Kom over denne artikkelen i PCWorld.no og litt mer kan en lese hos HP her.

Kort sagt går det ut på å sette sammen flere "lav"-oppløselige PJ inn i en array (maks 12 PJ), styre bildet uavhengig på hver PJ med software mens summen blir høyoppløselig bilde. Bilde fra hver projektor blir analysert vha et kamera og korrigert til å mache de andre selv om de har forskjellig lysutbytte. Jeg stiller meg dog litt tvilende om de automatisk klarer å mache Ak's krav til fargegjengivelse ;-).

Jeg tror neppe at denne teknologien kommer til å bli mye brukt de lokalene som gjennomsnitts-AVForum-brukeren stiller til rådighet, men det er lov å drømme. I tillegg har den særdeles lite WAF. Men for all del: Sitter du med en del gamle VGA-PJ'er, så kan du sikkert spørre HP pent om å få låne software...

Kommer dette til å komme oss hjemmekinoere til nytte? Ikke umiddelbart, men følgende tankespinning kan være gjeldende: Brikker med høy oppløsning koster mer å produsere enn lavoppløselige. Da kan det være en løsning å sette inn flere brikker av lavere oppløsning i samme PJ hvor da summen av disse blir et høyoppløselig bilde. En kan trekke paraleller til CPUene som i dag leveres til PC-markedet. Hvor vi for få år siden levde med singlecore CPUer med høyere og høyere klokkefrekvens, så ser vi ytelsesøkningen i dag pensles over til flerkjerne CPUer. Men en trenger software (OS og applikasjoner) for å kunne utnytte disse.