300
    Noe som for meg passer egentlig kjempe bra, da dette er en mye bedre pj enn TX100 og da jeg ikke har noe større behov pr. idag..

Vil takke alle som kom med konstruktive innlegg, og selvføgelig alle som fulgte aktiv med på denne saken!

Konklusjon: Stå på kravene dine!

Takk for meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic PT-EA900

Har lest posten din og har samme problem med min Pannasonic PT-EA900. Pæren har gått rundt 1600timer, men dette har vært et problem siden ny. Men siden det kommer og går litt samt at i film er ikke dette så synlig har dette ikke vært noe problem intil NÅ. Har koblet den opp på en HTPC som har en del statiske bilder oppe. Og blinkingen er til tider uholdelig irriterende.

Så takk for din tråd. Nå er det min tur :-)

PS! Ser tråden er gammel, men dritt på. Ingen andre gadd svare så :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic PT-EA900

Har lest posten din og har samme problem med min Pannasonic PT-EA900. Pæren har gått rundt 1600timer, men dette har vært et problem siden ny. Men siden det kommer og går litt samt at i film er ikke dette så synlig har dette ikke vært noe problem intil NÅ. Har koblet den opp på en HTPC som har en del statiske bilder oppe. Og blinkingen er til tider uholdelig irriterende.

Så takk for din tråd. Nå er det min tur :-)

PS! Ser tråden er gammel, men dritt på. Ingen andre gadd svare så :-)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært så mye aktivitet på denne tråden her at jeg ikke har sett innlegget ditt før nå!! hehe..
    Neida..men stå på, gjerne post resultatene dine her.
    Håper det løser seg for deg, vet selv hvor irriterende det er!!
    Goood luck!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problem med en tx300. Dette var ingen god lesning hvis man må igjenom et sånt kjør for å ordne opp i problemet:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min, fortsatt vedvarende, mareritthistorie. Beklager lang post med sutring, beklager også hvis jeg poster feil sted...

Etter ganske lang vurdering falt valget mitt i mai 2007 på en TX300.

Tabbe nr 1: Jeg handlet på PIXMANIA.

De var noen hundrelapper billigere enn neste. Disse hadde jeg mer enn gjerne lagt ut i ettertid. Men - nettsidene så ryddige (og norske) ut, og i løpet av fem dager hadde jeg mottatt prosjektoren. Vi skriver nå 15. mai.

I løpet av sommeren fikk jeg blåforstyrrelser i form av et horisontalt felt i øvre billedkant. Dette var delvis gjennomsiktig, men la altså en saturering på alt materiale som nådde helt opp i lerretkanten, som 4:3, 1.77:1 osv.

Jeg forsøkte en henvendelse til pixmania. Dette er veldig vanskelig, fordi de kun har automatiserte skjema for henvendelser, dvs man må velge blant snevre tema for å få registrert henvendelsen. Man får heller ikke kopi av spørsmålet man legger inn. Jeg fikk imidlertid svar den 18. august:

"Your product is currently under the first years manufacturer’s warranty.
    Please contact the manufacturer and they will give you further information on where you can get the product fixed."

Jeg aner uråd. På dette tidspunktet skjønner jeg at jeg har handlet med et fransk firma (de svarer riktignok på engelsk). De henviser meg altså til Hitachi.

Jeg kontakter Hitachi Norge samme dag. Etter å ha forklart saken henvises jeg til deres verksted i Norge, Service-Eksperten. Jeg mailer de umiddelbart og de kan selvsagt ikke gjøre noe uten å få apparatet tilsendt.

Tabbe nr 2: Jeg følger ikke opp dette umiddelbart.

På grunn av sen ferie og generell sløvhet, mangel på alternative billdekilder osv, tar jeg ikke kontakt før 19. oktober. Jeg sender da inn prosjektoren samme dag. Jeg følger med på pakkesporingen at serviceeksperten henter den ut 25. oktober.

Servicehistorikk (her er det mengder med telefoner og mailer i mellom)
    Skiftet to polariseringsfiltre.
    Ny prismeblokk bestilt (2. november)
    "Ny del bestilt" (13. november)

Jeg skrev derfor følgende 16. november:
    "Men siden jeg begynner å savne den ganske mye nå (fire uker siden innsending) kunne du kanskje gitt meg en liten statusrapport igjen. Hvordan er situasjonen, ble ikke prismeblokken skiftet likevel, hvilke andre deler er nå bestilt. Hadde vært fint å høre hva som skjer og om det ikke er mulighet for rett og slett få tilsendt en ny prosjektor fra produsenten - dere kan vel komme med sånne anbefalinger som autorisert verksted?"

Jeg får vite pr telefon at det nå er bestilt ny optikk. 21. november får jeg beskjed om at ny ferdigdato forventes å være 1. desember.
    Det er vel unødvendig å nevne at jeg nå for lengst er sint, frustrert og skuffet.
    Jeg kontakter selger og produsent på nytt - for å få hevet kjøpet. Jeg er nå fanget i den klassiske tvisten mellom flere parter, der man skylder på hverandre:

pixmania: "tack för ditt email. Du måste vända dig till det servicecenter dit du har lämnat din produkt eftersom vi inte har någon information om detta i vårt system"
    hitachi: "Vad vi kan se är denna produkt köpt från ett internet företag -PIXMANIA. Om du vill hävda dina köpsrättigheter må du kontakt säljaren PIXMANIA."

Den delen som ble bestilt er på restordre og måtte leveres fra Japan. Den ankom selvsagt ikke verken 1. desember, som lovet, eller til jul. Saken står der den står fortsatt.

Oppsummering av dette rotet:
    "Service-eksperten" har prosjektoren min. Det ventes på en del (optikk?). Det er umulig å vite når den kommer, eller om den i så fall vil føre til ferdigstillelse. Produsent / selger skylder på hverandre.
    Jeg har etterhvert falt inn i en slags traumatisk døs.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ta hitachi

Hadde jeg vært deg i denne situasjonen hadde jeg kjørt på Hitachi til de ga seg. Noen ganger virker det helt umulig. Hadde en lignende situasjon med phillips engang.

Hvis man ringer samme person hver eneste dag, er det noen ganger mirakler inntreffer.

Newcomer diskvask sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever det samme med min TX200 som har litt over 700 timer på lampa, og det er veldig merkbart og irriterende når det skjer.

Jeg bør kanskje også vurdere å få rettet opp i dette.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jsoprano10:
    Hehe..er ikke en kjekk prosedyre nei! Men er litt greit at det man har virker, og da må man gjerne/dessverre ofre litt.. :/

TMwtP:
    At det går an! Ser at det er store forskjeller på forhandlere ja. Var så heldig at de ordnet opp alt selv der hvor jeg handlet min. Eneste jeg måtte gjør var å levere den inn og hente den selv!
    Hvordan ligger det an med PJ nå?

Vet ikke helt om jeg skal skrive dette, men!
    Tror ikke dere at min også (TX300 @ 400t) har begynt å blinke!? !#¤&#
    Heldigvis ikkje så mye, og vist jeg har på auto iris så tenker jeg ikke over det
    I tillegg har det kommet et bitte lite støvkorn nede på bildet (i den sonen hvor man heldigvis ikke har så mye sort bakgrunn, grunnet teksting)

Og da lurer jeg nesten på hva er det som gjør at bildet/lampen begynner å blinke på prosjektorer??
    I hvilket miljø henger deres?
    Temperatur?
    Evt personer som bor/går over der hvor pj'en henger? (Det er jo tross alt en pære, og dere vet jo hva som skjer når man slår på veggen ved siden av en lampe..)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig nok fortsatt ikke fått tilbake min. I februar er det fjerde kalendermåned siden den ble sendt til reparasjon.

Bortsett fra dette er det ikke trafikk i nærheten av min, nei. Ingen bor over, ingen ved siden, hehe.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off..heilt utrolig at det skal gå så lang tid! Du må nesten bare purre på, og kanskje true med å gå til forbrukerrådet?
    Men er ikke det noe som sier at man har rett på utlånsprodukt, vist det blir lengre enn en viss lengde på service?

Min henger i tak under en annen "aktiv" leilighet. Dvs at det er ofte bildet beveger litt på seg. I tillegg har vi vedfyring på stuen, så det kan bli godt og hett oppunder taket! Så er vel ikke helt optimalt for Pj'n det nei..

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en tx-200 og jeg ser at lysstyrken varierer litt når jeg ser på statiske bilder, sist når jeg ventet på at brett skulle lastes i Motorstorm. Trodde at dette hadde med auto-irisen, men det hjalp ikke å slå den av. Jeg ser imidlertid ikke noe til dette i filmer/spilløkter.
    Min pære har gått ca 850 timer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Merkelig

I slutten av desember blunket tx300 projektoren min ca. hver 10 sekund. Helt umulig å bruke. Det holdt på i ca 2 uker. Nå har den plutselig gått fra nyttår uten problemer. ???

Jeg ser også at de som har sendt enhetene sine til rep. egentlig ikke har fått utført noe annet enn rengjøring.

Kan det være ting i strømnettet som forårsaker dette? Dette var et tips jeg fikk fra en bruke på hjemmekino.no/forum.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •