Hønsenetting(LCD) på bedre oppløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hønsenetting(LCD) på bedre oppløsning

Allerde nå, før jeg har fått PS3 ser jeg hønsenettingen til LCD(TX-300). Vil jeg se hønsenettingen bedre når oppløsningen blir bedre?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hønsenettingen kommer til å bli like synlig uansett. LCD-paneler (generalt på digital projektorer) har alltid samme avstand mellom pixlene/punktene i bilde uansett oppløsning på signalet inn. Hvis du vil se mindre til dette, så man gå over til en LCD prosjektor med høyere oppløsning enn 720p. Eventuelt gå over til andre teknologier som f. eks DLP, D-ILA eller SXRD som har høyere fyllingsgrad...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe jeg kan gjøre med innstillingene for å unngå hønsenetting?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, faktisk. Du kan stille den ørlite ut av fokus.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett deg lenger fra lerretet

Edit: slettet tilsvarende svar som OleM. Han kom meg i forkjøpet

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 ting du kan gjøre.

1. Sitt lenger unna
    2. Mindre bilde
    3. Som nevnt, ørlite ut av fokus

Anbefaler punkt 2.

Jeg har selv nevnte prosjektor med 92 " lerret og ca.3-3,5 meter sitteavstand, men er ikke nevneverdig plaget av høne netting

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    3 ting du kan gjøre.

1. Sitt lenger unna
    2. Mindre bilde
    3. Som nevnt, ørlite ut av fokus

Anbefaler punkt 2.

Jeg har selv nevnte prosjektor med 92 " lerret og ca.3-3,5 meter sitteavstand, men er ikke nevneverdig plaget av høne netting
    Ikke mulig å sitte lenger unna.

Mindre bilde kan jeg selvsagt få til.

Ørlite ut av fokus er en mulighet.

Sitter 3 meter unna og jeg ser hønsenetting til tider. Skal sies at jeg har en egen evne til å oppfatte "irriterende" ting..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste tiltaket du kan gjøre er jo å oppgradere til Full HD proje :-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre det er VB (Vertical Banding) som enkelte LCD projektorer kan være plaget med du er plaget med da....

LCD projektorer har for å gjøre panelet fysisk sterke nokk en tykkere og breiere innramming av hver pixcel på panelene fordi panelene frittstående, kjøles og gjennomlyses og må pga respons tid osv lages meget tynne. Dekkningsgraden i bilde mellom gjennomlysbar pixcel og ugjennomsiktig "ramme" som fremstår som "hønsenetting" er vel for LCD et sted mellom 50-65% (ofte dåligere for høyere oppløsninger) dvs 50-35% av bildet man ser på lerretet er statisk rutenett informasjon... 1 chip DLP har som regel bedre dekningsgrad enn LCD 60-80%, samt at de ikke gjør mellomrommene like kontrast fyllte og synlige. Til sammenligning til LCD og DLP kan det f.eks også nevnes at Sony sin SXRD teknologi blandt annet brukt i VW100 VW50 og VW60 er dekkningsgraden for de aktive pixcelene godt over 90%, og det burde vel kanskje testes hvis man har råd og ønsker mindre synlig hønsenetting....

Panasonic har på mange av sine LCD hjemmekino projektorer (PT-AE 700 900 osv) lagt inn noe de kaller "Smooth Screen"dvs små micro prismer før og etter LCD panelene som skal få lyset til å gå gjennom den gjennomsiktige delene av panelene og ikke tegne rutenettet like skarpt opp på lerretet. Dette er en mulig løsning for å minske hønsenetting følelsen hvis man liker å sitte nerme lerretet (1-2x bildebredden), men mange opplever til gjengjeld "Smooth Screen" som mindre skarptegnende og et mykere bilde, og foretrekker den økte skarphets følelsen rutenettet også kan gi.

Er man plaget med hønsenetting, er vel de viktigste faktorene allerede nevnt av andre i denne tråden, men er man lei av denne typiske LCD svakheten, ville det kanskje være lurt å teste de andre Projektor teknologiene som finnes der ute.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såfremt man ikke har mye penger, så er det to projektorteknologier å velge mellom, nemlig DLP og LCD. (D-ILA og CRT er foreløpig betydelig mer kostbare, og SXRD koster også temmelig mye).

Begge disse teknologiene har sine ulemper:
    * DLP: RGB-flimmer (også kalt regnbuer) og noe større tendens til "maurtue"-effekt (piksler som flimrer).
    * LCD: Sortnivå, kontrast, vertical banding og hønsenetting (rutenett).

Også DLP har som tidligere nevnt litt hønsenetting, men mye mindre enn LCD. Problemet er at de som er følsomme for RGB-flimmer vil finne dette meget sjenerende på DLP. Det var lenge håp om at øket hastighet på fargehjulet ville fjerne dette, men det viser seg at den økte kontrasten på nyere modeller er med på å forsterke denne effekten. For dem som er følsomme for RGB-flimmer utgår altså DLP som alternativ. "Maurtue"-effekten kan det virke som produsentene har mer eller mindre fått bukt med i nyere modeller.

Har man ikke mye penger, så er altså LCD eneste alternativ i "budsjett"-klassen for regnbuesensitive. Med en god aktiv iris (noe slett ikke alle LCD-projektorer gjør like godt) får man forbedret sortnivå og kontrast, men ikke i alle filmscener. Vertical banding er et problem som har blitt mindre med årene. Så var det altså dette med rutenettet. Her bør man merke seg at utviklingen har ført til forbedringer, og nyere LCD-paneler har bedre fill-rate og altså mindre synlig rutenett enn eldre utgaver. Men fortsatt ikke like bra som DLP, og slett ikke i nærheten av SXRD og D-ILA.
    Jeg er enig i alle forslagene over, det er flere ting man kan gjøre:

* Stille litt ut av fokus (men dette hjelper kun litt, og fjerner gjerne litt av skarpheten i bildet også). Panasonics Smooth-screen teknologi er noe av det samme, men forsøker å kontrollere utflytingen av hver piksel på en måte som gjør at pikslene i mindre grad slører hverandre. Jeg synes uansett dette er en ganske dårlig løsning, spesielt for HD-projektorer, der man ønsker å få med detaljene i bildet skikkelig.
    * Sette seg lenger unna. Det er helt klart at panelenes oppløsning dikterer hvor nær man kan sitte uten å se rutenettet.
    * Mindre lerret/bilde. Dette er en variant av å sette seg lenger unna. Man får da også et mer brilliant bilde (høyere lysutbytte per flateenhet), og kan sannsynligvis ha en noe mørkere gråtone på lerretet, noe som også vil bedre sortnivået en del, spesielt for rom med lyse vegger / lett belysning.
    * Velg projektor med høyere oppløsning. Dette er dyrere, men det gir mulighet til å sitte nærmere. Dette er min favorittløsning.

Jeg vet jeg gjentar noe av det som er sagt over, men synes det var greit å utdype noen av punktene litt.

For øvrig vil jeg si at Sonys SXRD-teknologi ikke er SÅ langt unna i pris fra LCD-projektorene med full HD (1080x1920), og er en teknologi med mye bedre kontrastnivå, betydelig bedre fill-rate (mindre rutenett) og uten RGB-flimmer. Så kan man leve med en noe større projektor og ditto noe høyere pris, så kan det være verdt å vurdere SXRD-teknologien.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •